Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 xpg vevaxellager

93 inlägg 15697 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699822 Jag brukar sätta den istället. Ibland den till 162 familjen om jag inte har den längre hemma. Lite kortare men längre än orginal.
Vissa tillverkare gör anslutning till förgasare rätt tjock, så den får klippas.

Det finns andra lösningar med.
Vissa vill tvunget ha vanlig slang då gör jag en genomföring av lite grövre slang.
En bred skåra utvändigt så den inte rör sig, max 30mm lång, sen drar jag vanlig igenom.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700223 Lite update, sågen är ihop o startar fint o går kanon. Ska till skogs imorrn o testa den lite.

Om man nu ska ge sig på detta så finns det 2 olika utföranden på dessa sågar.
234, 238 o äldre 242 har oljepump som drivs av ett mässingsdrev pressat på axeln. Nyare 242 har plastdrev som drivs av kopplingstrumman.

Min såg var en 238. Jag har använt 2st magnetlager E12, köpte mina från kullagret.com.
3mm shims går åt på svänghjul sidan samt en orginal tätning.
Tätning på Kopplingssidan tog jag en hva orginal 5442512-01.
Bild monterad
$matches[2]

Det som kan va lurigt här är om oljedrevet skulle krypa på axeln in i tätningen.
Jag valde att köra såhär så får jag göra om om det händer.
Sen var det bara skruva ihop som vanligt
$matches[2]

$matches[2]

1613128661_dsc_0806.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700225 Har börjat med en av mina 242or oxå.
Den är av den nyare modellen o har spiralfjäder i kopplingen. Kopplingstrumman är annorlunda då den har 4 "klor" innanför nållagret, det är dessa som driver oljepumpen.
Kör samma uppsättning lager o tätningar på denna. Här finns ingen risk för tätningen som på dom äldre.

Det går att konvertera dom äldre till denna typen men man måste byta hela kopplingen samt köpa plastdrevet till pumpen.
Sen skiljer oljepumpen i storlek på hålet för vevaxel. Borde gå att borra upp då den nyare ska ha större hål.
1613129355_dsc_0796.jpg

Ska prova detta på min andra 238 när 242an är klar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700308 Det är väl samma form på vevaxeln vill jag minnas. En kant som tätning ska över o löpa på som blir läges begränsare till oljepumpdrev (oavsett sorts drev).

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700328 Kanten är utanför oljepump drevet. Drevet ligger mot lagrets innerdel
Syns på bilden i mitt inlägg ovan

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Hepo  
#700388 Hej jag har gjort samma på 254 att borra upp hålet i oljepumpen å satt dit ett plastdrev å bytt trumma å det funkar bra så det borde gå för dig Magnus m också då konstruktionen är densamma. fördelen med trummdrivet drev är då ger den inte olja på tomgång som det kan göra med drevet på vevaxeln det har jag varit ute för på 238 så den har 242ans trummdriven pump nu å den passar även på 234 men då kan man inte justera flödet på plats utan man får skruva ut några hack innan montering.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700683 Körde 2 tankar med sågen igår. Den gick kanonbra så jag kommer definitivt göra denna operation på fler, har ju 2 242or, en 238 till samt en 234.
234an är väl kanske inte förstavalet i skogen men är lite nostalgisk med den då jag hade den när jag gick skogsbruksskolan.

238an jag körde igår har lätt öppnad dämpare o det var lite kul att jämföra den med min Stihl 241. Dom känns väldigt lika i effekt men 238an vibrerar mer. Sen är Stihlen bättre att starta. Smart reglage o väldigt lättstartad.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Fredi  
#703832 Dagens fynd, Nytt original lager till min 242:a som jag har lite service på 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Williamm  
#703835
Fredi skrev:Dagens fynd, Nytt original lager till min 242:a som jag har lite service på 😀

Var hittade du det?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

johan eriksson  
#703858 Vad står det på? 543301?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Fredi  
#703897
johan eriksson skrev:Vad står det på? 543301?


Jo, FAG 543301 Portugal. Det är samma nummer och tillverkare som lagret i sågarna. Nån annan harväl knappast tillverkat dessa lager än FAG?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Hepo  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Fredi  
#704028
williamm skrev:
Fredi skrev:Dagens fynd, Nytt original lager till min 242:a som jag har lite service på 😀

Var hittade du det?


En handlare som hade på hyllan. Tur att ingen hade behövt såna på länge så det fanns kvar 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Fredi  
#704030
Hepo skrev:https://www.123roulement.com/roulement-543301-E23-FAG

Hej hitta en sida som har dom


Finns även här men hutlöst dyra 😥 https://www.kentso.fi/fi/product/543301 ... 543301-E23

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Hepo  
#704180
Fredi skrev:
Hepo skrev:https://www.123roulement.com/roulement-543301-E23-FAG

Hej hitta en sida som har dom


Finns även här men hutlöst dyra 😥 https://www.kentso.fi/fi/product/543301 ... 543301-E23

Hej 135 EUR 1350 kr får man fråga vad du betalade för ditt lager?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).