SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

311 inlägg 111340 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

isteskog  
#677564 Kolla hans trådar eller pm:a honom! Jag är för dåligt insatt i att förklara ..... 😉

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

skogshare  
#678011
Älgfoderodlare skrev: Om man nu bara bedömer utifrån de bilder du lagt upp, så ser det lite mer ut i stamantal för mig ( då stickvägarna inte framkommer inne i beståndet ). Vad är det du har där; G28 - G30 eller mer ? Med de sista 12-13 årens tillväxt bör du kanske närma dig Br. Eriksson i Hyssna's nivåer ? 1 m3 i medelstam på de 700 - 800 största, eller ? Samt att dina + 45 idag, är + 50 vid den tiden. Varför jag frågar är mest för att jag tror o tycker vi producerar för lite volym / areal idag än vad som kunde o borde vara möjligt på de flesta marker ! Privatskogsbrukare skulle kunna ha ett klart högre produktionsmål vid slutavverkningar än vad som är fallet idag. Det är ju dessutom där den största nettoeffekten finns.


@Älgfoderodlare ! Delar helt din uppfattning att vi behöver betydligt större slutavverkningsvolymer / ha genom bl.a. grövre medelstammar även om vägen dit skiljer oss något - för min del dessvärre bara i teorin. Inte bara för den enskilda skogsägaren utan minst lika mycket för klimatet och en god hushållning med våra nationella resuser 

Då målsättningen med i princip varje bestånd rimligen är att optimera den årliga volymtillväxten, slutavverkningsvolym och slutavverkningsnetto samt att minimera risken för direkta och indirekta skador / avgångar i beståndet genom bland annat gallring under hela omloppstiden, är det återigen min uppfattning att bästa vägen dit är att genom en eller flera röjningar nedbringa stamantalet till vad som är optimalt med tanke på såväl markens produktionsförmåga som eftersträvad dimensions- och kvalitetsutveckling . 

För gran i häradet :             800 - 1.100 stammar / ha     
För tall och björk :               700 - 800         - " -                      

Därefter återstår för varje skogsägare att på väl underbyggda grunder avgöra vilken medelstam - med avseende på volym eller brösthöjdsdiameter - man vill uppnå till slutavverkningen för resp. trädslag ? Är det med en brösthöjdsdiameter på låt oss säga 25, 30, 35 alternativt 40 cm ( eller motsvarande volym med hänsyn till stamform ). Det är ju denna medelstam som i hög grad avgör hur man ska klara önskemålet om och behovet av väsentligt högre slutavverkningsvolymer / slutavverkningsnetton per hektar.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Anton Holmström  
#699794 Sparkar med glädje liv i diskussionen genom att tipsa om ATLs artiklar om förbättrad gallring och gallringsuppföljning.

https://www.atl.nu/skog/tekniska-hjalpmedel-vid-gallring-har-stor-potential/

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

boksson  
#699816 Bakom betalvägg. Du kanske kan ge en sammanfattning?

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Anton Holmström  
#699965 Håkan Dunberg citeras med följande:
"99 av 100 gallringar hade kunnat göras bättre. Det anser Håkan Dunberg, som ser stora möjligheter med att använda nya tekniska hjälpmedel."

"– De stora pengarna i svensk skog finns i bättre gallring. När jag började var det nästan så att skogsägaren kom med tårta om gallringen gick plus 20 kronor per kubikmeter. Då var de på det klara med att gallring var skogsvård, nu ligger fokus på lönsamheten i åtgärden, säger han och fortsätter:
– Få aktörer tittar på vad som är bäst för svenskt skogsbruk, utan bara på det egna behovet. Men om hela branschen gynnas så gynnas även jag."

I anslutande artikeln så citeras jag med:
"– Tekniken gör det lätt att gallra rätt. Vem som helst kan mäta resultatet och det behövs inga subjektiva bedömningar eller framräknade halvdana estimat, säger Anton Holmström och fortsätter:
... Jag är övertygad om att när skogsägarna får veta att de kan få dokument som redovisar hela gallringsresultatet så kommer de att vilja ha den slutredovisningen av sin nästa gallring."

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

boksson  
#700012 Tack🙂

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702159 Har börjat få den synen på att lite färre plantor och hårdare röjning är bättre än att flera gånger vara inne och köra för att gallra. När det gäller gran, tall och björk är något annat.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702228 Kan man kalla gallring för skogsvård om den både sänker fastighetsvärdet och slutavverkningsnettot?
Jag har inte hört om något gallringsförsök här i norr där gallring gett högre netto vid slutavverkning än ogallrat. Ändå hör man nu och då skogsägare som gallrar för att få tillväxt, för skogens skull, för ökat värde mm etc. Är det en seglivad myt eller finns det stöd för det?

För mig är gallring kassaflöde eller nödåtgärd i dåliga bestånd.
Är valet att gallra nu eller ta 15% högre netto i slutavverkning? Eller, som många tror, gallra nu och få högre netto sedan?

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Hanatorp  
#702229 All gallring är en förlust för skogsägaren. Gör som tvillingarna Eriksson. Plantera stora tåliga plantor och hugg inte upp några körstråk. Sätt er i finfotöljen och koppla av istället och vänta tills det är dags för slutavräkning. Då är spargrisen full med kosing.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#702231 Det finns tre skäl att gallra:
- minska självgallringen och ta tillvara träd som annars hade dött innan man når slutavverkning
- få färre träd med större genomsnittsvolym och bättre kvalité till slutavverkningen och därmed lägre avverkningskostnad och högre virkesvärde per kubikmeter
- få en del av intäkten idag istället för om 40-60 år

Hur och om man väljer att gallra beror på hur man värderar dessa tre punkter.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

isteskog  
#702237
Hanatorp skrev:All gallring är en förlust för skogsägaren. Gör som tvillingarna Eriksson. Plantera stora tåliga plantor och hugg inte upp några körstråk. Sätt er i finfotöljen och koppla av istället och vänta tills det är dags för slutavräkning. Då är spargrisen full med kosing.

Men inte har då Tvillingarna satts sig i finfåtöljen sen de planterat.... Har du tittat på deras filmer, Hanatorp?

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Hanatorp  
#702251 Nej de är för rastlösa för det😋

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702321
Lars Lundqvist SLU skrev:Det finns tre skäl att gallra:
- minska självgallringen och ta tillvara träd som annars hade dött innan man når slutavverkning
- få färre träd med större genomsnittsvolym och bättre kvalité till slutavverkningen och därmed lägre avverkningskostnad och högre virkesvärde per kubikmeter
- få en del av intäkten idag istället för om 40-60 år

Hur och om man väljer att gallra beror på hur man värderar dessa tre punkter.


Men om den första och den sista punkten blir en kostnad istället för en intäkt? Då blir gallringen plötsligt en investering som förhoppningsvis ska betala sig om 40-60 år.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702378
Skogsola skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Det finns tre skäl att gallra:
- minska självgallringen och ta tillvara träd som annars hade dött innan man når slutavverkning
- få färre träd med större genomsnittsvolym och bättre kvalité till slutavverkningen och därmed lägre avverkningskostnad och högre virkesvärde per kubikmeter
- få en del av intäkten idag istället för om 40-60 år

Hur och om man väljer att gallra beror på hur man värderar dessa tre punkter.


Men om den första och den sista punkten blir en kostnad istället för en intäkt? Då blir gallringen plötsligt en investering som förhoppningsvis ska betala sig om 40-60 år.

Gratis att ta ut gallring begriper du väl.....

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#702382 Notera sista meningen i det jag skrev... "Hur och om man väljer att gallra beror på hur man värderar de tre punkterna"

Ogallrat ger högst totalproduktion, alltså inklusive självgallrad volym, men gallrat ger oftast större total avverkad volym sett över hela omloppstiden.

Om gallringen inte ger något netto så gäller ju inte punkt 3 utan bara punkt 1 och 2, och då beror det på hur man värderar virkesförlust genom självgallring och framtida grövre medelstam.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).