Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

12 inlägg 2388 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

BMW  
#699841 Hej, har en Niab 5-15B som kvistknivarna inte öppnar fullt på längre. Har fungerat klockrent tills nu.
Jag tycker inte kolvarna öppnar till fullt läge. Kan knappt ta en stock som är 15cm i diameter..
Någon som har en idé vad det kan vara eller har råkat ut för något liknande?

Bifogar lite bilder så ser ni.

Mvh mattias



   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

mikael_s  
#699844 Det där var mysko. Inget som sitter ivägen? Låter det som att hydrauliken går i botten? Kanske kolven gängat upp sig från kolvstången internt i cylindern?

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

BMW  
#699858
mikael_s skrev:Det där var mysko. Inget som sitter ivägen? Låter det som att hydrauliken går i botten? Kanske kolven gängat upp sig från kolvstången internt i cylindern?

Nej, inget som sitter ivägen🤔 är nog bara riva kolvarna och kolla om det gänget upp sig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

BMW  
#699876 Felet hittat...

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

mikael_s  
#700003
BMW skrev:Felet hittat...
Gott, bara att dra åt och köra vidare :)

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701841
BMW skrev:Felet hittat...



En dum fråga kanske. Men hur öppnade du cylindern? Behövdes det nån specialhaknyckel eller hur gjorde du? Vill dela på mina o se så att mitt problem med att knivarna är orkeslösa inte beror på havererade kolvtätningar.

//Uffe

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

JohannesG  
#701883 TS kan svara säkrare.

Men utifrån bilden ser det ut att vara modellen där man tar bort en utvändig låsring, trycker in gaveln lite och pillar ut en annan låsring innanför. Därefter kan allt dras ut.
Inga direkta specialverktyg. Låsringstång, plattmejsel, don och handslägga bör räcka. Kan dock sitta ganska ordentligt.

Se bara till att inte repa några tätningsytor.

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701902 [quote="Uffe"
Vill dela på mina o se så att mitt problem med att knivarna är orkeslösa inte beror på havererade kolvtätningar.

//Uffe[/quote]

Det kan du kolla utan att riva. Stäng kvistknivarna, skruva bort slangen på minussidan och kör kniv stäng så ser du om det läcker igenom.

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

BMW  
#702109
Uffe skrev:
BMW skrev:Felet hittat...



En dum fråga kanske. Men hur öppnade du cylindern? Behövdes det nån specialhaknyckel eller hur gjorde du? Vill dela på mina o se så att mitt problem med att knivarna är orkeslösa inte beror på havererade kolvtätningar.

//Uffe


Tjenare Uffe. Precis som JohannesG skrev gjorde vi. Ta det försiktigt med tätningarna så är det inga problem att ta isär.

Mvh Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702120 Kom på som ni sade att man kan trycksätta cylindern för att se om den är tät. Pluggar man minussidan o sätter tryck på plus så rör sig ju cylindern om det läcker i kolvtätningen. skall testa detta.

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

zeetorg  
#702146 Jag föreslår att du hellre gör som 0470 föreslår och tar bort returslangen efter du kört knivarna i botten för att se om det läker igenom den öppna kopplingen!

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15B. kvistknivarna öppnar inte fullt.

JohannesG  
#702156
Uffe skrev:Kom på som ni sade att man kan trycksätta cylindern för att se om den är tät. Pluggar man minussidan o sätter tryck på plus så rör sig ju cylindern om det läcker i kolvtätningen. skall testa detta.

Trycksätt inte plussidan med minussidan pluggad! Då får du om tätningarna är hela ett betydligt högre tryck på minussidan och kan då skada cylindern. Beror förstås på om fullt systemtryck eller begränsat tryck används.

Exempel: Om du skulle lägga 200bar på kolvens sida och plugga kolvstångssidan på en 60/40 cylinder får du på kolvstångssidan 360bar. Inte så säkert cylindern är byggd för detta, även om vissa marginaler bör finnas. Ju större kolvstång i förhållande till cylinder, desto högre tryck får du.

Lossa slangen i ena änden och trycksätt den andra när kolven är i ett ändläge. Läcker det igenom olja då så är tätningen trasig.
Beroende på typ av tätning i kolven kan du behöva göra detta åt båda håll för att vara säker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar