Skogsmiljö och Trädlära

Vilken bock?

13 inlägg 2658 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken bock?

Josephine  
#700141 Häromveckan slog jag upp några insekter som nämndes (förutom "borrarna") ,
tallbock, granbock (urskogsinsekt) och blå-något

och tänkte att jag hade nog ett gammalt foto på en grann tallbock,
men när jag nu plockat fram fotografiet ser det ut att vara en annan sorts bock?

Undersida och ovansida. (sommaren 2016, Stockholms skärgård)

Vilken är det?

1613080614_bock2.jpg
1613080614_bock1.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700142 Ser mer ut som ett blåhjon än en gran/tallbock.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Josephine  
#700159
th skrev:Ser mer ut som ett blåhjon än en gran/tallbock.


blahjonen skinrar ju i blatt, det gör inte denna. Den är alldeles för brun? och lite för avlang.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Josephine  
#700433 Senaste förslaget (från Tåndemåla :-) är "Raggbock" (nog för att man känner till raggmunk men raggbock?.. :-D

"Tragosoma depsarium" Jag är lite osäker fortfarande dock, eftersom den inte är ett dugg raggig eller ruggig... levnadsmiljön stämmer på pricken - gammal solig tallved ute i skärgården. Idealiskt för den.

1613203415_raggbock2.jpg


1613203415_raggbock1.jpg


Jag tar och skickar vidare till Naturhistoriska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken bock?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700445 Raggbock låter som nån testosteronstinn Morabo på Terassen, klubben på Mora Hotell på 80-talet.

Avatar Fallback

Re: Vilken bock?

masyngel  
#700483 Orsa!
Jag tror jag dör!!! 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700554
Josephine skrev:Häromveckan slog jag upp några insekter som nämndes (förutom "borrarna") ,
tallbock, granbock (urskogsinsekt) och blå-något

och tänkte att jag hade nog ett gammalt foto på en grann tallbock,
men när jag nu plockat fram fotografiet ser det ut att vara en annan sorts bock?

Undersida och ovansida. (sommaren 2016, Stockholms skärgård)

Vilken är det?

1613080614_bock2.jpg
1613080614_bock1.jpg


Bronshjon tippar jag på.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Josephine  
#700623
Mettämies skrev:
Josephine skrev:Häromveckan slog jag upp några insekter som nämndes (förutom "borrarna") ,
tallbock, granbock (urskogsinsekt) och blå-något

och tänkte att jag hade nog ett gammalt foto på en grann tallbock,
men när jag nu plockat fram fotografiet ser det ut att vara en annan sorts bock?

Undersida och ovansida. (sommaren 2016, Stockholms skärgård)

Vilken är det?

$matches[2]
$matches[2]


Bronshjon tippar jag på.


Intressant, det är en högoddsare. :-)

1613288033_bronshjon.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700743
Josephine skrev:
Mettämies skrev:
Josephine skrev:Häromveckan slog jag upp några insekter som nämndes (förutom "borrarna") ,
tallbock, granbock (urskogsinsekt) och blå-något

och tänkte att jag hade nog ett gammalt foto på en grann tallbock,
men när jag nu plockat fram fotografiet ser det ut att vara en annan sorts bock?

Undersida och ovansida. (sommaren 2016, Stockholms skärgård)

Vilken är det?

$matches[2]
$matches[2]


Bronshjon tippar jag på.


Intressant, det är en högoddsare. :-)

1613288033_bronshjon.jpg


En högoddsare hade varit om jag sagt att det var en nyckelpiga eller kanske en räv, men ja, den är väldigt lik. :D
Den där rackarn ska man hålla utkik efter när man planerar, det är visst en bra signalart som visar på livsmiljö som inte längre är så vanlig och som kan hysa mer ovanliga arter.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Josephine  
#700840
Mettämies skrev:En högoddsare hade varit om jag sagt att det var en nyckelpiga eller kanske en räv, men ja, den är väldigt lik. :D
Den där rackarn ska man hålla utkik efter när man planerar, det är visst en bra signalart som visar på livsmiljö som inte längre är så vanlig och som kan hysa mer ovanliga arter.


Ha ha! det har du rätt i, säger allt om hur lite jag håller på med vadslagning! :-D

Nu har jag fått svar från Naturhistoriska (jourhavande biolog , svarade inom 1 1/2 timme! ) och det ska alltså vara en
Brun barkborre "Arhopalus rusticus" > https://sv.wikipedia.org/wiki/Brun_barkbock

1613389074_bock_brun2.jpg


sorry, Mettämies, nära skjuter ingen hare, men nu vet vi ju i alla fall hur ett bronshjon ser ut! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700849 Jag ser ingen skillnad på de 2...
Jag tycker att alla bockar, borrar och övriga steklar snarast bör utveckla vitt skiljda utseenden och färgsättning så man åtminstone har en chans att gissa rätt :-B

Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700852 Håller med ser ingen större skillnad på bronshjon och denna barkborre.🙄

Användarvisningsbild

Re: Vilken bock?

Josephine  
#700900
Tåndemåla skrev:Håller med ser ingen större skillnad på bronshjon och denna barkborre.🙄


Studerar man flera fotografier och avbildningar så ser man en skillnad - bronshjonet är lite "fetare" och skimrar i brons medan den bruna barkborren definitivt är mera avlång och har en matt färg. Jag brukar gå till Google images och använda de latinska namnen. Men att se skillnad bara sådär ute i skogen utan att veta på förhand vad man ska leta efter, ludna ögon, kluvna bakben och andra små detaljer är lättare sagt än gjort! :???:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).