Motorsåg och handhållet

Röjsågen stannar när jag släpper gasen

19 inlägg 4038 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698473 Min Stihl FS480 som jag berömt för driftsäkerhet har börjat strula. Första tanken igår gick bra, -10 inga problem. Käkade lunch, la den på bakskopan på traktorn och körde några km. Det kom snö på den, men det brukar. nte bekymra den.

Nästa tank, så gick den igång bra, men när jag släppte från halvgas, så går den och dör direkt. Körde 10 min på fullaste nästan blev inte bättre.

Trodde det var frost/is som var problemet, men när den legat i varmgarage ett dygn var det samma fenomen.

Gjorde grundinställning på förgasaren och kollade luftfilter. Vad nu? Tänkte lämna in den imorgon om ingen kommer på något bättre.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Rohdin  
#698475 Vi upplever samma när vi kör sommar luftfilter.
Så vi kör vinterfilter på alla sthl sågar så fort vi går under 0gradigt.
Vi brukar även ha på silikon runt om filter/öppningarna(vid luckorna) runt om motorn. För att slippa att vatten kommer in i motorn så att säga.

Rätt ofta kan även det bli is/frost i gasvajern rätt ofta räcker inte en natt i värme garaget. Vi kör 2-3dygn "vila".

Avatar Fallback

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698479 Jag har det där plastfiltret, det är väl vinterfiltret va? Skulldet fortfarande kunna vara blött//igensatt?

Gasvajerna har frusit tidgare, men då i fullgas...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

johan eriksson  
#698493 Jag tror att det är bäst att du väljer samma lösning för din 480 som för din 339, sälj den till mig 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698495
johan eriksson skrev:Jag tror att det är bäst att du väljer samma lösning för din 480 som för din 339, sälj den till mig 😉

Å köp en 535 iFR + en 530 iPX istället! Batterier + laddare har du ju redan! 😀
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 03 feb 2021, 23:32, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

isteskog  
#698515 Nu var han snabb, Nikingen ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698521 Tråkigt att ni hellre tjafsar än hjälper... 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Williamm  
#698541
Mangan skrev:Tråkigt att ni hellre tjafsar än hjälper... 👎

Hur låter den när den dör? Det kan vara så att grundinställningarna inte längre funkar. Testa med lite fetare och magrare inställning på l skruven. Samt att höja tomgången.

Hälsningar Williamm.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698544 Bluddrar liksom, har prövat med lågskruiven, men gör ingen skillnad. Tomgången är max. Motorn dör på höga varv, medan klingan snurrar. Hmm, kan det vara kopplingen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Williamm  
#698545 Jag tror inte att det är kopplingen Testa att skruva in l helt. Den borde tjuta då. Om den inte gör det så får den för mycket bränsle någon stans. Testa att sänka hävarmen till nålventilen i förgasaren alt byta nålventilen Har din såg förgasare med tre eller en justerskruv?
Senast redigerad av Williamm tor 04 feb 2021, 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Ldsaren  
#698555 Brukar vara förgasaren som strular , jag har fått bytt några gånger på min 450 , hjälper inte o ha isär o rengöra , provat flera gånger .
Den blir så där som du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

johan eriksson  
#698557 Kan ju vara en luftläcka med.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

plax  
#698573 Samma symptom har jag haft några gånger när kopplingen har rasat. Kolla där först 👍

Avatar Fallback

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698578 Hmm, tyckte jag hade liknande problem för några veckor sedan. Sen blev det snabbt värre och klingan kopplade aldrig loss. Då var det en kopplingsfjäder som gett upp. Bytte då till en gammal koppling från en äldre såg. Kanske den också har gett upp nu då?

Har en ny koppling liggande...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen stannar när jag släpper gasen

Bert1  
#698583 Har varit ute för liknande på ett Husqvarna att det inte ville gå på tomgång trots justering mm.
Så det lämnades på service och då var där nåt membran som var sönder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).