Motorsåg och handhållet

Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

60 inlägg 9028 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

Kimman  
#691125 Jonsered 435. 1 förgasarbyte annars en arg och trevlig såg.. som 2a Jonsered 2051... nästan lika bra😉

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

stegmaster  
#691129 Alla mina såger er vel minst 20 år gamla, och har aldri skruvat på någon av dom.
Dolmar PS5000 er rikitg vass såg , lika vass som en ny modell skulle jag gissa. (forvaras innomhus)
Jonsered 2054 en bra såg even den, men inte riktig lika vass som Dolmar. (förvaras innomhus)
Hva 42 er nog den mäst driftsäkra, för den står ute i ur och skur året rundt, då den finns med som reservesåg på skogsvagnen, och den tvekar aldri att starta.
Den har inte varit under tak dom senaste 10 åren, men startar direkt när det behövs, dock går den inte så manga timar i året, men gör det jag vil ha den til.
(Plasten har nästan blivit helt vit på grunn av solljuset, så den minnar om en albinosåg, 😉 )
Förutom att fila kedjan, har jag inte gjort annat en blåst rent filter och såg en gång varje år, sen bara tanka och köra, dock kör jag ju inte dagligen.

Min jobbarkompis har 2 stk Jonsered 2152 och even dessa går bra, bara jag klarer undvika köra över dom med traktoren. 😉
Körte över den ena sen ca 2 år tilbaka, så man fick byta bygelen, men annars ok.

Kommer faktisk inte ihåg vi någongång har haft problem med några av sågerna, så har verkligen inget att klaga på. 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

jannee  
#691131 Jag ljög när jag påstod att jag inte haft problem med 2051 :oops:
"Lyckats" med att böja (bryta) av chockreglaget några ggr, dock handlar det nog mest om handhavandefel.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

Tallskog  
#691383 Vilken som är den driftsäkraste sågen är väl den såg som har uppfyllt det användaren vill att den ska göra. Proffshuggaren som använder den varje dag i ett år eller vedhuggaren som kör 10 ggr/år i 15 år har förmodligen helt olika syn på driftsäkerhet. Men överlag så tror jag att de flesta sågarna i premiumsegmentet levererar.
Jonsered 2147 och 2051 är sågar som jag har haft ”tur” med, HVA 242 var en oturssåg för mig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

JensSkoog  
#691432
HannuRöj skrev:😀 Stihl MS260.

Kan bara säga mig enig med @HannuRöj :wink:
Äger bara en 261 själv, men har inte tal på alla de 260 jag har
haft till slipning och lite service från bönder, hobbysågare och
proffs, och sågen startar, går och levererar samma hur
misshandlat, skitig och hårdkörd den är. Kallar den
bara evighetsmaskinen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

Erre  
#691446 Om en såg överlever svärfar i 8 år å sen ett antal år i mina ägor så får det vara mer än godkänt. 😁

Jonsered 2152.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

johan eriksson  
#691459 2152 är en klar favorit här med, skulle bara få dit värme på den med, men det blir det nog framöver.

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

Arvid0  
#691467
JensSkoog skrev:
HannuRöj skrev:😀 Stihl MS260.

Kan bara säga mig enig med @HannuRöj :wink:
Äger bara en 261 själv, men har inte tal på alla de 260 jag har
haft till slipning och lite service från bönder, hobbysågare och
proffs, och sågen startar, går och levererar samma hur
misshandlat, skitig och hårdkörd den är. Kallar den
bara evighetsmaskinen :-bd



Håller med ms260. Min tuffar på, också hårt använd till det mesta. Köpte i höstas en (till) begagnad 260 att ha som backup.

Det enda jag har gjort är, bytt tändstift och rengjort luftfiltret.
Ska beställa nya vibrationsdämpare då de börjar bli väl svampiga.

Har en 238 som jag var nöjd med så länge den gick, smidig maskin, borde kanske ta itu med den.

Avatar Fallback

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

tallen100  
#691476 Nu var det ju sågar från 80 talet och framåt så det kanske är därför ingen nämt mcrulloch här🤭

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

Williamm  
#691481
tallen100 skrev:Nu var det ju sågar från 80 talet och framåt så det kanske är därför ingen nämt mcrulloch här🤭

Alla vet att det är ickedriftssäkra... Av det jag hört

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

wigge  
#691487 Får bli jonsered 2152 här också, trots fabrikationsmiss på 2 bultar som blev monterat fel längd.
Slutade med 2 hål i oljetanken.
Sågen funkade klanderfritt i 10 år, knappt blåst rent luftfiltret...

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691712
tallen100 skrev:Nu var det ju sågar från 80 talet och framåt så det kanske är därför ingen nämt mcrulloch här🤭

Menar du de nyare som är Husqvarna är de ju samma fast svarta.
Menar du de äldre är det få modeller som var driftsäkra. Dock gick de bättre än andra när de väl gick...

Avatar Fallback

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

tallen100  
#691729
Mange skrev:
tallen100 skrev:Nu var det ju sågar från 80 talet och framåt så det kanske är därför ingen nämt mcrulloch här🤭

Menar du de nyare som är Husqvarna är de ju samma fast svarta.
Menar du de äldre är det få modeller som var driftsäkra. Dock gick de bättre än andra när de väl gick...

Menar dom gula som går bra de få gånger dom startade. Men dom är snygga att titta på iaf🤓

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691735 Sachs-dolmar 115, har 2 som jag övertagit från min far.. en 80-talare och en tidigt 90-tal.. har i stort sett inte gjort ett dugg med dem men de bara går och går.. otrolig kvalité

Användarvisningsbild

Re: Vilken är den driftsäkraste såg ni erfarit?

bpfrans  
#698527 Den som jag slitit längst och mest som fortfarande går är Hva 346:an, minimalt med underhåll har den fortfarande som reserv efter 17 år!! Ska tilläggas att jag även har en 444:a från -83 som går bra än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).