Skogsmiljö och Trädlära

Berguven minskar i antal

18 inlägg 3241 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Berguven minskar i antal

alias  
#700926 Googlar man berguv och kollar på utbredningsområdeskartan över arten på Wikipedia så står det att den globalt sett är livskraftig och är vanlig i stora delar av Europa och Asien. Norge och Sverige är nordvästra kanten på utbredningsområdet och fjällkedjan är dessutom bortritad.

Är det verkligen ovanligt att en fågelarts förekomst varierar över tid i utkanten av dess utbredningsområde?

Jag har svårt att tro att berguvarna bryr sig om nationalstaternas gränser (jag har tolkat det som att rödlistan är nationell - har jag fel?).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Berguven minskar i antal

axwell  
#700953
Badbollen skrev:Ja, han från Birdlife Sverige nämner skogsbruket med sina kalhyggen som en tänkbar anledning till att berguven har minskat. Jaha, då bör vi anmäla inslaget till MPRT https://www.mprt.se/anmal-program/. Reportern borde, om hon hade varit påläst, bemött ett sådant påstående.


Reportern gav honom en klart ledande fråga, den passningen kunde han inte missa.

Nog tror jag att antalet har minskat men från en konstgjord hög nivå.
Man drev ju upp hela gäng i fångenskap som sattes på många platser.

Användarvisningsbild

Re: Berguven minskar i antal

Mellberg  
#700954 Tur man inte var en uv att sättas ut till en säker död ..... :ympray:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).