Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvist eller gren?

22 inlägg 15062 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvist eller gren?

jannee  
#689385 Skillnaden mellan en gren eller kvist är busenkel och det vet även DU, om du bara tänker efter..... något.
När du som barn klättrade eller försökte klättra i ett träd kom du snabbt underfund med att kvistar inte höll men grenar höll - ELLER?

Sedan kvistar man över till grannen och ibland g(r)enar man :oops: . :smile:

Avatar Fallback

Re: Kvist eller gren?

Brorsan  
#689393
D Brown skrev:Jag diskuterade med min 80+årige granne vad som definierade en bagne i förhållande till kvist och gren.
Vi enades om att bagnar, i synnerhet tallbagnar absolut har ett "vedvärde" och med fördel hamnar i vedhögen.

Dåvarande sambon inflyttad utsocknes ifrån bara stirrade på oss.😁

Hur har ni andra det med bagnar, förekommer det ens som ord?


Bangar gör man ved av på Värmdö också.

Avatar Fallback

Re: Kvist eller gren?

Skogsöga  
#691885 Har inga bagnar eller bangar, men väl knabbar. Knabbar är grenar grova nog för att göra "knabbave" av. 3-4cm och grövre enligt mig och företrädesvis av gran och tall.
Grenar sitter på träd och kvistar i virke samt på grenar.

Avatar Fallback

Re: Kvist eller gren?

Richard B  
#700150 Bägge är utskott på träd men är kvist tillräckligt grov så övergår dom i gren. Är nog godtyckligt när en kvist är så grov att den övergår till gren.

Användarvisningsbild

Re: Kvist eller gren?

Torbjörn Johnsen  
#700162 Om en grov gren kapas av, stocken sågas till plank o bräder så kallas det som är kvar av grenen i plankan för kvist. Slutsatsen är att grenar bara finns på träd🤓

Användarvisningsbild

Re: Kvist eller gren?

JensSkoog  
#700178
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Har ett träd blad eller löv..🤔

Björklöv och bokblad...😜

Så den nyskapande skidhopparen "BOKLÖV" :-bd visste
inte vilken gren hans namn kom från :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kvist eller gren?

masyngel  
#700485 Ursäkta, men har han inte kontrollerat sin stamtavla, på det sättet kan man grena ut eventuella missför-stånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).