SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Är självverksamma skogsägare utdöende?

101 inlägg 45872 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699539 Högg cirka 70 m3f ren förstagallring under hösten när hela världen höll andan och maskinerna stod stilla.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

alias  
#699547 Skulle tro att det snart blivit ca 1,5 ha förstagallrat på lite lediga stunder under vintern (med viss hjälp av farsan).

Får se hur mycket mer som hinns med...

Borde nog försöka hinna med att gallra uppåt 4 ha om året den närmsta 10-årsperioden för att ligga i fas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Emil83  
#699575
isteskog skrev:Jag har avverkat ca 0,4 granskog manuellt och gallrat ca 2 ha hittills! 🙂


Kul att inte självverksamheten är helt utdöd! Att gallra är det nog en del som sysslar med och i den frågan finns det mycket information ang hur man ska utföra ett effektivt och smidigt arbete. Vad gäller avverkning har jag haft svårt att hitta information om hur man ska lägga virket för att det ska va smidigt att skota. Försöker lägga träden längs med varandra så man kan köra utefter och plocka dom. Har ni några andra teorier?

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699579 Trodde att jag var den siste självverksamme före Skogsforums tid men det finns tydligen några till.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699584 Finns några gamla böcker som du kan leta upp. "Drivningsteknik" heter en.

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

brassel  
#699647 Ang tekniker så är som sagt tex "drivningsteknik" intressant.
Själv så tycker jag också det är kul att testa div egna tankar (sådär ibland även enl mig efteråt...)
Innan du är relativt säker att du klarar av likviditeten klarar man sig skapligt med ganska ej så dyra maskiner (allt är relativt).
Tänker lite att jag lejer mera för de stora objekten och försöka hinna de mindre själv.
Strax ska jag fälla en viltvårds-asp nästgårds tänker jag, var ju trots allt ca -25 grader och ganska mkt snö imorse!

Användarvisningsbild

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Pamf  
#699652 Här finns lite tankar kring hur motormanuell avverkning kan genomföras

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Castor fiber  
#699657
Pamf skrev:Här finns lite tankar kring hur motormanuell avverkning kan genomföras


Tack för den länken! Mycket läsvärd för en amatör som jag :)

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Emil83  
#699688
Mangan skrev:Finns några gamla böcker som du kan leta upp. "Drivningsteknik" heter en.

Den ska jag försöka hitta! Tack för tipset😀

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Emil83  
#699690
brassel skrev:Ang tekniker så är som sagt tex "drivningsteknik" intressant.
Själv så tycker jag också det är kul att testa div egna tankar (sådär ibland även enl mig efteråt...)
Innan du är relativt säker att du klarar av likviditeten klarar man sig skapligt med ganska ej så dyra maskiner (allt är relativt).
Tänker lite att jag lejer mera för de stora objekten och försöka hinna de mindre själv.
Strax ska jag fälla en viltvårds-asp nästgårds tänker jag, var ju trots allt ca -25 grader och ganska mkt snö imorse!


Haha ja vist är det retligt när det visar sig att ens uträkningar inte stämde men man har ju iaf testat!
Min svärfar ha en mf 675, bakhjulsdriven. Och en moheda 8-ton.
Min tanke är att köpa en gammal skotare om nått år..
25 minus låter kallt! Här nere i Småland har vi haft ca 10 den sista tiden. Tycker det är ganska lagom när man jobbar😀

Avatar Fallback

Re: Är självverksamma skogsägare utdöende?

Emil83  
#699691
Pamf skrev:Här finns lite tankar kring hur motormanuell avverkning kan genomföras


Stort tack! Gött med lite ny läsning👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).