Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

10 inlägg 3502 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

skogslaban  
#698731 Har problem att kunna spänna kedlan på mitt nya såg, den gängade stången som du vrider på när du sträcker kedjan är för kort så det uppstår ett glapp. När du vrider på inställningsskruven så åker den gängade stången framåt istället för att snurra.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698792 Förstår inte riktigt hur den kan flytta på sig om inget gått sönder.
Det finns delar att beställa om man inte vill byta hela kåpan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

skogslaban  
#698799 Det verkar som om skruven är förkort. Har en 550 modell 1 och där funkar det. Sätter jag dit en liten spårskruvmejsel i ändan mot svärdet och hindrar att skruven förflyttas i längsled

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698802 Detta är sånt som ska funka. Byt det så det gör det. Det är inte värt o krångla.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

skogslaban  
#698828 Sågen är ny så jag får gå till service verkstad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698850 Japp, det det låter klokt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

skogslaban  
#700893 Har varit i kontakt med min serviceverkstad och de har skickat vidare ärendet till Husqvarna.
Pratade med Husqvarna idag och de har problem med tillverkningen men inte löst problemet ännu.
Skall få ett komplett lock av min service verkstad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

JohannesG  
#774841 Jag har haft samma problem med spänning av kedjan på både 550 och 560. Inte så illa att det inte gått att spänna kedjan tillräckligt, men inte samma känsla som tidigare sågar av samma modell. Det gick spänna till lagom, men absolut inte mer.
Eftersom tillräcklig spänning gick att uppnå ville handlaren inte göra något garantiärende av det.
Men lösningen var ganska enkel. Klippte till en liten plastbit och shimsade skruven. Sedan fungerar det som tänkt, även om det borde varit rätt från fabrik. Provade även plocka över skruven från en äldre 560 men samma fenomen uppstod. Det bör bekräfta att de hade ett problem med gjutningen just då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

Amatörhuggare 62  
#821743 Ok. Man lägger i mellan, får testa hemma, ja både fäller å knaggar 550 mark 2 an å 18 " svärdet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821762 Ska inte få vara så på en proffssåg i den prisklassen. Lämna tillbaka skiten och ta en Stihl 261.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).