Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 329672 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692772 Finns väl bättre vajrar som borde klara den trots all rätt måttliga dragkraften.
På jeepens vinch som drar 4,3 ton är vajern runt 10mm

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Traktordave  
#692778
molnia skrev:Där ser man, vi har vinschen på kranen för att vi valde en lagervagn. Har tänkt att det bara fanns fördelar med en kranpallsmonterad vinsch men det är det visst inte.


Har originalmonterad vinsch i kranpallen.
Funkar kanon.
Trodde inte jag skulle gilla placeringen men som vanligt hade jag fel.
Mycket bättre placeringen än i kranen.
Tidigare stod kranen alltid fel när jag skulle ha kroken/vinschen.
Nu är den alltid rätt placerad.

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

molnia  
#692780 Jadu gnisten de var ju ett klurigt problem.
Vad finns det för alternativ...?
* Hydrauliska, teleskopisk stöttor? Svårare att montera på tipp flaket, men du har ju en annan vagn till det 😀
Gör det bara lättare att lasta när det är lågt, när lasset är full är det samma problem som idag
* Längre kranpelare? Sämre tyngdpunkt..
* Ny alternativ tapp till lyftbommen för att lyfta högre, men blir det att kranen riskerar att slå över med stickan långt in mot bommen?
*Ny kompaktare rotator för att få ner bygghöjd en?
Så... Blir det mer pyssel i verkstaden? 😁

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692785 Just nu står 3 pyssel i verkstan, grabbens 325a med ett kärvande bromsok samt strul med handbroms, Arbron som behöver lite tillsyn och rototilten med pågående ledbyte.
Kan klara mej utan fler ett tag 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#692851
gnisten83 skrev:Finns väl bättre vajrar som borde klara den trots all rätt måttliga dragkraften.
På jeepens vinch som drar 4,3 ton är vajern runt 10mm


Kanske det, men 6x6/(10x10)x4300=1548 kg så din 10 mm vajer blir inte lika mycket belastad som en 6 mm vajer på en vinsch som drag 1800 kg (har jag för mig att den drar). Detta om man bara ser till skillnaden i area på vajrarna, finns säkert andra faktorer som inverkar också, men det borde vara en bra uppskattning. 🤔

Jag vill passa på att slå ett slag för det öppningsbara brytblocket längst ut på kranarmen som man får köpa till på FTG-vagnarna med vagnsmonterad vinsch. Oftast behöver man det inte, men ibland så fordras bättre lyfthöjd och då är det en riktig problemlösare. Borde gå ihop sig över vagnens livslängd, och det är tråkigt att behöva lämna kvar virke i skogen.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698738
550 skrev:Bilder på eländet man får innan man har lärt sig av misstagen. I mitt tycke är vinschen det sämsta på en ok vagn och en mycket trevlig kran (Mowi 😉).

1610048987_img_1052.jpg

1610048963_img_1050.jpg

När jag ser bilderna kommer jag o tänka på hur sepson har gjort på min mekaniska vinch som sitter på min C303.
Där har dom en hävarm med en träkloss som ligger an mot vajern på trumman för att den ska linda sig bra på trumman

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#698746 Intressant, är det en bärgningsvinsch i fronten? Bild? 😀
Funderade faktiskt på en liknande idé. Fast jag tänkte mig en rulle, men träkloss kanske fungerar bra, behöver inte smörjas 👍 Dock så hade jag i åtanke att vajern inte skulle hoppa i sidled, och börjar linda på fel ställe, när den blir slak.
Hade en tanke på att montera vinschtrumman (centrumaxeln) vertikalt för att kunna ha större diameter på trumman. Fast varje gång man släpper vajern så borde det vara risk att den vill börja lägga sig i botten av trumman.
Jag är lite tveksam till att tvinga ner vajern så den inte klättrar på sig själv. Det borde behövas en del kraft plus att det ökar slitaget på vajern.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698753 Nej bärgningsvinchen sitter strax framför bakaxeln.
Iom att träklossen ligger med fjädertryck med vajern på trumman så ser den till att vajern inte klättrar och att den slakar inte på trumman så de blir skatbo när vajern inte är spänd
Har nog ingabilder liggande och bilen är väl intryckt i ett förråd

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#698996 Sepson var ett bra tips, instruktiv hemsida 👍
Finns en film där som visar att avståndet mellan trumma och block optimalt är 14 x trumbredden. Minsta avstånd är 10 x trumbredden. Med en vajerstyrare som hjälper till att styra vajern i sidled kan man gå ner till 4 x trumbredden.
Tror jag mätte FTGs trumma till 140 mm. 1,4 meter är det definitivt inte mellan trumman och blocket, när det sitter monterat vid grinden. Att blocket sitter några cm förskjutet i sidled gör inte saken bättre. Som det syns på bilderna på förra sidan lägger sig vajern ok på ena sidan men på den andra sidan blir det kass läggning.
Det är ganska tråkigt att behöva styra vajern själv, som man måste göra i början om man har hela längden ute. Nyttan med radiostyrning försvinner delvis 👎

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699015 Hade nog blitt bättre då om du gjort ett nytt längre fäste till blocket

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#699146 Blocket sitter ju på grinden så det går inte att göra längre, för då tar det i kranen 🤔

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699166 Tänkte mer på fästet så blocket skulle centrera trumman bättre och troligen sprida vajern bättre på trumman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

hlb  
#699174 Silikonspray på vajern hjälper en hel del. Biltema.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699178 Hade jag aldrig tänkt på att siliconspray skulle göra nån nytta på en vajer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

hlb  
#699179 Den blir hal och lägger sig mycket bättre. Skyddar väl lite mot fukt också. Nackdel om man får på fingrarna och mekar med elektriska kontaktytor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).