Motorsåg och handhållet

Testpilot sökes

27 inlägg 4232 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699823 Hur har det gått?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Miche1  
#699852 Sorry.. missat att skriva att det gått bra, har lite svärd, kedjor, mm ute på test på 3 olika ställen, privat och proffs eller vad man ska säga.
Så nu väntar jag med spänning på vad domen blir.... behövde inte lämna ut motorsåg utan dom kör med sina egna maskiner...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Williamm  
#699866
Miche1 skrev:Sorry.. missat att skriva att det gått bra, har lite svärd, kedjor, mm ute på test på 3 olika ställen, privat och proffs eller vad man ska säga.
Så nu väntar jag med spänning på vad domen blir.... behövde inte lämna ut motorsåg utan dom kör med sina egna maskiner...

Det låter bra! Jag tror att testarna kan ge en bättre bedömning när de har utrustningen på sin favosåg som de vet hur den går med annan.

Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699867 Just bränsle test är lite lurigare än skärutrustning och oljor.
Vissa bränslen reagerar olika vid byte av bränsle än om man kör dem från nytt.
Egenskaperna i dem skiljer ofta en del.

Skärutrustningar är enklare. Bara dig med nytt drfv o nya grejer sen ser man ofta rätt fort vad som funkar med vem och i vad.

Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Miche1  
#699881 Det är bränslet, kedja, svärd som jag är nyfiken på men jag har beställningar på allt om det visar sej att det klarar testet.
Nu är det nyare sågar det går med riktigt, hårt om jag förstod det rätt.
Det går ju att kalibrera om det skulle bråka vid bränslebyte, i alla fall på stihl.
Kommer lämna till 2 st som har lite äldre sågar i helgen för provning så det blir 5 totalt....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Miche1  
#700036 Enligt första rapporten jag fick alldeles nyss så är allt bra så här långt, inga konstigheter att rapportera så nu återstår det att se hur det verkar om en vecka eller två.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Miche1  
#700123 En uppdatering till...
Ikväll har jag lämnat ut kedja, svärd 18`` och bränsle till en stihl ms 500i för test så nu tror jag att jag täckt in allting.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700214 Bränsle test är lite lurigt o få till bra, särskilt i beg maskiner.
Att det är konsekvent och över tid är viktigt. Gärna över maskinens hela livsspann.
Att hålla koll på kostnader/såg samt vad den gått ger ofta en väldigt klar bild.
Då ser man reparationer, antal liter drivmedel, timmar och i vilket arbete.
Efter bränslebyte är det svårare att påvisa vad som påverkat och hur.
Nya såg är lättare då det gått på samma bränsle hela tiden. Då ser man kostnaden för drift av sågen under tiden den gått (bränsle, reparationer, timmar, produktion).

1 driftstopp är en kostnad i sig (reparationen+stillestånd/förlorad arbetstid+transport)

Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700218 Visst, oavsett vad man gör så säger det nåt. Ska man se nåt vettigt så krävs det test över tid.

För många år sen så testades Aspen där jag jobbade och vi kollade så då. ÅTF stod för ev. merkostnader.
Alla kunderna erbjöds detta. Det var inga mer kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Miche1  
#704543 En uppdatering...
Bränsle testet har fungerat utan problem vid byte från aspen och hemma blandat..
Ingen skillnad på kraft, uppstart eller några andra tokigheter

Det negativa är att 18" svärdet på stihlen lossna det flisor på och några tänder på kedjan men inget liknande
på dom övriga sågarna....då det testas både 15" och 18" på dom.... tål att fundera på...
Har inte hämtat hem svärd o kedja för kontroll än men ska dit och lämna mer bränsle då hämtar jag upp det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Williamm  
#704549
Miche1 skrev:En uppdatering...
Bränsle testet har fungerat utan problem vid byte från aspen och hemma blandat..
Ingen skillnad på kraft, uppstart eller några andra tokigheter

Det negativa är att 18" svärdet på stihlen lossna det flisor på och några tänder på kedjan men inget liknande
på dom övriga sågarna....då det testas både 15" och 18" på dom.... tål att fundera på...
Har inte hämtat hem svärd o kedja för kontroll än men ska dit och lämna mer bränsle då hämtar jag upp det...

Jag har en teori. Det är samma svärd men med olika fästen och spårvidd på de olika märkena
Efter som bara Stihl ska ha 1,6mm spårvidd och de andra 1,5 & 1,3 så måste det vara tunnare gods i sidorna av spåret på stihls svärd än på de andra. Därför Är det känsligare. Att det inte hänt på 15" kan bero på att det är mer kraft i en 18" kedja som råkar vara lite för lös.

Användarvisningsbild

Re: Testpilot sökes

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704584 Sidorna/svärdsbanorna brukar vara tjockare med 1,6. Oavsett så är oftast sidolänkarna lika tjocka på samma kedje modells olika spårvidder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).