Traktorer och processorer

Branson omdöme som skogstraktor

33 inlägg 12071 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Branson omdöme som skogstraktor

folke1970  
#697816 Funderar på att köpa till en Branson till min Kranman kärra 1750 och har gården i Småland med den typ av terräng.
Är det någon som har erfarenhet att dela med sig?
Kör mycket gallring,vindfälle och barkborreträd.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Torbjörn Johnsen  
#697838 Hej folke1970! Det finns några äldre trådar i ämnet här:
Ni som kör Branson...

Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Och en video:



Lycka till med beslutet och dela gärna med digav dina erfarenheter här👍

Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

folke1970  
#697871 Tackar och skall provköra denna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Amatörhuggare 62  
#697882 Bättre frigång än en ATv. Å drar nog bättre också 👍

Användarvisningsbild

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Torbjörn Johnsen  
#697986 En stor fördel, inte minst säkerhetsmässigt, jmf med ATV måste ju vara att den väger mer. ATV med fullastad driven vagn kan skapa risksituationer när det skjuver på. Minitraktorn borde ju vara stadigare. Dessutom så blir det betydligt säkrare med båge. Samt att det inte behövs en separat bensinmotor för att driva hydrauliken.

Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Amatörhuggare 62  
#697999 Många bra poäng Torbjörn.
Helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Joakim h  
#699886 Hallå Folke!
Jag kör Branson 3100 med Kranman 1750 i Landeryds skogarna och det funkar väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

folke1970  
#699889 Tackar för dessa positiva kommentarer och det lutar åt denna maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Elmhult  
#724776 Jag har en fråga ang Branson/Kranmanpaketet: Hur fungerar driften? Jag ringde igår till Kranman. Enligt försäljaren där får man sköta vagnsdriften för hand. Atv sköts den mer automatiskt tack vare hydrostatdriften och att den är kopplad till fyrhjulingens bromsljus. Tycker det verkar meckigt att sköta driften på vagnen manuellt samtidigt som man ska köra traktorn på nån knepig backe till exempel. Eller det bara ter sig så?

Skulle vilja testa. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724789
Elmhult skrev:Jag har en fråga ang Branson/Kranmanpaketet: Hur fungerar driften? Jag ringde igår till Kranman. Enligt försäljaren där får man sköta vagnsdriften för hand. Atv sköts den mer automatiskt tack vare hydrostatdriften och att den är kopplad till fyrhjulingens bromsljus. Tycker det verkar meckigt att sköta driften på vagnen manuellt samtidigt som man ska köra traktorn på nån knepig backe till exempel. Eller det bara ter sig så?

Skulle vilja testa. 🤔

Det brukar bara vara en spak man ska trycka på och det är inget större problem, en hand på ratten och en på spaken. 😀

Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Elmhult  
#724790
Mikael skrev:
Elmhult skrev:Jag har en fråga ang Branson/Kranmanpaketet: Hur fungerar driften? Jag ringde igår till Kranman. Enligt försäljaren där får man sköta vagnsdriften för hand. Atv sköts den mer automatiskt tack vare hydrostatdriften och att den är kopplad till fyrhjulingens bromsljus. Tycker det verkar meckigt att sköta driften på vagnen manuellt samtidigt som man ska köra traktorn på nån knepig backe till exempel. Eller det bara ter sig så?

Skulle vilja testa. 🤔

Det brukar bara vara en spak man ska trycka på och det är inget större problem, en hand på ratten och en på spaken. 😀


Tack. Hoppas det blir chans snart komma ut o provköra

Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

folke1970  
#724800 Det blev köp för mig och det har inte ångrat någonting än.Tar sig fram mycket bättre än ATV
och är betydligt säkrare med last bakom.
Inga problem med drivningen på kärrans hjul och det blir en vanesak med spaken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Elmhult  
#724802 Köpte du paketet de har? Jag har marker jag inte kan köra på med stor traktor och vill helst inte ha dit en skotare som "dikar" sig genom allt. Har en bra bit till väg så min plan var att använda detta ekipage där det bär dåligt och bara lägga ut det till väg där stora traktorn kan ta det. Har även tittat på miniskotare men de är otroligt kostsamma eller begagnade.

Användarvisningsbild

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Joakim h  
#724809 Hej
Det går ganska smidigt att ordna så att spaken får typ 3 lägen, när du tex lägger in drift framåt så blir den där tills du lägger ur den, så får du handen fri till diffspärren om du har hydrostat.

Användarvisningsbild

Re: Branson omdöme som skogstraktor

Joakim h  
#724811 Om du vill kolla på min är det helt ok, jag har byggt en egen hytt till min, blev riktigt bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).