Avverkning (slutavverkning)

Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

38 inlägg 12393 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

Vedproducent  
#667235
bengt.a skrev:
generationsskifte skrev:
Skogsola skrev:Vi är nog många som börjat fundera i de banorna på skogsforum. Genom trådar som "Myterna om gallring" och Torbjörns analys över allt virke som saknas i slutavverkningarna. Känns som att det är ett bra år för hårdhänta underröjningar i förstagallringsbestånden.
Min ordinarie huggare får sparken vad gäller gallring. Uttagen har blivit för hårda och för mycket blåser ner. Ska bara gallra om jag hinner göra det själv. Är ändå lite sugen på en P25. Men i så fall blir det ändå gallring på ett annat sätt.



Just den tråden har väl inspirerat mig rätt mycket. Jag har bra mycket hellre en lite tätare skog där man kan gå och plockhugga när tiden finns, istället för glesa ut den för att massabrukens skull. På köpet få man en även stormfastare skog. Och i första gallringarna så är tanken att jag ska ta in en Malva. Vad är en P25? 😉

Kolla på Youtube, Kranman P25

Kolla gärna min tråd här på forumet också. Alstor och Kranman P25

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

generationsskifte  
#667266 Japp, och jag kände till och med igen den 👍

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701436 Väcker liv i tråden igen och konstaterar att bara skogsägarna fått sura några veckor över prissänkningarna så går allt som vanligt igen. De yttre förutsättningarna för gallring är optimala och de båda gallringsskördare som jag har närkontakt med (kranlängds avstånd) är uppbokade hela våren. Undrar var de ska göra av all massaved?

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

Tralsmo  
#701438
Skogsola skrev:Väcker liv i tråden igen och konstaterar att bara skogsägarna fått sura några veckor över prissänkningarna så går allt som vanligt igen. De yttre förutsättningarna för gallring är optimala och de båda gallringsskördare som jag har närkontakt med (kranlängds avstånd) är uppbokade hela våren. Undrar var de ska göra av all massaved?


Ligger mycket i detta skogsola.
Om nån undrar så håller ja med skogsola.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

tallen100  
#701445 Tja det är väl lika med det mesta, inga protester inte...

Användarvisningsbild

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

skogshare  
#701551
r93 skrev:Det är sant, men min erfarenhet är att en väldigt liten del av skogsägarna är ”intresserade” skogsägare, då kvittar det vad de intresserade gör.

Jag känner 7 skogsägare 3 av dom är intresserade, en vet nog knappt skillnad mellan tall och gran, skogen är givetvis förvärvad genom arv.

Så industrin får nog precis lagom med virke som dom vill ha, då de ej intresserade har lagt skötseln helt i inspektorernas händer.


Vilket intresse finns från aktiva skogsägares sida att köpa skog av icke-intresserade / passiva dito och därigenom åtminstone i någon grad öka andelen aktivt brukad skog, vilket känns oerhört angeläget?

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

r93  
#701583 Stort intresse om jag bara tittar på mig själv, dock gör priserna att jag inte skulle kunna sova många år, då jag är ganska feg av mig och är väldigt försiktig med att "överbelåna" mig, man måste kunna ro skutan även om man skulle bli sjuk en tid eller bryter benet, utan att barnen får gå från hus och hem.

Så all skogsmark som är till salu runt omkring mig köps upp av enorma skogsägare och även stora fastighetsägare (hyresfastigheter) dom har kapitalet att betala och ser nog skogen som en säker investering, trots att dom inte ser skillnad på tall och gran.

Oftast så är det barn som säljer skogen dom fått i arv och då vill dom ju ha ut så mycket som möjligt, vilket inte är speciellt konstigt.

Köper man då för marknadspris så måste det ju komma jämna inkomster från skogen hela tiden för att klara ränta och lån, då måste man hugga fast man inte riktigt vill, som det är idag så är jag inte jättesugen på något hygge utan sen årsskiftet så har vi börjat pyttsa in lite "privata" pengar i skogen för att se hur priserna utvecklar sig i år, eller när pandemin lugnat ner sig.

Detta är säkert inte ekonomiskt på något sätt men det känns bättre.

Avatar Fallback

Re: Danske Bank: Sluta gallra - hugg tall!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701953 Fick ju 2,5 ha maskingallrat nu. För att det gick att köra nu. Gallrar lite själv också nu, och det är för skogens skull. 10 år sen med allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).