Motorsåg och handhållet

multifil till husqvarna H33 xcut

24 inlägg 3606 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

multifil till husqvarna H33 xcut

Camaro1969  
#700163 finns nån som passar den kedjan?

visst heter kedjan så som sitter original på nya 550 mark 2

tänker mig en multifil i detta utförandet, men hittar inte nån som verkar passa

https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-s ... 4-8mm.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700185 H33 verkar vara en .325 kedja med 4,8 mm fil som passar, och då borde väl den mallen du länkar till passa? Har missat det här verktyget, finns några olika varianter:
1613117449_screenshot_2021-02-12_090918.jpg

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Camaro1969  
#700196 undrar iom att den vanliga rullmallen 0,325 inte passar utan man måste ha en en ny såklart, en med orangea rullar

denna:
https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... gcQAvD_BwE

har du missat detta verktyget? alltså multifilen???
jag har förstått du varit en riktig forumräv, trodde jag aldrig du missat.. då är det bara införskaffa en för eget bruk 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700200 Dom där rullmallarna måste man ju ha olika om man går mellan "vanliga" .325 fast olika spårbred. I och med att de ligger på kedjan, så justerar de filens läge "underifrån" så att säga. Så tandens höjd, drivlänkarnas bredd och utformning mm påverkar hur mallen ser ut.

Pferd och Oregons filmallar utgår från toppen av skärtänderna, så därför är den inte lika känslig för kedjans uppbyggnad/bredd.

Vinkel på filen kan förstås vara olika, så 100% säker går det inte att vara.

Ovanstående är min teori. 🙂

Synd att de inte har en mall för 4,5mm, som det skall vara på min 535i.

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700201 Är det någon skillnad mellan Stihls och Pferds multifilar (utöver färgen alltså).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Erre  
#700206
Niking skrev:Är det någon skillnad mellan Stihls och Pferds multifilar (utöver färgen alltså).
/Niklas

Tror inte det. Köpte stihls multifil för några år sen. Blev aldrig vän med den så jag gav bort den

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Camaro1969  
#700207
Niking skrev:Är det någon skillnad mellan Stihls och Pferds multifilar (utöver färgen alltså).
/Niklas


nej jag har förstått det som att pferd är tillverkaren åt stihl, så säkerligen samma

   TS
Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Camaro1969  
#700208
Mangan skrev:Dom där rullmallarna måste man ju ha olika om man går mellan "vanliga" .325 fast olika spårbred. I och med att de ligger på kedjan, så justerar de filens läge "underifrån" så att säga. Så tandens höjd, drivlänkarnas bredd och utformning mm påverkar hur mallen ser ut.

Pferd och Oregons filmallar utgår från toppen av skärtänderna, så därför är den inte lika känslig för kedjans uppbyggnad/bredd.

Vinkel på filen kan förstås vara olika, så 100% säker går det inte att vara.

Ovanstående är min teori. 🙂

man får testa beställa en.

såg det går handla på amazon, tänkte testa det =) nästan halva priset mot hemmahandlarna

Synd att de inte har en mall för 4,5mm, som det skall vara på min 535i.

   TS
Avatar Fallback

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Tralsmo  
#700209 Jag har stihl multifil 4.0 å 4.8.
Tycker dom funkar suveränt bra.

X-cut filar jag med den orangea filmallen.

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700212
Niking skrev:Är det någon skillnad mellan Stihls och Pferds multifilar (utöver färgen alltså).
/Niklas

Pfered har några olika higgning i filarna, soft, hard o ibland ospecificerat.

Vet inte vilken av dessa Stihl köper in.

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700216
Mange skrev:
Niking skrev:Är det någon skillnad mellan Stihls och Pferds multifilar (utöver färgen alltså).
/Niklas

Pfered har några olika higgning i filarna, soft, hard o ibland ospecificerat.

Vet inte vilken av dessa Stihl köper in.


Finns dessa olika "filhuggningar" även till kombifilen, eller är det bara till vanliga filar (med vanligt handtag)?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Erre  
#700219 Det är ju bara att öppna handtaget och sätta i dom filar man vill ha.

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700220 Filarna man beställer kommer i 6-pack oavsett vilken. Tror det var 10 6pack i var låda men minns inte riktigt..
Mall kommer med nån fil, vet inte vilken. Har inte kollat då jag inte tycker det är nåt bra. Blir lite låga ryttare och svårare att anpassa filning efter aktuellt behov.

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Erre  
#700221
Mange skrev:Filarna man beställer kommer i 6-pack oavsett vilken. Tror det var 10 6pack i var låda men minns inte riktigt..
Mall kommer med nån fil, vet inte vilken. Har inte kollat då jag inte tycker det är nåt bra. Blir lite låga ryttare och svårare att anpassa filning efter aktuellt behov.

Exakt samma som vad jag upplevde. Tog alldeles för mycket på ryttarna.

Användarvisningsbild

Re: multifil till husqvarna H33 xcut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700231 Grejen är väl att ryttarna normalt bara filas var tredje gång å då bara 1-2 drag, medan skärtänderna filas varje gång med kanske 3-4 drag per gång...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).