Traktorer och processorer

Valtra N111 i skogen?

10 inlägg 3956 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra N111 i skogen?

Stegus  
#700958 Har just fått tag på lite skog (ca 50 ha) och vill börja sköta om den lite. Planen är att hugga lite "utrymme" för en t.ex. en sjö samt att gallra och göra lite fint. Ska inte livnära mig på detta utan mera som rekreation.

Har ännu inte köpt traktor eller huggarvagn, men det är dags nu. Har fått nys på en Valtra N111 -2012 med twintrack. Den är väl på typ 110 Hk och pumpen är på 65 l/min. Frågan är bara om det är en vettig traktor att ha som kompis i skogen?

Har läst att A-serien är populär, men att den är lite liten i hytten.

Ska även köra en 10 tons tippvagn som lite dumper samt driva en Palax 750 vedmaskin.

Tacksam för tips vad man ska tänka på av någon med erfarenhet.

Sedan ska det ju till en någorlunda vettig huggarvagn också, det är ju ett projekt i sig att välja...

// Nybörjaren



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N111 i skogen?

maltex  
#700967 Traktorn ligger väl på övredelen av skalan av vad många hobbyhuggare har. Den lär räcka till för dom flesta bättre konsument eller semiproffs vagnar,så länge man inte går vilse i finnesdjungeln.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N111 i skogen?

Vardon  
#701028 Vad är egentligen frågan?

Vad ska du köra i 10 t tippvagnen, blir det 10 ton. Skillnad på grus och lecakulor i vikt.

Man kan vända på detta i oändlighet. Jag har gått från ganska liten traktor till lite större... Får säga jag är helnöjd.. det extra som krävs i skogen känns ändå marginellt och värt mot att kunna köra större lass, ha mer i lastaren utan att den blir instabil etc...

Jag skulle nog titta på att du får på snökedjor bak, bukplåt.

Storleken i skogen tror jag du kan leva med. stor traktor kräver större vägar så är det ju men det beror på vad du ska använda den till för övrigt med.

Sen är det ju alltid en fråga om hur fylld spargrisen är

Användarvisningsbild

Re: Valtra N111 i skogen?

ss0803  
#701031 N1-N3 serien är inga stora traktorer, däremot växte N-serien rejält när N4 serien släpptes för ett par år sedan.

N111 är närmast arvtagare till 6850, och den är omåttligt populär i skogen. När det dessutom sitter TwinTrac är det en riktigt bra traktor till skogen.

Kolla om den har plåttank som tillval, annars bör plasttanken skyddas. Bukplåt vill du ha ändå i skogen.

90l hydraulpump fanns som tillval, lät som denna hade standard 63l/min.

Vilken däckdimensionen sitter på. Med standard 460/85-38” (18.4-38”) har du nära 50cm frigång under draget (jordbruksdraget bortplockat). Med den dimensionen är traktorn 2.25m bred, inte speciellt mycket. Går även gå upp på 520/85-38” (20.9-38”) för att få 55cm markfrigång.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Valtra N111 i skogen?

Swedlogger  
#701033 Hej! Är du säker på årsmodell? Jag har en N142 som är en -12a. Och har för mig att den finns i -11. Jag kör med en Mowi 1250 med 8 m keslakran på traktorns egna lastkännande hydraulsystem med minispakar. Funkar bra. Har även 14 tons utnäs Dumpervagn som är perfekt efter den traktorn. Men den är ju några hk större. Funderar ibland på att sälja pga för bra grejer till tiden som finns

Användarvisningsbild

Re: Valtra N111 i skogen?

ss0803  
#701044 N1 och N2 serien fanns parallellt ett par år.

HiTech med öppet hydraulsystem, 73l/min std (90 som tillval), låg kvar med gamla beteckningen N101/111/121/141 HiTech. Versu och Direct med lastkännande hydraulik, 115l/min std (160 som tillval), fick beteckningen N122/142 Versu/Direct.

2013 blev samtliga N3 serien med exteriör facelift och HiTech fick 5 stegad powershift, hydrauliken dock oförändrad. Nya namn N103/113/123 HiTech 5 samt N123/143/163 Versu/Direct.

Under kortare perioder fanns även mindre varianter av N serien, tex N82/N92 HiTech samt N93/N103 HiTech, de senare 3 cyl och samtliga modeller med mindre hjulutrustning etc.

Avatar Fallback

Re: Valtra N111 i skogen?

valtra mega  
#701050 Fanns även advance med 115 l hydralpump som hade tre stegs snabbväxel och fyra växlar på spak

Användarvisningsbild

Re: Valtra N111 i skogen?

Bert1  
#701134 Var väl bara 121 och 141 du kunde få i advance utförande av N-modellerna

Användarvisningsbild

Re: Valtra N111 i skogen?

Fredi  
#701144 Där är en N121 advance på klaravik såg jag, med twintrack och allting. Fin skogstraktor till den som söker.

Avatar Fallback

Re: Valtra N111 i skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701352 Till vedmaskin skulle jag kompletterat med en liten gammal trecylindrig, typ Zetor 4718. Blir onödigt dyr ved annars tycker jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).