Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 21832 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695330
Sedan finns det de som har en Honda ATV med en Avestavagn totalpris runt 200 tkr endast till för att köra hem ved till husbehov, ingen som anmärker på detta.


Ingen som försöker lura in någon oskylidg att det är lönsamt heller. 😎 Hade du svarat att det lönar sig om någon hade frågat?

Verkar som det här med lönsamhet eller ej är mycket känsligt?

Har ni helt glömt att det är OK att köpa (lek-)saker även om de inte är lönsamma? Som en traktorgrävare, tex... ;) Eller är det så att ni inte ens för er själva vill erkänna att ni köper dyra saker bara för att det är skoj?
Senast redigerad av Mangan ons 20 jan 2021, 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695331 När kroppen säger stopp för manuell huggning i högt tempo, kan en processor förlänga det aktiva livet i skogen med 10-15 år. Jag har väl gjort över de 10 nu och klarar fortfarande att producera fina virkeshögar. Jag trivs med arbetet i skogen, vilket inte alla gör. Det finns de som hellre sitter på hemmet och dreglar över ett fett bankkonto, som, en vacker dag, kommer att stjälas av allmänna arvsfonden.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695333
isteskog skrev:Jag lever på skogen och min maskinpark är 2 motor och röjsågar, hackor och plantrör, stamkvistningssågar och en gammal 604 Valmet med en GallringsPelle och en enkel skogsvagn.


Ingen gallringsprocessor? Ojoj, din skog far illa! 🤣

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vedproducent  
#695337
Mangan skrev:
Sedan finns det de som har en Honda ATV med en Avestavagn totalpris runt 200 tkr endast till för att köra hem ved till husbehov, ingen som anmärker på detta.


Ingen som försöker lura in någon oskylidg att det är lönsamt heller. 😎 Hade du svarat att det lönar sig om någon hade frågat?

Verkar som det här med lönsamhet eller ej är mycket känsligt?

Har ni helt glömt att det är OK att köpa (lek-)saker även om de inte är lönsamma? Som en traktorgrävare, tex... ;) Eller är det så att ni inte ens för er själva vill erkänna att ni köper dyra saker bara för att det är skoj?
Inte ett dugg känsligt för mig. Har ganska gott om skog och köpt en ny Alstor 840 och en Kranman P25. Har sagt flera gånger att jag har svårt att få ihopa en ekonomisk kalkyl. Ändå kommer jag köra runt 500 timmar om året. Men det spelar ingen roll för jag har råd med det och vill ha dom. Sen bryr jag mig inte om någon stör sig på mina maskiner. Tycker vuxna människor ska få lov att bestämma själv när det dessutom är egna pengar det handlas för.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695338 Nu har ju Isteskog en enastående fysisk kondition, men åren går och åldern tar till slut ut sin rätt och då tror jag att man kommer att se en liten processor också hemma hos honom. Synd att vi bor långt från varandra, annars står en dag i skogen med Isteskog högt på min önskelista.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#695347 Vilken del får bestämma.
Hjärnan eller hjärtat?
En del räknar strikt ekonomiskt andra gör det inte, upp till var och en.
Tyvärr blir båda parterna ibland hånade?
Du är snål, kan man få höra, andra säger dumsnål - f*n vet inte om denne kanske har rätt :mrgreen:
En del köper maskiner bara för att de kan dras av, hur det sedan lönar sig är en annan fråga.
Själv hade jag aldrig köpt Valmeten om det inte bara dykt upp ett erbjudande, ett som jag bara inte kunde tacka nej till.
Ekonomiskt försvarbart - diskutabelt.
Trots att ekipaget var väl underhållet, MEN stått still, orört i ungefär 10 år, hade det åldrats.
Har nu nog lagt ned runt 50 tkr i reparationer, batteri, oljor, filter, slangar och däck + TID.
Å andra sidan har jag kört ut 150 M3fub borrvirke och ca 1500 till 2000 m3 grot, får bara se om jag får groten såld.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

isteskog  
#695348
Mangan skrev:
isteskog skrev:Jag lever på skogen och min maskinpark är 2 motor och röjsågar, hackor och plantrör, stamkvistningssågar och en gammal 604 Valmet med en GallringsPelle och en enkel skogsvagn.


Ingen gallringsprocessor? Ojoj, din skog far illa! 🤣

Ja, det är synd om min skog ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

svampbob  
#695379 ”Nä, nu blir jag arg”, skrek han. ”När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?”

Emil i Än lever Emil i Lönneberga

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

isteskog  
#695434
hlb skrev:Nu har ju Isteskog en enastående fysisk kondition, men åren går och åldern tar till slut ut sin rätt och då tror jag att man kommer att se en liten processor också hemma hos honom. Synd att vi bor långt från varandra, annars står en dag i skogen med Isteskog högt på min önskelista.

Du är välkommen, hlb! Du får göra en tripp norrut och träffa trevliga norrlänningar 😀

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695450
isteskog skrev:Jag lever på skogen och min maskinpark är 2 motor och röjsågar, hackor och plantrör, stamkvistningssågar och en gammal 604 Valmet med en GallringsPelle och en enkel skogsvagn. Är inte intresserad av några större maskiner då lönsamheten redan är ganska dålig i skogen och så är jag dålig på att skruva ..... 😉

Låter precis alldeles lagom. Sån maskinpark ska jag ha när jag blir pensionär.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695474 Du är välkommen, hlb! Du får göra en tripp norrut och träffa trevliga norrlänningar 😀[/quote]

Nu är det ju jag som vill ha synpunkter på mitt sätt att sköta skog, så det blir du som får sitta i bilen, men välkommen är du. Jag gillar norrlänningar. Jag år till och med gift med en, så sönerna har rätt gener.
😀

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

isteskog  
#695493 Får väl göra en tripp neråt i landet då när pandemin släpper! Vart håller du hus då, hlb? 😀

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695600 10 km öster om Markaryd väster om Väglasjöarna.. Det ser vi fram emot. 😀

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698328 Det är så gott som omöjligt att avgöra om det "lönar sej" för förutsättningarna är helt olika för var och en. Ekonomiska kalkyler är vanligen helt värdelösa av samma skäl. De utgår nämligen från förutsättningar som sällan fungerar i alla fall.

Jag har kört med en traktorprocessor (Nokka 400) i mer än 30 år. Den köptes begagnad till ett hyfsat pris och är många gånger om betald. Fördelen med den är att man får sitta i hytten och mata med kranen (Farma 8,6) som är fäst på traktorn. Fästet håller också upp processorn (hemsvetsat). Gallring med motorsåg orkar man inte med länge men processorn klarar av stora mängder. Skall man ha någon annan att gallra så blir det dyrt. Eftersom jag gör allt arbetet själv så är allt jag får in nästan netto.

För mej är det värt mycket att få jobba själv i skogen och den lilla hobbyn ger till och med inkomster som är ganska hyfsade. Det är säkert inte lika för alla men om man trivs i skogen och kan reparera sina maskiner själv så är det också lönsamt. Alternativet att ligga på soffan och låta nån annan sköta skogen är åtminstone olönsamt. Men var och en måste avgöra vad det är värt.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Erre  
#698342 Word. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).