Föryngring

Ek och Gran?

33 inlägg 6047 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Chainsaw Charlie  
#699767 Den växer alldeles för fort i ungdomen i förhållande till eken. Gran och björk blir problem nog om de inte hålls efter.
Här är ett diagram över uppmätt produktion i beståndet jag nämnde ovan. 1973 var gallringsbehovet akut och ett antal hårda gallringar gjordes bland granen så att ekarna fick utrymme.

1612906649_produktion_ek-gran.jpg

Arevo
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

alias  
#699772
Chainsaw Charlie skrev:Den växer alldeles för fort i ungdomen i förhållande till eken. Gran och björk blir problem nog om de inte hålls efter.
Här är ett diagram över uppmätt produktion i beståndet jag nämnde ovan. 1973 var gallringsbehovet akut och ett antal hårda gallringar gjordes bland granen så att ekarna fick utrymme.

1612906649_produktion_ek-gran.jpg


Måste varit både en lyckad föryngring och en riktigt bra bonitet/SI(H100) för att hålla ca 250 m3sk/ha vid 30 (27 år + plantålder) års ålder.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Chainsaw Charlie  
#699777 Ja, tät föryngring och bra bonitet.

Granen planterades i 1,4x1,4 meters förband och eken 2,2x2,2 strödd i granplanteringen. 2009 var den högsta granen 27,9 meter. De högsta ekarna är i dagsläget strax under 24 meter.

Totalt har ca 650 m³sk gran/ha gallrats bort.

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699790
Chainsaw Charlie skrev:Den växer alldeles för fort i ungdomen i förhållande till eken. Gran och björk blir problem nog om de inte hålls efter.
Här är ett diagram över uppmätt produktion i beståndet jag nämnde ovan. 1973 var gallringsbehovet akut och ett antal hårda gallringar gjordes bland granen så att ekarna fick utrymme.


Ok, Jag levde i tron att Sibirisk Lärk och gran har liknande fart i tillväxt.
Tack för diagrammet, det visar ju än en gång att skötsel blir livsviktigt i sådana här projekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Emanuel90  
#699795 Man kanske inte ska satsa på förädlat material på granen, jag tänker så att blir ekarna allt för frånåkta i höjd av granen så kommer du få göra stora luckor runt dom för att få ner tillräckligt med ljus, och då kommer inte kvistrensningen bli så bra ändå på eken?

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Josephine  
#699874
Chainsaw Charlie skrev:Ja, tät föryngring och bra bonitet.

Granen planterades i 1,4x1,4 meters förband och eken 2,2x2,2 strödd i granplanteringen. 2009 var den högsta granen 27,9 meter. De högsta ekarna är i dagsläget strax under 24 meter.

Totalt har ca 650 m³sk gran/ha gallrats bort.


Finns det fotografier att se av denna ekskogen? :-) Var ligger den mera exakt?

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Magnus Karlson  
#699931 Jag tycker det låter som en bra idé värt att prova! Hur tänker du konstruera burarna? Till vilken höjd? Tid och kostnad att få på plats?

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Chainsaw Charlie  
#699932
Josephine skrev:Finns det fotografier att se av denna ekskogen? :-) Var ligger den mera exakt?


Den ligger strax utanför Rödeby i Karlskrona kommun. Hela beståndet är ca 1 ha med en väldokumenterad provyta på 0,3 ha. Här är ett par halvtaskiga bilder från 2009. Rätt säker på att jag har nyare bilder någonstans men hittar dem inte nu.

1612992739_dsc05782.jpg

1612992724_dsc05784.jpg

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

alias  
#699936
Chainsaw Charlie skrev:Ja, tät föryngring och bra bonitet.

Granen planterades i 1,4x1,4 meters förband och eken 2,2x2,2 strödd i granplanteringen. 2009 var den högsta granen 27,9 meter. De högsta ekarna är i dagsläget strax under 24 meter.

Totalt har ca 650 m³sk gran/ha gallrats bort.


Tack för infon! 👍

Närmare G34 än G32 då, eller en E26 om jag läser av höjdutvecklingskurvorna korrekt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Robur Clivus  
#699948 Mycket intressant tråd! Går i samma tankar att testa detta med gran och Ek i kombo, där ekgrupperna hägnas med bur. Funderar på att börja i liten skala och testa om det funkar här nära Karlstad i Värmland. Min plan är att börja avverka ett litet 70-årigt G32-G34 bestånd manuellt, från öst till väst framöver, plantera ekgrupperna i 7x7 m förband samt testa kantföryngrig av gran och komplettera med granplant vid behov. Kul att testa nytt. Vilka leverantörer av Ek-plant tror ni man ska testa?

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

jannee  
#699950 Intill väg 120, strax utanför Långasjö hägnade någon för ca 30 år sedan in ett område och planterade ek.
Denna "ekskog" står bland annat löv, marken verkar inte vara den bästa och resultat ser inte direkt hoppingivande ut, i alla fall inte det man ser från vägen.

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699958
Magnus Karlson skrev:Jag tycker det låter som en bra idé värt att prova! Hur tänker du konstruera burarna? Till vilken höjd? Tid och kostnad att få på plats?


Jag gör dom 60 cm i diameter, av viltnät som blivit över från mina hägn.
Jag fäster ihop dom med 4 buntband, trär över plantan och slår i en stängselstolpe/regel som ja fäster nätet i med 1 märla.
Vet inte varför men viltet verkar undvika dessa burar, inte ens sidoskotten som sticker ut betas.
Jag har ju levt med högt betestryck hela livet och fick närmast en chock när jag testade burarna på själföryngrad, hårt betad ek. Plantan ni ser på bilden var knähög och riktigt tilltuffsad när jag satte på buren, Bilden är tagen två växtsäsonger senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699961
Robur Clivus skrev:Mycket intressant tråd! Går i samma tankar att testa detta med gran och Ek i kombo, där ekgrupperna hägnas med bur. Funderar på att börja i liten skala och testa om det funkar här nära Karlstad i Värmland. Min plan är att börja avverka ett litet 70-årigt G32-G34 bestånd manuellt, från öst till väst framöver, plantera ekgrupperna i 7x7 m förband samt testa kantföryngrig av gran och komplettera med granplant vid behov. Kul att testa nytt. Vilka leverantörer av Ek-plant tror ni man ska testa?


Kul att fler har liknande tankar. Jag tog hjälp av Ramlösa plantskola i val av plantor, fick bra support. Ska man krångla med såna här företag vill man ju inte att det ska skita sig med fel plantmaterial.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Robur Clivus  
#700049 Tack för tips! Hur tänker ni med burar, vilket nät är mest prisvärt, behöver man 2m höjd och hur länge behöver man ha kvar buren map barkgnag?

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#700057 Rekomenderar 2m högt. Kör På Lightmodellen som bilden visar, jag gjorde mitt första hägn med denna, Beställde sedan av misstag Medium modellen till mitt andra. Slet som en idiot med rullarna som knappt gick att lyfta. Ta 50m rullar, Jag insisterade på att få 100m rullar av säljaren på Halsäng för att få färre skarvar. Fick gå in och be att få ändra till 50 m rullar när jag inte kunde marklyfta 100m rullarna (det var då ändå Lightmodellen)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).