Skogsekonomi

Rimlig ränta på skogslån?

13 inlägg 7012 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rimlig ränta på skogslån?

Kockum850E  
#701221 Hej!

Jag har idag 37 % belåningsgrad på min skog i mellersta Norrland.
Ung, fast säkert jobb sedan 8 år och tjänar hyfsat.
Mest ungskog & gallringsskog, finns även lite slutavverkning.

Hade bankmöte idag med handelsbanken och det "absolut absolut bästa" de kunde erbjuda var: 1,54% med bindningstid på 1 år, 1,66% på 3 år och 1,88% på 5 år.

Både jag och banken ansåg att de tar liten risk.

Hittar enbart Snitträntor på bolån så har svårt att få en uppfattning om vad som är rimligt, är det någon som vill dela med sig om sina tankar? 🤔

Kommer givetvis jämföra med fler banker, de har dock stängt just nu.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

JonasNordin  
#701224 Vi köpte vår första fastighet i höstas, 50ha där det mesta är gallringsskog. Vi köpte av en släkting men utan mäklare, vilket ställde till det lite runt värdering. Banken föredrar en budgivning via mäklare så att de har ett marknadspris att utgå ifrån.
Jag kollade runt med flera olika banker men det var en som stack ut, Landshypotek. De var de enda som visade genuint intresse att hjälpa oss med affären. De gjorde dessutom en egen värdering.
Vi fick 1,45% på rörligt och fick inga bud från de övriga bankerna.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

generationsskifte  
#701226 Jag fick 1,3% ränta på både handelsbanken och landshypotek. I slutändan så valde jag handelsbanken då de har kontor hyffsat nära och att jag hellre träffas fysiskt än att prata pengar genom telefon. Summa summarum så tog jag lånet förra sommaren och låste det i 3 år.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

Simon_ben  
#701233 Belåningsgrad under 50% och tillräckligt stort lån (över 3 mkr) bör kunna förhandla ner till 0,8 -1,2%. Risken är obefintligt medans lånen säljs vidare som gröna obligationer för 2-3%.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

Kockum850E  
#701234
JonasNordin skrev:Vi köpte vår första fastighet i höstas, 50ha där det mesta är gallringsskog. Vi köpte av en släkting men utan mäklare, vilket ställde till det lite runt värdering. Banken föredrar en budgivning via mäklare så att de har ett marknadspris att utgå ifrån.
Jag kollade runt med flera olika banker men det var en som stack ut, Landshypotek. De var de enda som visade genuint intresse att hjälpa oss med affären. De gjorde dessutom en egen värdering.
Vi fick 1,45% på rörligt och fick inga bud från de övriga bankerna.



Jag köpte också av en släkting. LRF gjorde en värdering så vi gick efter den då. När LRF gjorde värderingen så räknade de på scas virkespriser så jag gjorde likadant och fick fram ett snitt på 358kr/m3. Banken räknade dock lågt på 250kr/m3 idag. Får man fråga hur hög belåningsgrad du har då du blev 1,45? Har du nån koll på vad du blev erbjuden om du skulle låsa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

Kockum850E  
#701236
generationsskifte skrev:Jag fick 1,3% ränta på både handelsbanken och landshypotek. I slutändan så valde jag handelsbanken då de har kontor hyffsat nära och att jag hellre träffas fysiskt än att prata pengar genom telefon. Summa summarum så tog jag lånet förra sommaren och låste det i 3 år.


Intressant, vilken belåningsgrad har du då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

Kockum850E  
#701237
Simon_ben skrev:Belåningsgrad under 50% och tillräckligt stort lån (över 3 mkr) bör kunna förhandla ner till 0,8 -1,2%. Risken är obefintligt medans lånen säljs vidare som gröna obligationer för 2-3%.


Jag är en bra bit under 50% I belåningsgrad, dock bara lite över 1mkr i lån. Vill helst binda på 1 år, känns orimligt högt med 1,54%

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

JonasNordin  
#701243
Kockum850E skrev:
JonasNordin skrev:Vi köpte vår första fastighet i höstas, 50ha där det mesta är gallringsskog. Vi köpte av en släkting men utan mäklare, vilket ställde till det lite runt värdering. Banken föredrar en budgivning via mäklare så att de har ett marknadspris att utgå ifrån.
Jag kollade runt med flera olika banker men det var en som stack ut, Landshypotek. De var de enda som visade genuint intresse att hjälpa oss med affären. De gjorde dessutom en egen värdering.
Vi fick 1,45% på rörligt och fick inga bud från de övriga bankerna.



Jag köpte också av en släkting. LRF gjorde en värdering så vi gick efter den då. När LRF gjorde värderingen så räknade de på scas virkespriser så jag gjorde likadant och fick fram ett snitt på 358kr/m3. Banken räknade dock lågt på 250kr/m3 idag. Får man fråga hur hög belåningsgrad du har då du blev 1,45? Har du nån koll på vad du blev erbjuden om du skulle låsa?


Vi har 75% belåning. Jag har inga problem med hög belåning, men det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

JonasNordin  
#701248
Kockum850E skrev:
JonasNordin skrev:Vi köpte vår första fastighet i höstas, 50ha där det mesta är gallringsskog. Vi köpte av en släkting men utan mäklare, vilket ställde till det lite runt värdering. Banken föredrar en budgivning via mäklare så att de har ett marknadspris att utgå ifrån.
Jag kollade runt med flera olika banker men det var en som stack ut, Landshypotek. De var de enda som visade genuint intresse att hjälpa oss med affären. De gjorde dessutom en egen värdering.
Vi fick 1,45% på rörligt och fick inga bud från de övriga bankerna.



Jag köpte också av en släkting. LRF gjorde en värdering så vi gick efter den då. När LRF gjorde värderingen så räknade de på scas virkespriser så jag gjorde likadant och fick fram ett snitt på 358kr/m3. Banken räknade dock lågt på 250kr/m3 idag. Får man fråga hur hög belåningsgrad du har då du blev 1,45? Har du nån koll på vad du blev erbjuden om du skulle låsa?


Jag upplever att bankerna inte hänger med i prisutvecklingen, och många skogsaffärer idag ger ett pris/kbm som är väldigt högt då många är beredda att betala mkt för skogsmark. Som en skogsköpare här uppe runt Umeå sa, ”det är inte den bästa affär jag gjort, men den klart roligaste”.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

Kockum850E  
#701254
JonasNordin skrev:
Kockum850E skrev:
JonasNordin skrev:Vi köpte vår första fastighet i höstas, 50ha där det mesta är gallringsskog. Vi köpte av en släkting men utan mäklare, vilket ställde till det lite runt värdering. Banken föredrar en budgivning via mäklare så att de har ett marknadspris att utgå ifrån.
Jag kollade runt med flera olika banker men det var en som stack ut, Landshypotek. De var de enda som visade genuint intresse att hjälpa oss med affären. De gjorde dessutom en egen värdering.
Vi fick 1,45% på rörligt och fick inga bud från de övriga bankerna.



Jag köpte också av en släkting. LRF gjorde en värdering så vi gick efter den då. När LRF gjorde värderingen så räknade de på scas virkespriser så jag gjorde likadant och fick fram ett snitt på 358kr/m3. Banken räknade dock lågt på 250kr/m3 idag. Får man fråga hur hög belåningsgrad du har då du blev 1,45? Har du nån koll på vad du blev erbjuden om du skulle låsa?


Vi har 75% belåning. Jag har inga problem med hög belåning, men det är en annan diskussion.


Jag har ingen heller något problem med hög belåning, tänkte på bankens säkerhet då dom erbjöd dig räntan 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

generationsskifte  
#701256
Kockum850E skrev:
generationsskifte skrev:Jag fick 1,3% ränta på både handelsbanken och landshypotek. I slutändan så valde jag handelsbanken då de har kontor hyffsat nära och att jag hellre träffas fysiskt än att prata pengar genom telefon. Summa summarum så tog jag lånet förra sommaren och låste det i 3 år.


Intressant, vilken belåningsgrad har du då?


Runt 60%. Men jag tror Landshypotek är minst lika bra alternativ som handelsbanken. Jag hörde med 4-5 banker innan jag bestämde mig.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ränta på skogslån?

JonasNordin  
#701257 Jag har ingen heller något problem med hög belåning, tänkte på bankens säkerhet då dom erbjöd dig räntan 😀[/quote]

Man ska också ha i beaktande att vi är en ny kund och jag förväntar mig lägre räntor i framtiden då vi förhoppningsvis utökar vårt innehav. Jag hoppas få möjlighet till 3-4 tilläggsförvärv innan det är dags att börja runda av :) Landshypotek ger också möjlighet att investera i banken (~4% av lånekapitalet) och för mig känns det också som en vettig investering med bra direktavkastning.

Avatar Fallback

Re: Rimlig ränta på skogslån?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701316
Simon_ben skrev:Belåningsgrad under 50% och tillräckligt stort lån (över 3 mkr) bör kunna förhandla ner till 0,8 -1,2%. Risken är obefintligt medans lånen säljs vidare som gröna obligationer för 2-3%.


Här är nog problemet för många mindre fastigheter. Lånen är för små för att kunna förhandla vettig ränta.

Som Simon skriver är nog 3 miljoner en lägstanivå för att vara ''het'' på lånemarknaden. Min bankkvinna säger också att läget förändras när belåningsgraden är nedåt 20%.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).