Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

12 inlägg 3919 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Davvee  
#698666 Tjenare!
Jag har fått överta en Husqvarna 550xpg som går jättebra sålänge man gasar, så fort man låter sågen stå på tomgång så dör den när man trycker in gasen igen. Det brukar inte vara några problem att få igång den efter att den dött.
Är det någon som har något tips på åtgärd för det. Mvh David



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698669 Kolla först över bränsleledningar, primer och filter etc.
Se till att den har bra bränsle.
Låt den gå lite på tomgång först l smyg lite varv på den efter den varit igång lite.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Davvee  
#698671 Jag har bytt bränslefilter, luftfilter och tändstift slangen såg bra ut åtminstone den biten som var i tanken (finns det något mer ställe man kan titta på?)
Vad är primern för någonting?
/David

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Perra_II63  
#698698 Primer är den lilla blåsa på sidan där man trycker för att få upp bränsle till förgasaren innan start. Kolla också slangen till förgasaren, finns det minsta hål på slangen så går den riktigt dåligt. Annars är det nog läge att lämna till verkstaden då det är elektrisk förgasare på de sågarna

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Davvee  
#698714 Ok ska kontrolleras👍
Kom att tänka på kan det ha något att göra med vad man kör på för bränsle? Jag kör på Aspen nu och är inte säker på att förra ägaren gjorde det, kan ju vara så att han blandade eget, kan det ha någon betydelse?😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698794 Ja, det kan påverka då olika bränsle har olika egenskaper och just mack bensin är rätt aggressivt.
Även oljorna påverkar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

vedmalen  
#698916 Låter som det blir förgasarbyte. Har en jonsered som betedde sig så som du beskriver. Gick bra om jag höll varv, men skulle jag börja från tomgång ville den stanna. I början av felet gick det lura upp den i varv, men till slut var det stopp. Så det blev byte av förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Davvee  
#698918 Jaså låter tråkigt är förgasarbyte en dyr historia? 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

vedmalen  
#698924 Lämnade in för att göra jobbet och köpte en till såg i samma veva. Minns inte exakt, men har det för det gick på en par tusen, kanske tre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Skogsfix  
#698925 Har haft samma problem med flera sågar i mitt fall skruvade jag ut L och H skruvarna helt och blåste rent med tryckluft och brakeclean efter det funkade det igen. Felet uppkommer om jag hade kört sågen med macksoppa och bytte tilfälligt mot aspen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

vedmalen  
#698928 På de här finns det inga munstycken att justera. Det sköts elektroniskt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg dör vid gaspådrag

Skogsfix  
#698947 Nej de e sant men man kan endå skruva löst elmotorn eller vad den nu kallas svarta saken med elkablar som sjusterar l och h och tvätta rent där med. Mest problem har jag haft med 545 röjsåg utan autotune just att den dör vid gaspådrag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).