Skogsnyheter

Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

19 inlägg 5846 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Tralsmo  
#698958
Skogsola skrev:
Brozzlaren skrev:Det kan inte bli för många Älgfoderodlare 👍

Älgfoderodlaren gör det bra men vi vill ju gärna odla mer än älgfoder.


Ja håller med dej.
Hos mej gillar dom mest björk verkar det som. Tallen har faktiskt fått va i fred ( ta i trä).
Det kan ja leva me , björk blir det så det räcker ändå.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Lars Lundqvist SLU  
#699088
Fredrik Reuter skrev:Dagens Nyheter har nu i sin serie om granskning av skogsbruket i Sverige släppt en artikel där bland annat Erik Westholm som är forskare på SLU intervjuas. Han anser att delar av programmen inom Sveriges Lantbruks Universitet gått för långt genom att skogsindustrin styrt forskningen.

Det vore intressant att få veta på vilket sätt Erik Westholms menar att han lät sin egen forskning styras av skogsindustrin. Men jag gissar att han menar att det var andra som lät sig styras.

Det här är en komplex fråga, och i botten ligger bland annat det faktum att en majoritet av de som forskar om skog är helt beroende av forskningsanslag från både statliga och privata finansiärer för att ha pengar till sin egen lön. SLU garanterar bara lönemedel till ca en fjärdedel av forskarna, sett över hela universitetet. Resten måste själva dra in tillräckligt med externa forskningsanslag för att det ska finnas medel till att betala deras lön. Om pengarna tar slut blir forskarna oftast uppsagda. Samtidigt är nästan alla som jag träffar otroligt lojala mot själva ämnet, forskningsuppgiften, och man låter inga yttre faktorer påverka resultatet av forskningen.

Sen kan man ju fråga sig vad Westholm menar med att "skogsindustrin styrt forskningen". Att en privat intressent som finansierar forskning vill kunna välja vad de ska finansiera tycker inte jag är så märkligt. Ett bolag verksamt i Skåne eller Södra kanske inte vill finansiera forskning om fjällskog, Skogssällskapet vill i första hand finansiera forskning som på något vis kan vara till gagn för privata skogsägare, SCA vill i första hand finansiera forskning som företaget kan ha praktisk nytta av, osv. Det är väl ganska naturligt? Men finansiärer ställer inte krav på vilka resultat forskarna ska publicera i internationella, vetenskapliga tidskrifter.

Sen gillar ju en del forskare att dra långtgående slutsatser av sin forskning och vill sprida sina privata åsikter med sin forskning som grund, och det gillar inte alltid privata finansiärer. Och då kan konsekvensen bli att finansiären slutar finansiera just den forskaren. Men då handlar det ju inte om att finansiären styr forskningen utan om att finansiären inte vill bekosta forskarens privata opinionsbildande verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Badbollen  
#699162
r93 skrev:Håller med @badbollen !

Tro för guds skull inte att Miljöpartiet skulle göra något som gynnar människor på landsbygden!

Landsbygden är till för storstadsbor att åka till lite som ett zoo.

Har träffat alldeles för många miljöpartister i mina dagar, och alla är kritiska till hur vi lever här ute i spenaten......


Läs https://www.dn.se/sverige/stenevi-och-b ... cket-skog/

Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

r93  
#699175 Alla bör läsa ovanstående!

”markägare ska inte få göra som dom vill”
”Slipper de här brutala kalhyggerna”
”Anpassa energiuttag”

Som sagt tro inte att Miljöpartiet har någonting positivt för landsbygden!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).