Öppna kategorin

Dagen tips!

7 inlägg 1485 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagen tips!

Williamm  
#698449 Hej! Om det redan finns en sån här tråd som jag inte hittat kanske detta går att flytta dit.

Ni som har till uppgift att dra en tyngre pulka, här är ett tips.
Standard draghandtag på pulkor är enligt mig värdelösa när när det blir tyngre/äldre barn. Starthandtaget på nyare Husqvana och Jonsered sågar är väldigt bekvämt och stort nog!
1612371388_starthandtag-5372325-01.jpg

Stihls elastostart är dock mycket bättre till sågar då den har en gummi-dämpning som gör det mycket trevligare att dra.

Så byt starthandtaget på hva:n till ett elastostart och sätt hva-handtaget på den pulka du drar mest.
(du kan såklart också ta ett handtag till pulkan från en skrotad såg eller köpta ett nytt)
Sarthandtag från en skoter är kanske det bättre? (Såg först hur de såg ut när jag letade upp en bild på hva-handtaget...)
1612371392_2992-799716_h.jpg


Hälsningar Williamm.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagen tips!

HannuRöj  
#698471 Jag har märkt att en flexibel snör gör pulkan betydligt lättare att dra.
En gammal cyckelslang brukade jag använda.😀
Stiligt en pulka med starthandtag, williamm. 💪 Startar varje gång på första!

Användarvisningsbild

Re: Dagen tips!

Williamm  
#698477
HannuRöj skrev:Jag har märkt att en flexibel snör gör pulkan betydligt lättare att dra.
En gammal cyckelslang brukade jag använda.😀
Stiligt en pulka med starthandtag, williamm. 💪 Startar varje gång på första!

Om flexibelt snöre är bra kanske man ska sätta dit Stihls starthandtag i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagen tips!

Erre  
#698492 Erre - Dagens tips.
Här är en tråd.

Användarvisningsbild

Re: Dagen tips!

Williamm  
#698497 Och jag som sökte på det. ska vi slå ihop trådarna? Eller ha dem parallella.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagen tips!

Erre  
#698503 Slår ihop va?

Användarvisningsbild

Re: Dagen tips!

Williamm  
#698542 Gärna!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).