Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74937 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#700767
Vardon skrev:Tråkigt men men. Det kan vara början på något nytt.

Hoppas erre köpte den nu när han funderat i snart 7 år.


Jo det kommer att bli ett nytt liv.

Nä Erre blev det inte, han tvekade för länge.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#700786 Var jag tillfrågad? 😂

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

nilsszzon  
#700870 din gamla hypro på blocket nu ananders?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#700875
nilsszzon skrev:din gamla hypro på blocket nu ananders?


Nä det är fortfarande min, köparen backade ur.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

nilsszzon  
#700879 okej trist när det blir så.
kommer gården ut på öppna marknaden eller den är avyttrad redan?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#700881
nilsszzon skrev:okej trist när det blir så.
kommer gården ut på öppna marknaden eller den är avyttrad redan?


Jag vill att den ska ut på den öppna marknaden men vi får se.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

nilsszzon  
#700882 ligger den söder om lars duwfa så kommer jag nog besöka visningen

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#700883
nilsszzon skrev:ligger den söder om lars duwfa så kommer jag nog besöka visningen


Den ligger nog på ungefär samma berddgrad.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

källefall8  
#701020
hlb skrev:Fint jobb, men planera för en kran när du blir trött. Hypros kran är väldigt effektiv. Takkran separat är heller inte dumt. Vardon har precis gått över till en med kran. Ta och fråga honom om han är lycklig.


Hej,
@hlb
Har sett att du brukar propagera för ”enepinnen” har förstått att du använder en enepinne för att styra vire och träd förbi hinder men kan du förklara enepinnen lite mer. Antar att det är just en enepinne pga dess hållfasthetsegenskaper Kanske är nördigt men intressant att höra till vad pinnen och användandet utvecklats. Hur grov och lång enepinne ca? Hur förvarar du pinnen på traktor / processor för att ha den lätt åtkomlig? Bär du med den varje gång du drar ut wire’n? Är det spets på pinnen?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hlb  
#701071 Nu skrattar en del, men jag ska förklara. Ene är väldigt segt och starkt, men ändå lätt. Hög knäckhållfasthet. Ca 170 cm lång, ca 8 cm i nedändan och ca 5 cm där man håller. Nedändan spetsad som en kil. Uppändan har en skåra på ca 9 mm och 10 mm djup i toppen, som passar till vajern. Skåran fanns inte original, men används för att lyfta upp vajern om trädet träffar en stubbe eller sten långt från Hypron, där vajern inte lyfter uppåt. Man kan få mycket stora träd att hoppa över hinder. Sträck vajern lätt, sätt under pinnen så nära hindret som möjligt, håll dig undan och ryck till med vinschen. Pinnen förvaras stående i ett passande utrymme vid kranen. Att ha pinnen med sig när man går ut? Man använder den som spatserkäpp eller krycka när man är gammal. Tips; Gör gärna två stycken, man ställer den ibland mot ett träd och glömmer vilket.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#701075 Kör du ner den i backen eller brukar den vika sig?

Tänkte göra en liknande grej fast ovanpå aluspettet.

Spettet borde kunna jobba som pinne. Jag tog ut jordbruksdaget ur sin hållare och satte i ett nytt rör där som jag sticker ner spettet i. Får det åka med nör jag kör med vagnen med. Har gjort el liten bussning med fasade kanter så spettet inte slinger i röret

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hlb  
#701079 Jag kör ner den lite, så den inte slinter undan. Ibland får man justera läget, men för det mesta funkar det över förväntan. Borde göras en liten instruktionsfilm.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#701082 Jag ska nog göra mig ett litet linhjul och ha över spettet, har så dåligt med en här...

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

alias  
#701085
Vardon skrev:Jag ska nog göra mig ett litet linhjul och ha över spettet, har så dåligt med en här...


Men det räcker ju med endast en... 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hlb  
#701105 Vajern måste nog gå trögt i skåran, annars lägger sig pinnen i längsled.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).