Skogsnyheter

Ny film om skövling och gammelskog

7 inlägg 3695 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny film om skövling och gammelskog

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699181 I dagens Dalarnas Tidningar
Skogen som tog slut: ”Miljöcertifierade skogsbolag lovar saker som de sedan inte håller”

”Du får inte plocka en fridlyst blomma, men du får avverka hela skogen den växer i”. I en ny dokumentärfilm skildras hur de sista riktigt gamla skogarna är på väg bort.

Några av Europas sista gammelskogar finns i Sverige – och de håller på att försvinna trots miljöcertifierade skogsbolags löften om att bevara dem. I den nya långfilmsdokumentären ”Om skogen – kampen om Sveriges sista naturskogar” ställs en rad frågor:

Hur hållbart är det svenska skogsbruket egentligen? Är ”frihet under ansvar” och ”allmän hänsyn” tillräckligt skydd för att värna biologisk mångfald? Och hur mycket gammal skog finns egentligen kvar i Sverige?

Regissören Peter Magnusson har arbetat med filmen i flera år, och har under hela arbetets gång känt att läget i det svenska skogsbruket är akut.

Att de sista svenska gammelskogarna är på väg att försvinna skildras i dokumentären
Att de sista svenska gammelskogarna är på väg att försvinna skildras i dokumentären "Om skogen". Foto: Peter Magnusson/Helion/Pressbild.
– De få naturskogar vi har kvar i Sverige försvinner trots att skogsbolagen har lovat att inte ta dem. Vi känner till vad som händer i Borneo och Amazonas och tycker att det är förskräckligt, men precis samma sak händer egentligen här. Att göra en film om svenskt skogsbruk är stort, så jag fick rikta in mig på ett huvudspår: det som handlar om att miljöcertifierade skogsbolag lovar saker som de sedan inte håller, säger han.

”Om skogen” skildrar hur skogarna, i ett slags onaturligt kretslopp, avverkas och planteras på nytt för att sedan efter 60–80 år återigen huggas ned. Och det förfarandet, tror Peter Magnusson, är något som många inte tror att det går att förändra.

– Det här har pågått under så lång tid att det har blivit det naturliga för oss. Men för att kunna ändra på det här måste man kunna se och veta vad som är gammal skog och vad som är ung, planterad skog, och det gör man inte om man inte har fått upp ögonen för skillnaden. Men om man kör genom Sverige så märker man snart att det bara är plantager och hyggen precis överallt, överallt, överallt – förutom några små fläckar uppe i inlandet, säger han.

Regissören Peter Magnusson har arbetat med filmen i flera år. Foto: Privat/Pressbild
Regissören Peter Magnusson har arbetat med filmen i flera år. Foto: Privat/Pressbild
En film om situationen i det svenska skogsbruket hade för några år sedan kanske inte väckt särskilt mycket uppmärksamhet. Men medvetenheten har ökat, mycket tack vare unga opinionsbildare som Greta Thunberg, tror Peter Magnusson.

– Ändå kommer nog många att tycka att det här är "blaha blaha", eftersom skogen och skogsbruket är en känslig fråga. Är man uppvuxen i de här regionerna har man olika syn på skogen och hur den ska hanteras. Jag har valt att rikta in mig på skogsbolagen, och inte de privata markägarna, eftersom bolagen bär det största ansvaret, säger han.

Vad hoppas du att filmen ska leda till i slutändan?

Att vi ändrar på vårt skogsbruk. Att vi slutar med kalhyggen. Att det ska kosta att förstöra naturen, ska man göra det ska man också vara beredd på att betala.

Sara Haldert/TT

Fakta: ”Om skogen – kampen om Sveriges sista naturskogar”
Regissör: Peter Magnusson

Premiär den 5 februari. Visas under våren på Folkets bio samt på Folkets hus och Parkers biografer. Strömmas även via Vimeo.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny film om skövling och gammelskog

Badbollen  
#699206 Lite mer om filmen:
https://www.sverigesnatur.org/gron-guid ... skogsbruk/

Producenten, Ewa Cederstam, intervjuas här om filmen i skattefinansierade SR:
https://sverigesradio.se/artikel/kampen ... aturskogar

Inslaget börjar såklart med ljud från skogsavverkning och att fåglar inte hörs. Ordval som används "Utarmning", "Rovdrift", "Förbruka", "Plantage" & "Borta för all framtid"...

Ewa Cederstam får i inslaget frågan: "Det är knappt någon från skogsägarna som finns med i filmen som ger sin syn. Varför får man inte höra dem?"

Ewa Cederstam svarar: "Ja, det var ett medvetet val. Vi tänker att de har pengar..."
Ursäkta????

Ewa Cederstam säger att de har arbetat med filmen i 10 år! Filmen ska verkligen bli intressant att titta på! Det bör förekomma en del material från cirka 10 år sedan kan jag tänka mig.

Saker som skogsbruksplaner, planläggare, målklassning (NO? NS? PG? osv?) osv nämns inte...

Avatar Fallback

Re: Ny film om skövling och gammelskog

maltex  
#699218 Om man seriöst är intresserad av att få en sund debatt,borde man ha kanske gjort en annan film.Ska man ägna sej åt subjektivaåsikter eller objektivfakta.Påståenden och uttryck staplas på hög men det verkar inte finnas några klara gränser vad som är fakta åsikter eller rent trams.Man vill ha tyngd kanske därför så många experter medverkar i filmen,men är dom med pga sina kunskaper åsikter eller titlar ingen som vet och ingen som talar om.När man väljer ett anslag som detta så är det ju ren propaganda förklädd till fakta av klassiskmodell,finns ju många både nutida och historiska skräckexempel, Att frivilligt förekomma i sådana sammanhang och verka vara stolt känns lite fel.

Användarvisningsbild

Re: Ny film om skövling och gammelskog

Badbollen  
#699260
Sne4 skrev:https://www.helionfilm.se/sve/Filmer/Om ... index.html
En trailer låg ute här.

Tyvärr är det nog så att framförs en typ av argument med känslor som gamla (som i allmänhet ses som försvarslösa) människor som tar sig ut på ett hygge och som maktlösa säger att "Den lilla individen har ju ingenting att säga till om.." eller en person som säger "hellre än att de får avveka här så tänker jag tända på den här skogen. ... Jag tänker tända på den här skogen så att SCA inte-om de tänker avverka..."

Vi har ju haft en oerhört tråkig utveckling med bönder som blir utsatta för sabotage. Kycklingslakteri som tagit bort all skyltning osv. Oavsett vad filmens skapare påstår att de hade för intention med att ta med ovanstående uttalande (som personen även säger "Det får du inte ta med, men tanken har slagit mig) så är det nog snarare risken för vad ett fåtal idioter kan få för sig att detta uppmanar till som är det allvarliga.

Tack Region Värmland för att ni var med och bidrog till detta.(Enligt info på filmens hemsida) 👎

Otroligt!

Tack för länken. Där står:
"I samproduktion med Region Värmland, Film i Dalarna och Filmpool Nord.
Med stöd av Svenska Filminstitutet, Konstnärsnämnden, Filmpool inom region Jämtland Härjedalen, Sveriges television, Region Gävleborg
."

Vi på detta forum har alltså finansierat denna desinformationspropagandafilm (orwellsk). Ni som bor i Gävleborg och Värmland har finansierat filmen dubbelt upp.

Har vi närt kommunister vid vår barm?

Vad kan vi göra?
- Vi kan anmäla SVT och regionernas agerande till MPRT (Myndigheten för press, radio och tv) här:
https://www.mprt.se/anmal-program/

- Om vi anser att det pågår odemokratiska aktioner som "hotar våra grundläggande demokratiska funktioner", bör vi tipsa Säkerhetspolisen. Det kan man göra här:
https://tips.sakerhetspolisen.se/tips/

Säkerhetspolisen arbetar bland annat med något som kallas "Författningsskydd". På Säkerhetspolisens hemsida står bland annat följande gällande "Författningsskydd" (https://www.sakerhetspolisen.se/forfattningsskydd.html): "...ideologiskt motiverade brott som utgör ett säkerhetshot eller som hotar våra grundläggande demokratiska funktioner, oavsett om de bakomliggande orsakerna är religiösa eller politiska."

Avatar Fallback

Re: Ny film om skövling och gammelskog

r93  
#699271 Nu har jag sett filmen, och det kom väl inte fram något nytt.

Det mest anmärkningsvärda är nog kvinnan som funderar på att tända eld på skogen om det blir tal om avverkning.

Annars så spretar det ordentligt, massa är inte okej, timmer är okej, om det plockhuggs och körs ut med häst som jag förstår.

Dom missar ju tyvärr hela biten med miniskotare, jordbrukstraktor etc.

Mycket prat om pengahunger, vi på landsbygden får en känga med att vi är för gamla(?) och inte vill ändra oss.

En del säger att dom inte är emot skogsbruk, utan förbrukning av skogen, tyvärr så kommer det inga exempel på hur skogen ska brukas enligt deras modell.

Landsbygden ska vara ett zoo/museum där stadsfolket kan åka och titta på orginalen när dom kör häst.

Är det trenden 2021 att skogsbruket ska angripas på alla fronter? Det kommer ju något nytt var och varannan dag!

Avatar Fallback

Re: Ny film om skövling och gammelskog

hfab  
#699272 Tittade på trailern till filmen.
Tydligen är det fruktansvärt att någon huggit en grov frisk gran.
Men att en kvinna med häst avverkat en torr raka är helt ok?

Motsägelsefullt

Avatar Fallback

Re: Ny film om skövling och gammelskog

r93  
#699274 I filmen är det även fruktansvärt att dom har huggit ner en stor gran som var rejält med röta i, den var ju döende och skulle stå kvar, att det förmodligen är friskt 3 meter längre upp och att det säkert blev mååånga brädor av resten av trädet nämns inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).