MotorsÄg och handhÄllet

Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

304 inlĂ€gg 30680 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699567
johan eriksson skrev:Det blir det ju om du skulle byta till .325 med 😉

Samt ett nytt kedjedrev, vilket du slipper byta med en Oregon 91 VXL!
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsÄgar
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699585 Ny fil, och ny filmall. 😱 Jag hade en gĂ„ng en tanke att jag skulle köra samma kedja pĂ„ alla sĂ„gar för att minska pĂ„ röran.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

johan eriksson  
#699589 Vad har du för andra sÄgar? Och vad kör du för kedjor pÄ dom?
Gör en lista sĂ„ kanske vi kan hjĂ€lpa Ă„t att göra en smidig rekommendation för alla, kanske gĂ„r att banta ner till bara tvĂ„ olika kedjetyper 👍

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699597 550 och 357 kör jag .325 1,5 mm spÄr, Àr det H25 den heter? Eller Oregons motsvarande. Brukar alternera med 18 och 15 tum svÀrd pÄ dessa. Och sen nyförvÀrvet, 535ixp.

Har bara re sĂ„gar jag anvĂ€nder, fattigt jag vet. 😀.

Tillkommer fil och mall till Scarlett-klingan.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699599 Att köra H25 pÄ en 535 iXP kan du nog glömma dÄ den sÄgen Àr pÄ tok för klen för en sÄdan kedja och det finns vÀl dessuton inget passande svÀrd till den dimensionen. Samma sak med H30 och X-cut 33 (1,3 mm 0.325").

En 1,3 mm 3/8 lÄgprofil kan kanske funka pÄ en 535 iXP. Dock inget jag har testat.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699614 Funderar pÄ att köpa en batteridriven stÄngsÄg (Hva) för att högröja lÀngs vÀgarna.
Vad har ni för erfarenhet av sÄdana?

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699620 Vad har du kört för kedja pÄ 535 @Niking? Eller om det var 536 du har.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699625 Gnisten! Det finns tvÄ varianter, en kortare (530 iP4) som Àr en mycket trevlig bekantskap, samt en teleskopisk (530 iPT5), som tyvÀrr Àr framtung och klumpig.

Jag har förvisso den första generationen (536-serien) av dessa, men det Àr vÀl knappast mer Àn modellbeteckningen som skiljer mot dagens serie.

Mina stÄngsÄgar levererades med H00-kedja (1,3 mm och 1/4"), men den kan nu ha blivit ersatt av en motsvarande X-cut-variant pÄ dagens modeller.

För bÄda gÀller dock att kedjespÀnningen tyvÀrr sker framifrÄn (som pÄ Àldre motorsÄgar) och inte pÄ sidan. SjÀlva kedjespÀnnskruven sitter dessutom nedsÀnkt i en grop, dÀr det lÀtt samlas mycket spÄn, varför skruven vid behov fÄr "grÀvas" fram.

Ett annan aber Àr flÀnsmuttern, som hÄller fast kedjekÄpan. Den har tvÄ nackdelar. Dels Àr den av gammal typ, som lÀtt kan tappas i skogen. Dels har den en specialdimension (M6 gÀnga med 13 mm utvÀndigt), medan en vanlig flÀnsmutter till Àldre motorsÄgar har M8-gÀnga med 13 mm utvÀndig). Du Àr alltsÄ i praktiken tvungen att köpa pÄ dig ett litet lager av dessa special-flÀnsmuttrar, istÀllet för att lÄna en flÀnsmutter frÄn en Àldre motorsÄg...

(Vanliga flÀnsmuttrar med M6-gÀnga brukar ha 10 mm utvÀndigt, varför den vanliga kombinyckeln (13 mm) inte passar till dessa).

Vanliga flÀnsmuttrar med M8-gÀnga brukar ha 13 mm utvÀndigt och passar alltsÄ inte till stÄngsÄgarna.

Rent motormÀssigt fungerar det utmÀrkt, precis som pÄ Husqvarnas alla övriga batterimaskiner i 500-serien.

SvÀrdet gÄr dock ej att luta framÄt, vilket i vÀrsta fall kan leda till att grövre grenar högt upp kan nypa fast kedjan.
/Niklas

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699628
Mangan skrev:Vad har du kört för kedja pÄ 535 @Niking? Eller om det var 536 du har.


Jag har hittills kört med H38, men den kedjan Àr ju som sagt lite trist till instick. Jag har dock bytt svÀrd till arboristmodellens originalsvÀrd, som har nÄgra fler tÀnder pÄ noshjulet (frÄn 7 till 9 tÀnder, tror jag). DÄ blev det lite bÀttre med insticken.

Ja, jag har 536-varianten.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699635 SpÀnnskruvar framifrÄn har jag Àven pÄ Arbron sÄ de kan jag leva med.
Tanken Àr att röja högt, uppÄt 5 m sÄ de mÄste bli den teleskopiska modellen för att nÄ nÄgot vidare.
De lÄga tar jag med kedjeröjaren

AnvÀndarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699638 GÄr i och för sig att köpa nÄgra förlÀngningsbitar till 535 FBx, ifall du vill komma en bit upp.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699648 Hade varit en framtung ide 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699656 Kanske inte jÀmfört med en 530 iPT5.
/Niklas

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

anersimyra  
#699660 Drifttiden nu i kyla mellan -5 till -10 Ă€r inte mĂ€rkbart kortare Ă€n vid plusgrader..🙂

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsÄgar

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#699675 Har du batterierna ute i kylan under dagen?

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).