Verkstan

Vridhus uppbyggnad

18 inlägg 4079 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#699079 Har problem, skulle behöva få ur själva tappen ur vridhuset då kranen lossnat 🤔
Har hittat en bult under som är urskruvad men lyckas inte få ur tappen. Kan det vara så att man måste lossa cylindrarna och ta isär?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Fredi  
#699096 Knappast behöver cylindrarna lossas men det finns säkert någon låsning på undre sidan? Har du ingen lucka under vridhuset, lossa denna så hittar du kanske en låsring e.dyl som håller fast pelaren i lagringen? Brukar vara så vet ej om det är så på din kran?

Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#699114 Ingen lucka, bara en grov bult som är lossad. Rör sig 3-4mm upp och ner men sen tvärstopp.
Är ett hembygge så misstänker att vridhuset är till nåt annat egentligen.
Hur hårt kan man tro att det sitter i lager? Har dragit såpass att det krökte m8 gängstång 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

HannuRöj  
#699123 Håller den där insexbult inte en stor bricka som är bottenluckan av vridhuset?
Bakom den borde låsringen hittas 🤔.

Jag tror hela kranen borde nu hängas på en annan kran eller en grävmaskin. Den väger inte hemskt mycket, även någon takbalk i utbyggnad tål att lyfta den med en kättingtalja.
😉 Man måste ju sätta den tillbaks efter renovering också..

Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#699131 Får kika imorgon igen om det gömmer sig nån låsring 🤔 ser bara lagret innanför brickan.

Just nu hänger kranen i en väldigt snabbt byggd ställning, tar den andra traktorn sen när den ska monteras igen 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#699290 Ingen låsring upphittad 🤔 dock upptäckte jag att den tappen som är neråt rör sig litegrann fast den övre är stilla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

JohannesG  
#699345 Svårt att säga utan fler bilder eller att ha sett det i verkligheten. Men som HannuRöj är inne på ser det ut som en stor bricka vid insexskruven, går den att lossa? Är det fett, silikon eller svets runt brickan? Är det svets kanske det är boven. Men svårt att säga på bara en bild.

Det borde inte behövas att ta ur kuggstängerna. Men det går heller inte att utesluta. Går ju om du inte hittar något som låser under lossa på en cylinder och kika in hur det ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#699486 Hmm har klurat lite, ni tänker att hela "botten" på svängen ska tas ur?
Får prova skrapa bort det som är runt, en del är iaf silikon och fett. Får kolla om det är svets också.

Väldigt svårt att se/känna nåt nu, får kolla till helgen eller om jag kommer hem tidigt nån dag, skulle kunna vara att dom nedersta cm ska gå att ta bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Klyv Bixby  
#700419 Hur går det med reparationen?

Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#700422 Inga framgångar än, jobbar såna dagar så blir inget skruva i veckorna. Ska försöka få tag på en svetsare som kanske kan lösa det på plats under helgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

JohannesG  
#700429 Det som man ser på undersidan. Svänger det när kranen svänger eller sitter det still? Tänker att det som roterar antingen ska skruvas i sär, ta bort en låsring eller dylikt. Eller så ska det lyftas upp genom vridhuset. Någon låsning på det hela måste ju finnas annars skulle ju kranen kunna hoppa loss.

Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#700432 Det är stilla, enligt han som byggt den är det bara bulten i botten som ska behövas tas bort men tror inte han minns rätt.. ser ut att kanske kunna vara skarvat där jag markerat på bilden, väntar på lite varmare väder så ska jag kika lite mer på det idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

Stampep  
#700537 Fick tag på en svetsare idag som fixade det på plats 👍
Håller tummarna att det håller nu, får göra en genomgång av vridhuset till sommaren när det är lite behagligare temperaturer i blå hallen 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

HannuRöj  
#700555 😀 Kul att du fick hjälp och pelaren belv svetsat 👍.
Håller nog! 💪

Användarvisningsbild

Re: Vridhus uppbyggnad

fendt311  
#700574 Bra att ta hjälp av svetsare.👍👍 Man ska aldrig vara rädd om att be om hjälp. Bättre det än att man får magsår. Att du sedan får gå igenom vridhuset till sommaren är bra. Bra att det löste sig Stampep. 😊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).