Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30441 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699873 @anersimyra, vad kör du för svärd och kedja på batterisågen?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699877 Jag ser nog hellre du knallar in till åtf i din närhet. Jag är säker på de kan nog hjälpa dig lika bra och lättare.
Det lilla jobb jag har i mig går åt här till de som kommer först o främst. Är det lite lugnare ett tag så jag kommer ikapp så skickar jag, men inte gärna.

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699917 Nu har jag kollat @Niking, och svärdet passar inte. Det lilla smörjhålet på svärdet missar det smala smörjspåret på sågen med 1-2 mm... 👎

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699919 Bra Mangan, då vet vi det!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

SkogsBasse  
#700495 Har H37 (3/8 1.3mm) till min 530iPX och tar gärna tips på andra kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700532 Jag har gått över till H00 (1,3 mm 1/4) på min 536 LiPX. Dels för att ha samma skärutrustning som på min 536 LiP4 och 536 LiPT5.

Det är dock ett annat svärdsfäste på dessa stångsågar än på Husqvarnas vanliga batterisågar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700903 Jaha, när jag skulle fila sågen upptäckte jag att inte bara en utan två tänder hade farit av. 😱 Vet ionte om kedjan är klenare än annars än jag som gjort något dumt.

Undrar om det var en flygande tand som gjorde ett litet jack på min armbåge. Kom aldrig på varför...

Är en 1,3mm kedja lite tåligare? S93G blir det väl då, eller varför inte Oregns 91vlx. Skall bara hitta ett svärd...

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

r93  
#700906 Det tror jag inte, har hänt flera gånger på min 359 med 1,5mm 18tum.

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701284 Jag köpte samma H38, och den skar betydligt bättre än den H38 som satt på innan, Antagligen hade den blivit stensågad/avhoppad eller något, som jag råkat glömma... Kommer nog fortsätta med denna, även om den kostar 260:- för en 12 tum kedja. 👎

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

EnEllerTre  
#705731 Skaffat hva 540ixp för ett tag sen. Använt upp kedjan som kom med men inte nöjd med den smala spårvidden (1.1 mm). Dels sträcker sig kedjan hela tiden, jag tror sågen är för stark för den lilla kedjan som kommer med, fattar inte riktigt hur de tänkt. Dels går det inte att såga igenom mindre grenar som ligger, de nyper bara fast i svärdet, måste ta dem på ovansidan svärdet för att skära igenom. Har följt Anersimyras resa och köpt ett 1.3 mm sugihara svärd och ny sprocket med 3/8" kedjedelning. Fick precis hem alla delar och testade lite här om dagen; allt passade och sågen känns mer rejäl med 1.3 mm kedja. Blir väl av att köra lite mer här nån helg och se att allt funkar bra. Blev en S93G kedja då ingen 91VXL kedja fanns att få tag på just då!
För övrigt, mycket trevlig såg. Har ett BLi300 batteri och ett BLi200 batteri. Den går något långsammare på BLi200 men inte så farligt. Brukar börja med BLi200:an för att gå över till 300:an när det är rejäla grejer som ska kapas. Trevligt att slippa tomgången som stressar.......

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705740 Vad är det för svärd du hittat, passar det till 535i också måntro?

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

EnEllerTre  
#705744 Det är samma som anersimyra kör i sin 540ixp! Vet inte om det är samma infästning men jag skulle misstänka det (husqvarna liten). Dock kanske 535i är lite svagare, så kanske blir tungt för den o driva bredare kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705746 Det är väl bara att testa, Mangan! I värsta fall har du lagt 500-600 kr på en olämplig svärd/kedje-kombination. Drevet behöver du ju inte byta.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705747 Jag har inte hitta något passande svärd bara, försökte med Oregons men det passade inte. Om någon kunde vara så snäll att tala om vilket svärd det är ni pratar om? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

EnEllerTre  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).