Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 000.

30 inlägg 7793 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 000.

Risarvaren  
#700873 Jag sitter med ett antal hektar ogallrat, det rör sig om ca 20ha. JAg funderar på en trevlig och användbar maskinkombination på ca 400 000. Det skall vara småskaliga maskiner eftersom de stora jobben ändå lejs ut.

Mina tankar rör sig runt en Kranman P25 plus en begagnad Vimek Minimaster 101 (med hydraulkran).
Jag resonerar runt Vimeken som så att den har bättre frigång än exempelvis ATV:er. Alstor är för dyr (tror jag)

Ni kloka människor kanske har andra idéer att föreslå?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700886 Jag föreslår två motorsågar, en traktor och en vajerkran med kärra.

20 ha gallring ger ca 300 kkr i intäkter. Avgår alla kostnader för maskiner, drivmedel reparation och arbetstid.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Hanatorp  
#700897 Mangan, skall vi ses på vårvintern med kaffekorg? Det vore väl trevligt.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700899
Hanatorp skrev:Mangan, skall vi ses på vårvintern med kaffekorg? Det vore väl trevligt.


Det skulle jag verkligen uppskatta, @Hanatorp !

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Vardon  
#700909 Nu vet vi ju inget om allt annat du har men jag hade börjat med traktor. Den är egentligen inte riktigt bra på något men den kan göra massor annat.

Däremot värderar jag min arbetstid högt så vajerkran går bort utan hade satsat på nån griplastarvagn. Tyvärr börjar nog pengarna rulla nu. 20 ha är mycket. Så till det hade jag köpt röjsåg och förröjt ganska hårt i några år, kanske manuellgallra några känsligare områden och lejt in en h8 till gallring. Sen kan man låta tiden gå och antingen har man fått möjlighet att köpa en hypro eller p25a och vill man kan man säkert roa sig att köra ut själv.

Men jag har en hård regel, inget utan hytt och värme till annat än komplement. Du kanske inte har de kraven. Små maskiner gör små vägar men små maskiner räcker för att peta ner snön.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

lodin92  
#700913 Jag tror på motorsåg och vimek. Alternativt fyrhjuling med hydraulisktimmervagn om du behöver atv till något mer. Men vimeken är billigare så för enbart skog vinner det.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

maltex  
#700917 Traktor,huggarvagn och ev en Niab

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mellberg  
#700918 Har du tiden, kunskapen och kapitalet samt åldern är det inte mycket att fundera på. P25 är nog knuten trots allt, du blir dubbelt så effektiv och dubbelt en gång till, då du orkar dubbelt.

Vilken miniskotare som helst borde duga, även en fyrhjuling med driven griplastarvagn räcker ett tag.

Har själv en 620, bara P25an som saknas, men slår nog till snart 💪

Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700929 Om man värderar sin arbetstid, skall man gallra 2 ha och leja ut resten.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mellberg  
#700932 Ingen törs väl leja ut gallring efter, gallringskatastrofen tråden.... =))

Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700936 Om målet är att ha mycket volym till slutavverkning, räcker det med en röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Mellberg  
#700943 Räcker i så fall med en slö yxa och mycket tid, för mycket tid ibland..... 😎

TS fråga blev inte besvarad ...varför ???? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700964 Köp en röjsåg.
Manuellgallara det som är grövre. Gör inte för smala vägar.
Hyr in en skotare.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700966 Så många tråkiga kommentarer i tråden! 🤔 Bara handla och ös på! Finns ju säkert mer att göra efter dessa 20ha och därtill har grejerna ett restvärde..

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle ni köpa för småskalig maskinkombo? Max 400 00

halvproffs  
#700972
Risarvaren skrev:Jag sitter med ett antal hektar ogallrat, det rör sig om ca 20ha. JAg funderar på en trevlig och användbar maskinkombination på ca 400 000. Det skall vara småskaliga maskiner eftersom de stora jobben ändå lejs ut.

Mina tankar rör sig runt en Kranman P25 plus en begagnad Vimek Minimaster 101 (med hydraulkran).
Jag resonerar runt Vimeken som så att den har bättre frigång än exempelvis ATV:er. Alstor är för dyr (tror jag)

Ni kloka människor kanske har andra idéer att föreslå?


Du är helt inne på rätt linje tycker jag om du inte har många hektar till med slutavverkningar och vill vara självverksam för då går jag upp i storlek till rejäl traktor och vagn.
Sen är det ju också hur stort behov av maskinerna vid andra sysslor på gården?
En Vimek med hydraulkran och vagn verkar vara betydligt bättre än atv med dito.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).