Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152806 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659885 P25 är det roligaste som hänt inom självverksamhet på länge. Men att räkna hem en blir tufft.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ingarhs  
#659897
Vedproducent skrev: Nu börjar man redan vänta på att säsongen ska börja. Är man riktigt funtad? Tja det får väl andra svara på.

Selvsagt 😉 Her lengtes til den kalde fine tiden!

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666239 Har kollat in en demomaskin. Inte i skogen tyvärr men bara torrkört ute på en plan. Enkelt byggt. Inte mycket som kan krångla och inget som man inte kan förstå.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668054 Finns ingen broms vad jag förstår. Gäller att hålla rullarna nere i backarna och tro att hydraulmotorerna håller tätt. :-)
Hur vore det med en elvinsch av ATV-typ i fronten? I det fall man krånglar till det för sig för det gör man förr eller senare.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#668084
Skogsola skrev:Finns ingen broms vad jag förstår. Gäller att hålla rullarna nere i backarna och tro att hydraulmotorerna håller tätt. :-)
Hur vore det med en elvinsch av ATV-typ i fronten? I det fall man krånglar till det för sig för det gör man förr eller senare.

Nej det finns ingen broms. Finns en kedja som ska sitta så inte rullarna går att lyfta på ett boggiepar. Vill du flytta den med bil efter vägen så får du lossa kedjan så kan du lyfta rullarna. Men i skogen måste den vara på för det händer man är på spaken och lyfter rullarna. Så för att förhindra att maskinen rullar iväg måste du ha kedjan på.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668092 Aha, den där kedjan såg jag. Men förstod inte meningen.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#699159 En fin dag i skogen 10 minus och sol, p25an fungerar bra och fort går det och när kvällen kommer så är man inte trött.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Mellberg  
#699241 Detta ser verkligen fint ut. Hur bra är P25 på björk? Har en del tvåskiktade bestånd, där det börjar var dax att ta bort björken.

Nog måste det gå att räkna hem en P25a. Vilket restvärde kan maskinen ha om 10 år?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#699250 Björk går bra men som med allt virke så finns en begränsning vad gäller kvistjocklek. Nu när det varit kallt en längre tid så har p25 svårare att hålla fast virket när kvistarna ska av så man får lätta lite på trycket på kvistknivarna så går det bra. Andrahansvärdet om 10 år är svårt att veta, men en sak vet jag att jag vill inte vara utan den tycker den gör ett fantastisk jobb, och så blir det så fint eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699251
Mellberg skrev:Detta ser verkligen fint ut. Hur bra är P25 på björk? Har en del tvåskiktade bestånd, där det börjar var dax att ta bort björken.

Nog måste det gå att räkna hem en P25a. Vilket restvärde kan maskinen ha om 10 år?


Min P25 kommer säkerligen ha ett bokfört restvärde om 0 kr om 10 år men ett verkligt värde som ligger på inköpspriset. Så såg min kalkyl ut i varje fall när jag motiverade mig själv.
Nu kommer jag förvisso sälja min om senast 5 år, när jag är klar med mina 10 Ha. Sen har jag ingen mer gallring under min livstid, vad jag vet nu i varje fall.
Har relativ liten erfarenhet av björk, än. Men tycker det fungerar ok. Man förstås trixa lite mer än med en rak tall, men det slår ändå manuellt.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Axl  
#699252
Mellberg skrev:Nog måste det gå att räkna hem en P25a. Vilket restvärde kan maskinen ha om 10 år?


Självklart går det att räkna hem. Det är ju bara att anpassa de ingående parametrarna så att utfallet blir det önskade.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Henrik-  
#699344 Har kört ca 15 timmar med min nu. Jag har bara kört Björk hittills. Är helnöjd så här långt. Visst första två bitarna fanns det ingen kvist på, och skulle gått fort med motorsågen. Men är så gött att få allt i en hög, så det är värt att mata igenom hela trädet. Idag Skotade jag hem virket jag huggt och det var ren glädje.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Mellberg  
#699394 Vad är för eller nackdelar med bensin eller diesel. Eller rättare sagt vilken extrautrustning är värd pengarna och vad har ni i så fall valt till?

Hur fungerar den i snö och när tar det stopp pga snödjupet?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Henrik-  
#699396 Jag hade stora däck som tillval. Men min maskin var en lagermaskin så jag fick med belysning också. Drag är ingen dum grej heller. Dieseln var för dyr för det jag ska köra,,tyckte jag. Det där med snön är nog det enda jag haft lite knas med. När det var kramsnö ville det bygga på drivrullarna, så fick knacka bort med hammare.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699430 Jag har de mindre däcken så har valt att trampa med Bison först. Så inga problem med snö än så länge. Men å andra sidan så gallra jag inte i djup snö heller så det lär nog fungera för mig.
Har inget tillval vad jag vet, köpte en demomaskin, bensin. Har än så länge inte saknat något, men belysning hade nog varit bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).