Öppna kategorin

Flaktank

15 inlägg 4440 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flaktank

framhjul  
#482850 Hej.
Jag ska köpa en flaktank med 12v pump.
Tyvärr har vi flaklock på Amaroken, vilket medför att höjden på tanken inte får överstiga 52 cm, då jag gärna behåller locket. #:-s

I en önskevärld rymmer tanken mer än 200 liter.
Har ni ett tips på en lämplig tank? 🙏 :-ss



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Flaktank

bgl  
#482867 Wikers plåt Filipstad!

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

Micke r  
#482977 Jag köpte en 250 liters från cgnord som passar under flaklock. Den går även att ställa upp om man skaffar en kåpa. Supernöjd!!
IMG_3721.JPG

Avatar Fallback

Re: Flaktank

bgl  
#482980 Blir inte Färmartanken högre än 52 cm med pumpens röranslutning på översidan?

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

Micke r  
#482985 Nej den är 50 cm eller 51 så tanken är ca 45cm ca kan mäta med tumstock senare.

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

Micke r  
#483141 Har mätt nu och det borde gå att få dit en 90 böj utan att komma över 50
IMG_3723.JPG

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

framhjul  
#483493 Tusen tack för alla svar!
Det blir till att kika vidare på färmartanken och Cgnord.
Wikers liggande tank var tyvärr för hög, vilket var synd då vi har haft ett par av deras 1000literstankar förut, vilka vi var helnöjda med.

Återigen, tack. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flaktank

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698415
1612359162_tank.jpg

Det verkar vara lite smådyr frakt från USA på såna här tankar, så jag funderar nu
på nåt sorts hembygge i 200 litersklassen som ryms under flaklocket på pickisen.
Budgeten är stram så även gamla lastbilstankar kan vara intressanta.
Nån som har inspirerande bilder på diverse tankar?
Jag tänkte använda tanken för att få hem soppa till gårdsfarmaren på 1000 liter
och sedan lyfta av den, så den ska inte åka med året om.

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

HannuRöj  
#698428 En bra tank kan man få även en demonterad skördetröska. 😀 De oftast är rostfria.
Går att sätta på fötterna och bygga en ny påfyllningslang uppåt så att hela flacklängden är kvar, eller bygga ovanför en likadan verktyglåda som Slurffi tippsade.

Avatar Fallback

Re: Flaktank

alias  
#698429 Hur mycket av resp. bränslesort får man transportera utan ADR-bevis i dagsläget?

Är mer än 15 år sedan jag roddade med dessa frågor så jag förutsätter att vad jag ev. kommer ihåg ändå riskerar att vara inaktuellt nu.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

HannuRöj  
#698435 Utan ADR 1000 liter.
Men bara i godkända dunken som självbygge inte är 😕.

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698448 Hm, närmaste skördetröska är nog 150km söderut. Men det var ett bra och exakt tips iaf. Fortsätt tipsa.

Avatar Fallback

Re: Flaktank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698498 Ska också ha en flaktank. Svedol har en på 220 liter. Finns i två varianter från samma tillverkare och är lika förutom färgen. Den ena kostar 5000:-. Den andra kostar 9000:- och då får man med ett ADR-intyg. Hur viktigt är det där intyget? Är det något som cerifieringsnissarna frågar efter?

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

hemhuggare  
#698504
Slurfi skrev:Hm, närmaste skördetröska är nog 150km söderut. Men det var ett bra och exakt tips iaf. Fortsätt tipsa.

Lastbilsdemonteringar! Rogers bildemo Eksjö eller nån annan som ligger närmare finns ju i storlekar mellan 200-800 liter

Användarvisningsbild

Re: Flaktank

hemhuggare  
#698505
Skogsola skrev:Ska också ha en flaktank. Svedol har en på 220 liter. Finns i två varianter från samma tillverkare och är lika förutom färgen. Den ena kostar 5000:-. Den andra kostar 9000:- och då får man med ett ADR-intyg. Hur viktigt är det där intyget? Är det något som cerifieringsnissarna frågar efter?

Den billiga är väl godkänd i 5 år sen ska den kasseras och den dyra går att adr besikta och använda vidare om jag har fattat rätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).