Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32959 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#697446 Mycket nöjd med valet av ÅF, de gjorde ett riktigt bra jobb med anpassning till traktorn. Betydligt bättre än jag kunde funderat ut själv. Betala kanske sig att jag valde den ÅF jag trodde på och inte jaga efter bästa priset. Var ju inte precis de lättaste förutsättningarna när traktorn är byggd som den är.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#697451 Får återkomma med recension när jag fått ihop lite fler timmar på vagnen. Bjuder på lite bilder från dagens arbete så länge, håller på att sätta ihop en husstomme till kund också kunde jag inte låta bli att kör in lite halm till djuren..........även om det hade gått på halva tiden med IH'n som var parkerad bredvid med spjut.

Riktigt trevligt att bara slå till vagnsdriften när man behöver göra en mindre förflyttning, tyvärr har jag inga kedjor och vi har för en gångs skull snö, så den slirar mest.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#697518 Bra och trevliga bilder, och kul att du fick hem vagnen till slut 😀

Trumbromsar fram läste jag, det är inga bromsar bak, eller? Vad tror du, finns det plats att lägga på kedjor/band?

Är boggin svetsad eller ställbar i längd? Vad har du för mått mellan grind och centrum boggi? Vet inte om Vretens kranbom är ovanligt lång, för vecket ser ut att sticka ut längre än bakänden på vagnen? Ser att du kan ha utskjutet en bit ut och ändå parkera gripen vid grinden.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#697946 Inga bromsar bak, ser ut att finnas plats för både band och kedjor. Boggin är ställbar och är för närvarande ställd så nära grinden det går, men den kommer flyttas eftersom jag kör 6 och 7 meters emellanåt. Någanstans runt metern tror jag den gick att flytta bak.
Tror bommen är ungefär lika lång som vagnen, har sett det som en fördel att bommen når till bakänden för att få mycket lyftkraft när rotänden på långa stockar ska dras på. Visst är väl kranen som starkast när stickan är 90 grader eller mindre mot bommen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697954
jakobn skrev:Tror bommen är ungefär lika lång som vagnen, har sett det som en fördel att bommen når till bakänden för att få mycket lyftkraft när rotänden på långa stockar ska dras på. Visst är väl kranen som starkast när stickan är 90 grader eller mindre mot bommen?

Jo de är nära så kranen är starkast, med tanke på knäckbommen så måste även bommen upp lite så kolvens infästning i bommen är högre än den på pelaren få full lyftkraft.
Hur blir de när de inte går att lägga ner vikleden mot vagnen vid tomkörning?

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#697962 Ja, det låter som en vettig idé att flytta boggin när du kör så långt virke 🙂
Är osäker på frågan om när kranen är starkast, jag tror att det beror en hel del på rörelsegeometrin för kranen. Det går nog inte att ge ett generellt svar. Det borde vara beroende på hur bom och sticka samverkar och delar på oljan. Används bara lyftkolven så spelar det ingen roll hur lång bom respektive sticka är, givet att allt annat är oförändrat.
Gör man kortare bom så får antingen stickan eller utskjutet bli längre. För både bommen och stickan så blir tyngdpunkten närmare vagnen, men å andra sidan blir sticka eller utskjut tyngre (medan bommen blir lättare), så vikterna på delarna borde ge en negativ effekt. Frågan är vad summan blir?
I slutänden tror jag att rörelsemönstret är viktigare, och även nettolyftmoment. Spontant tycker jag att lång bom borde göra det enklare att få upp stockar bakom vagnen. Fast när det är bottenfullt med långa stockar så kan man inte dra på mer bakifrån. Så det gäller att inte bara ha långa längder 😉

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#698368 @gnisten83, Jag har inte funderat på det, har inte blivit några långa tomkörningar hittills, har stängt gripen och kört ut utskjutet till grinden när jag kört tomme. Går nog inte att lägga vikleden när vagnen är förlängd heller, är någon slang som ser ut att vara ivägen. Kanske borde man ha gripen öppen istället för att stabilisera, läste om det i någon annan tråd.

@550 Någon kunnig borde skriva en artikel om krangeomtri, intressant ämne. För det mesta har jag bara kört 2-4 långa och resten kortare för att få balans på vagnen. Har vart något enstaka tillfälle då träden gjort det möjligt att hugga nästa enbart 6-7m, då har man ett rent helvete med utkörning eftersom det också innebär att stammarna smalnar av lite, men det ska förhoppningsvis gå bättre med denna vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#698369 Här kommer lite krangeometri bilder.

Titta på snökedjor och insåg att nya inte går att lösa, verkar börja på 16000 för skogskedjor. Går att hitta traktorkedjor ganska billigt på blocket, från 1500kr kan man få 700mm breda tvärlänk som kan kortas ner. Är det en god ide eller är det något jag missar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#698461 Jag tycker att bommen ser ovanligt lång ut i förhållande till stickan. Fast det kanske har sina fördelar 🙂
På en del kranar går stickan förbi leden bakåt/uppåt. Särskilt på skotarkranar verkar det vara vanligt. Antar att det är för att få plats med längre utskjut? Kanske det också är lättare att göra en dold slangdragning över vecket?

Tycker det borde fungera att köpa begagnade i rätt bredd och kapa på längden. Har broddkedjor på framaxeln på traktorn som är kapade (förra traktorns bakkedjor). Har fungerat utan problem.
Vet inte om vagnsdäck är rundare över kanten så det kan ställa till det med passformen?
Saknar du inte broddkedjor på traktorn när du kör i skogen? 😉

Vad tycker du om plåten som sitter mellan grinden och stöttan? Känns som att den skymmer en hel del sikt vid hjulet när man kör med tom vagn?
Tanken och stödbenen skymmer väl en del också? Kanske är en vanesak?

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#699383 Har alltid kört med tvärlänk på traktorn och har därför inget att jämföra med, men beställde brodd till IH'n härom veckan.
Plåten stör inte precis, man missar någon centimeter på hjulets insida bara. Skulle heller inte vara utan plåten efter en veckas körning, har hittills inte haft några pinnar som slunkit förbi grinden. Sikten är bättre än väntat, men det beror väl en del på hur man sitter i traktorn också. De gånger jag behöver ha full uppsyn på flaket vid lastning har jag lagt över vagnstyrningen. Tanken skymmer i princip inget eftersom den har samma form som stödbenen. Lång och platt, ger nog bra kylning sommartid också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#699384 Kranen har fått bekänna färg i veckan, körde in grov ek till sågen som legat 2-3 år eftersom de varit för tunga för gamla vagnen. Har kört några lass ris från åkerkanter också, skönt att inte behöva backa in i rishögarna längre för att kranen inte når.
Tröttna på att vagnens däck mest slira så jag köpte 700mm breda tvärlänk som kortades, skulle nog varit något bredare men det fungerar OK. Behöver jag mer grepp går det att svetsa på m10 eller m12 muttrar. Det blev som natt och dag med kejdorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Lajodi  
#701083 Hej!

Ang kedjorna, hur menar du med att svetsa på 10/12 MM muttrar om du behöver mer grepp? var gör man det? Jag har själv just byggt ihop tvärlänkskedjor som funkar ok ännu men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre!

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Bert1  
#701133 Du lägger en mutter uppe på tvärlänkens slityta/högsta punkt så blir det lite som en brodd

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Lajodi  
#701143 OK! 👍

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701146
Bert1 skrev:Du lägger en mutter uppe på tvärlänkens slityta/högsta punkt så blir det lite som en brodd

Funkar de?
Roterar inte länken när de bara är tvärlänk utan längsgående kedjor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).