Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Gallra i blädningsskog?

4 inlägg 6761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra i blädningsskog?

Jonas79  
#700213 Hej! Jag har ett område som är planterat med gran för ca 40 år sedan och har sedan dess stått mer eller mindre oskött. Det har blivit till en blandskog, men beståndet består till mesta delen av större å mindre granar i olika skikt. Det finns också en hel del björk och inslag av tall och lite annat löv.

Jag vill gärna försöka skapa förutsättning för ett kontinuerligt skogsbruk å undrar hur jag ska tänka där granen står tätt? Borde man gallra lite bland granen i olika skikt för att den ska få lite mer utrymme eller ska den helt enkelt stå å klara sig själv? Vad säger experterna? 😀



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra i blädningsskog?

Contårta  
#700246
Jonas79 skrev:Hej! Jag har ett område som är planterat med gran för ca 40 år sedan och har sedan dess stått mer eller mindre oskött. Det har blivit till en blandskog, men beståndet består till mesta delen av större å mindre granar i olika skikt. Det finns också en hel del björk och inslag av tall och lite annat löv.

Jag vill gärna försöka skapa förutsättning för ett kontinuerligt skogsbruk å undrar hur jag ska tänka där granen står tätt? Borde man gallra lite bland granen i olika skikt för att den ska få lite mer utrymme eller ska den helt enkelt stå å klara sig själv? Vad säger experterna? 😀


Var i landet befinner du dig? Det känns svårt att få till en blädningsskog av en 40-årig granplantering. Även om du får en ny föryngring underifrån nu så blir det en tvåskiktad skog. Om du vill köra hyggesfritt är kanske någon slags luckhuggning bättre än blädning.

Användarvisningsbild

Re: Gallra i blädningsskog?

Jonas79  
#700277 Jag är i höjd med Örnsköldsvik på finska sidan.

Kan ju hända att det var en mindre lyckad plantering för det finns gran i alla längder, med det utgångsläget tänkte att det kunde va kul å försöka ställa om till en blädningsskog. De e väl bara å släppa upp allt som växer, men frågan är ifall det kan va fördelaktigt å gallra lite så inte stammarna står för tätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra i blädningsskog?

isteskog  
#700281 Fråga vår expert Lars L. så får du nog råd!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).