Öppna kategorin

Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

23 inlägg 4495 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Umea  
#700241 Hej på Er !

Tiden går fort och snart har vi vår och sommar.

Inför flera kommande målnings säsonger funderar jag nu på att införskaffa en byggnadsställning.

Här på Skogsforum finns det så enormt mycket kunskap om allt möjligt.

Så jag chansar därför på att det kanske finns någon här på forumet som har kunskap om byggnadsställningar.

Jag tänkte så här, att när man väl köper en byggnadsställning så vill jag att den ska hålla för norrländskt klimat,

vara stabil och säker samt inte slå sig.

Frågan är bara vad ska man då köpa ?

Vilka fördelar och nackdelar är det med olika material ?

Vilka material är beständiga och vad slår sig med tiden ?

Vilket djup är att föredra på ställningen ?

Vilket material ska man ha på golvet man står på ?

Typ av räcke ?

Trappa på utsidan eller lucka upp till övre sektionen ?

Ha det så bra och hoppas ni alla får en Fin och Trevlig vår !

Bästa Hälsningar från Umeå



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700251 Bygg själv i trä, lätt att anpassa. Och om inte vi använder trä, vem gör det då? :)

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Dennis1982  
#700254 Haki eller liknande tycker jag är bäst, men den kostar därefter och är ju ganska tung.

Ska den bara användas för målning så tycker jag det är ok men en smalställning, men ska det bytas panel/tak så är det skönt med lite bredd.
Träställning har jag haft, men jag tycker inte det blir speciellt enkelt att anpassa som Mangan skriver. Är det lite lutning på marken så är det ganska skönt med ställbara fötter.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

JohannesG  
#700259 Bygga själv i trä funkar men tar mycket tid att få upp och sedan riva, blir även ganska tungt. Om det ska vara smidigt, snabbt och lättflyttat är Haki eller likvärdig bra. Gärna i aluminium, då väger de inte mycket. Positivt är även om den är ganska bred så det finns gott om utrymme att gå på.

När vi byggde maskinhall här tänkte vi först göra egen i trä. Men vi kom snabbt fram till att det gick betydligt fortare med en Haki. Hyran för ställningen var lägre jämfört med om vi skulle lagt massa tid på att bygga eget.
Ställningen användes för att sätta plåt på väggar och tak. Vi använde två sektioner och flyttade ställningen runt hela byggnaden steg för steg. Snabbt och smidigt. Man måste inte ha ställningen runt hela även om många anser det.

Bakom hallen är det bara utfyllt med stora sprängstenar något som än mer skulle göra arbetet med trä svårare. Hakin gick väldigt snabbt och smidigt att ställa stabilt och i våg.

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700260 Köp en aluminiumställning med hjul, funkar bra om du ska måla eller snickra och behöver flytta den ofta, köpte från ställning.se. Ska du bygga större så är Haki att föredra men då kan du hyra.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Bax  
#700264 Jag lånade en aluminiumställning med hjul och två våningar av en kompis när jag målade i somras. Rekommenderas.
Så behändig att flytta omkring.
Minns dock inte fabrikat på ställningen 😢

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Camaro1969  
#700271 Köpte en altrad ramställning i stål på stallning.se

6x15 meter, men finns otaliga kombinationer.

Håller nog en livstid:)

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Granstorp  
#700287 Använder Haki och monterar den i princip alltid på traktorns tippkärra! Smidigt när det är dags att flytta jämfört med att behöva riva stup i kvarten!

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

halvproffs  
#700288 Om du inte har dåligt med pengar så går det att fynda Hakiställning på Blocket och liknande siter. Helst så den räcker till längsta sidan på huset och upp till taket. Lätt att sätta upp, stabil och säker att arbeta ifrån om uppställningen är rätt gjord. Helst den som kortbommarna är 1600mm. Då går det bra att använda den som upplag och arbetsplats.
För målning hyr jag alltid en mobil arbetsplattform (skylift).

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

fri  
#700289 Burton, jag kan inte tänka mej en flexiblare ställning än en rörställning.
Köper man en gammal galvad ställning håller och fungerar den i generationer om man smörjer gängorna och sågar sej nya plank innan de gammla ruttnat upp. Nackdelen är tyngden men fördelarna överväger, billig, hållbar, flexibel, kompletteringsbar,tål förvaring, går att såga planken själv.

En ny fin aluställning är inte dumt om man använder den frekvent och kan dra av kostnaden för den, men jag skulle inte vilja förvara nått så stöldbegärligt utomhus obevakat när den inte är i bruk.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

fendt311  
#700290 Gammal Haki ställning. Mycket robust ställning för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700303 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Arvid0  
#700332 Jag håller med flisaren. Aluminiumställning med hjul! Du ska ju måla, inte lägga om taket. Min aluställning är 120x240 i plattformsyta och jag tror högsta plattformshöjd är 6 meter, men det är bsra att komplettera med fler sektioner och kanske stöttor om jag vill högre. Jag har haki också men aldrig att jag sätter upp den om jag ska måla huset.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

svampbob  
#700363
Arvid0 skrev:Jag håller med flisaren. Aluminiumställning med hjul! Du ska ju måla, inte lägga om taket. Min aluställning är 120x240 i plattformsyta och jag tror högsta plattformshöjd är 6 meter, men det är bsra att komplettera med fler sektioner och kanske stöttor om jag vill högre. Jag har haki också men aldrig att jag sätter upp den om jag ska måla huset.


Stöttor på aluminiumställningen vill jag inte vara utan redan vid tre-fyra meters höjd men jag är kanske ovanligt känslig för gungande ställningar.

Användarvisningsbild

Re: Byggnadsställning. Vad ska man köpa ?

Arvid0  
#700365
svampbob skrev:
Arvid0 skrev:Jag håller med flisaren. Aluminiumställning med hjul! Du ska ju måla, inte lägga om taket. Min aluställning är 120x240 i plattformsyta och jag tror högsta plattformshöjd är 6 meter, men det är bsra att komplettera med fler sektioner och kanske stöttor om jag vill högre. Jag har haki också men aldrig att jag sätter upp den om jag ska måla huset.


Stöttor på aluminiumställningen vill jag inte vara utan redan vid tre-fyra meters höjd men jag är kanske ovanligt känslig för gungande ställningar.


Beror kanske på bredden på ställningen? Är min ställningen i våg så är jag inte det minsta orolig. Men sen är det en vanesak, första gången jag jobbade i en 20 meters saxlift var det läskigt men efter en dag gungade man med o tyckte det var lugnt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).