SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

174 inlägg 87197 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

forest.  
#700720
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:
Plassarn skrev:
FB_IMG_1473202350546

🤣 🤣 🤣 🤣
Måste vara den bästa bilden på en batterisåg

https://skogsforum.se/download/file.php ... &mode=view

Tack Plassarn 4 år senare... 👍


Jag tror nog att signaturen "Vinterrojarn" helt har missförstått vad en batteridriven stångsåg är för något. 😎
/Niklas


Hand stångsåg eller motordriven stångsåg?
Senast redigerad av forest. sön 14 feb 2021, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700737 Batteridriven stångsåg = motordriven stångsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

forest.  
#700901
Niking skrev:Batteridriven stångsåg = motordriven stångsåg.
/Niklas

Har du batteristångsåg? Hva. eller S.?
Funkar det att stamkvista ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700920
forest. skrev:
Niking skrev:Batteridriven stångsåg = motordriven stångsåg.
/Niklas

Har du batteristångsåg? Hva. eller S.?
Funkar det att stamkvista ?


Ja, har HVA 536 LiPX, 536 LiP4 och 536 LiPT5, som numera heter 530 iPX, 530 iP4 och 530 iPT5. De två förstnämnda är mycket trevliga bekantskaper, det men den sistnämda är tyvärr rätt klumpig. De fungerar bra för siktröjning, gränsröjning och vägkantsröjning, där störande grenar bara ska ner.

Vill du däremot stamkvista träd för att få fram framtida kvistfritt kvalitetsvirke, bör du nog titta närmare på någon manuell kvalitetsstångsåg från t.ex. Silky eller ARS. De blir betydligt enklare att precisionsstyra än Husqvarnas batterimodeller. Min favorit hittills här är Silky Hayaushi.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

pts  
#700962 Teleskop varianten har jag använt på ett vindfälle för att säkert såga ned kronan och stam på en tall rötterna klipptes med en tiger såg så att spänningarna försvann och stammen kunde dimpa ned. Ganska skönt att kunna stå på avstånd vid sågningen.

Samt för att fälla förvuxen sly/små träd utan att skada hus och ledningar genom att säga snett högt upp och låta stammen brytas/spälka så att stammen lägger sig ned och sedan kan plockas ned i bitar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785141 Då har jag fått göra den första reparationen på min 536 LiPX, efter 6-7 års användning. Det var strömregulatorn , som fick bytas. Nu går den åter som den ska.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

anersimyra  
#785148
Niking skrev:Då har jag fått göra den första reparationen på min 536 LiPX, efter 6-7 års användning. Det var strömregulatorn , som fick bytas. Nu går den åter som den ska.
/Niklas

Själv upptäckte jag i går att jag glömt ta ur batteriet ur sågen vid felsökning och att batteriet är ”helt dött”.. 😮 ladda kan jag göra först i morgon eftermiddag och förhoppningsvis har batteriet inte tagit någon skada.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785152
anersimyra skrev:
Niking skrev:Då har jag fått göra den första reparationen på min 536 LiPX, efter 6-7 års användning. Det var strömregulatorn , som fick bytas. Nu går den åter som den ska.
/Niklas

Själv upptäckte jag i går att jag glömt ta ur batteriet ur sågen vid felsökning och att batteriet är ”helt dött”.. 😮 ladda kan jag göra först i morgon eftermiddag och förhoppningsvis har batteriet inte tagit någon skada.


Förhoppningsvis återhämtar sig batteriet snart. Förvara det gärna i rumstemperatur under tiden.

Vet att när det är riktigt kallt, så lägger batterierna (tillfälligt) av, tills temperaturen stiger över en kritisk grad.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

cruisern  
#785157 Jag har en 536 LiPX med 4,2 Ah batterier som jag har sedan 7 år tillbaka. För ett drygt halvår sedan blev det ena batteriet helt dött. Försökte ladda men inget hände. Skruvade isär batteriet för att se om det var något konstigt. Det fanns inte mycket att se eller göra. Testade ett antal gånger till att ladda och efter flera försök så tog batterier laddning igen. Batteriet har fungerat sedan dess.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Monark1954  
#785259
Niking skrev:Då har jag fått göra den första reparationen på min 536 LiPX, efter 6-7 års användning. Det var strömregulatorn , som fick bytas. Nu går den åter som den ska.
/Niklas

Dog den tvärt eller krånglade den en tid?
Min stannade utan att lilla röda lampan lyste. Fikade och sen gick den. Hände någon gång till.
Vid överbelastning skall röda lampan lysa.
Svårt att felsöka då den fungerar just nu.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785297
Monark1954 skrev:
Niking skrev:Då har jag fått göra den första reparationen på min 536 LiPX, efter 6-7 års användning. Det var strömregulatorn , som fick bytas. Nu går den åter som den ska.
/Niklas

Dog den tvärt eller krånglade den en tid?
Min stannade utan att lilla röda lampan lyste. Fikade och sen gick den. Hände någon gång till.
Vid överbelastning skall röda lampan lysa.
Svårt att felsöka då den fungerar just nu.


Den dog inte, utan blev seg. Varvtalet varierade också en del.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

anersimyra  
#785776
cruisern skrev:Jag har en 536 LiPX med 4,2 Ah batterier som jag har sedan 7 år tillbaka. För ett drygt halvår sedan blev det ena batteriet helt dött. Försökte ladda men inget hände. Skruvade isär batteriet för att se om det var något konstigt. Det fanns inte mycket att se eller göra. Testade ett antal gånger till att ladda och efter flera försök så tog batterier laddning igen. Batteriet har fungerat sedan dess.

Hade du batteriet anslutet till laddaren tills det till slut började laddas? Jag fick genast ett felmeddelande från laddaren och inget hände. Jag anslöt då batteriet till en 12 volt laddare under ett par timmar. Batteriet ”vaknade till” så till vida att även batteriet gav ett felmeddelande. När jag sen anslöt batteriet till laddaren så lös till en början den gröna laddningslampan på laddaren i några sekunder. Men därefter så klickar det i laddaren och felmeddelandet kommer åter.. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785781 Anersimyra! Om du mäter batteriets spänning med en multimeter, vad får du då för värde?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

anersimyra  
#785794
Niking skrev:Anersimyra! Om du mäter batteriets spänning med en multimeter, vad får du då för värde?
/Niklas

Jag kollar i morgon..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

anersimyra  
#785795 Ja va fan, nyfikenheten tog över så jag blev tvungen att kolla.. 😀 batteriet har nu en spänning på nästan 14 volt. Men det går fortfarande inte ladda med Husqvarnaladdaren. Men nu får det stå på över natten och förhoppningsvis är det färdigladdat i morgon bitti.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).