Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89202 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#622150 Har blivit liggandes igen då svärd o kedja saknades. Men i helgen så gav min givmilda svärfar mig ett paket :d :ymparty:
Så nu tog jag tag i att försöka justera den lite då den gick mkt dåligt sist jag hade lånat svärd o kedja.
Vad säger ni? Har jag justerat rätt?


   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Forestboy  
#622153 Manligt svärd! Den ljuda gå bra..

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#622170 Tja bilden luras lite, det är bara 15".

   TS
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

zebylon  
#622212 vad fint den går, 254 är kanske bästa såg Husqvarna gjort.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

johan eriksson  
#622214
molnia skrev:Tja bilden luras lite, det är bara 15".


Lagom stort på den :-bd
Jag kör 16” på min, lätt trimmad.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Forestboy  
#622229 Jag kört 20 tum på min 😊

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622255 De går lätt varma med mer än 16" Har gjort vid många som haft samma tankar.

Det går bra till de kommer i lite grövre o de får jobba hårt, har lite halv vasst i sommarvärme...

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#622300 Skulle nog kunna fyrtakta lite mer på fullgas obelastad. Men det är lite svårt att höra via filmen. Men prova att skruva ut H ett åttendels varv. Den skall fyrtakta märkbarrt obelastad och gå rentnär den får belastning i stock.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

svampbob  
#699799
molnia skrev:Nämnde i en annan tråd(Såg modeller och lämpliga användnings områden) innan Jul:

molnia skrev:Igår var lilla julafton för mig... Fick bla en Huskvarna 254 som hade stått gömd i ett förråd i ca 10 år.
Om jag har förstått modellserien så ska den vara starkare/större än hqv 346xpg som vi har hemma på gården? motsvara 353 i den nya modellserien?
Blir ju en renovering av den innan den kommer igång.


åberg skrev:Då kan vi se fram mot en bildspäckad renoveringstråd då? 8)


Ja här kommer det bli en renoveringstråd.
För att klargöra läget både ekonomiskt och tidsmässigt.
Jag går nu på högskola och har lägenhet och ett litet garage söder om Jönköping.
Men nu så har jag praktik i 5 veckor så då bor jag hos mina föräldrar som bor 16 mil därifrån på småländska östkusten.
Så jag kommer bara att meka med sågen när jag är vid lägenheten/garaget och vet idag inte om jag kommer dit mer innan praktiken är slut. Någon kanske undrar varför jag lämnade sågen där, och tanken är att det ska bli en överraskning för far och bror att jag har en större såg en dag när vi ska ut i skogen.
Jag har tagit motorsågskörkort AB men är ganska okunnig vad det gäller med motorer
så tips vad jag ska göra mottages tacksamt.

Jag försökte inte ens starta den innan jag plockade isär den, kanske skulle ha "känt" på den innan?
Saker jag räknar med är att byta tändstift, bränslefilter och slangen till den och rengöra hela sågen(inkl luftfilter) så mycket jag kan. Rengöra bensin och oljetank helt?
Jag tänker plocka isär kolv och cylinder för att se skicket på den. Har känslan att gör jag inte det innan jag går åt skogen med den så blir den besiktningen aldrig gjord.
Eller vad säger ni?
20120309_0989R.jpg
20120309_0990R.jpg
20120309_0997R.jpg
20120309_0999R.jpg

20120309_1002R.jpg
20120309_1003R.jpg

20120309_1006R.jpg

Längre än såhär har jag inte hunnit.
Snöret till starten löpte fint så där behöver jag nog inte ta isär.


@molnia ta en ny bild på arbetsbänken så får vi se nio års slitage.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#699817 Oj, det är ju skrämmande vad tiden går...
Ja jag la på en tunnare plåt på den som slitage skydd, så den är inte sliten i trät. Sen flyttade jag och hade då ont om plats för bänken så då lät jag min bror ha den hos sig, då han hade plats och behov av bänk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Williamm  
#699825 Går 254:an bra?

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#699834 Jo, har inte kört längre pass med den och inte på länge nu. Skulle vara bra om den fick gå lite mer för att få till i justeringen bra.
Hade bekymmer med rygg o ischias förra året, även lite än men det blir bättre och bättre nu. Så har hållit mig ifrån motorsåg, röjsåg sedan juni förra året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Williamm  
#699836 Tack!
Det var din renovering som fick mig att börja med sågar.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#699878 Det var ett gott omdöme, trots att jag stannade upp med arbetet ett par år..
Roligt att tråden har varit till glädje och nytta.

En sak jag märkt på 254an är att den läcker mycket rapsolja där den står. Vill minnas att jag bytte alla slangar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#745972 Jag har haft problem med att sågen har varvat ut dåligt hur jag än justerat den och får jag upp varvet så vill den inte stanna på tomgång, skedjan snurrar.
Lämnade den till en som skruvar en del och han kunde inte bli nöjd med injusteringen heller. Han funderade på om de repor i kolv o cylinder som vi bedömde för länge sedan ok trots allt var en möjlig orsak till att den inte gick som den skulle.
Någon som har koll på om det går o få dit större kolv och cylinder från en större modell om man ändå byter? Hur mkt skiljer det från 257an?
Senast redigerad av molnia sön 30 jan 2022, 08:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).