Skogsnyheter

Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

50 inlägg 11179 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697157
nilsszzon skrev:
Niking skrev:Att jägare skulle vara mer observanta än andra, tvivlar jag på. Deras förmåga/vilja att upptäcka betesskador lämnar ju en del övrigt att önska.
/Niklas


Hörru niking du får byta jägare på dina marker istället , de som jagar med mig på de markerna jag står som jaktledare för, de får minsann hålla utkik efter det de kan bidra med.

Förra helgens jakt resulterade i att 2 markägare fick åka ut och fixa sina broar som forsat iväg efter snön smält och det även kom ganska mkt regn samtidigt så det hade sköljts bort.
granbarkborreträd finns det gott om tid att kolla efter när man står och glor på pass , vindfällen , trasiga stängsel för tamboskap osv osv...

de som jagar med mig för även alltid höra tills de fattar att de kollar var de sätter sina fötter i planteringar, små plantor kan vara svåra att se..... får ofta en idiotblick av de första gången eller en gäst i början som menar på "precis som de inte redan kan allt sånt " det skiter jag i , markägaren ska inte gå minus pga trampande jägare. och det är jag som har jakten som ska göra mitt yttersta för att vi finns där men inte syns så att säga.


Nu gällde frågan att hålla utkik efter betesskador, inte efter broar...
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

SHR  
#697183 Brängenreviret. Ja det var ju trevligt, det är ju där jag bor, intill sjön Brängen 😱 😢

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Josephine  
#697188 xxxxx
Senast redigerad av Josephine tor 28 jan 2021, 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

jsn  
#697189 Beklagar @SHR ..

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

nilsszzon  
#697192
Niking skrev:
nilsszzon skrev:
Niking skrev:Att jägare skulle vara mer observanta än andra, tvivlar jag på. Deras förmåga/vilja att upptäcka betesskador lämnar ju en del övrigt att önska.
/Niklas


Hörru niking du får byta jägare på dina marker istället , de som jagar med mig på de markerna jag står som jaktledare för, de får minsann hålla utkik efter det de kan bidra med.

Förra helgens jakt resulterade i att 2 markägare fick åka ut och fixa sina broar som forsat iväg efter snön smält och det även kom ganska mkt regn samtidigt så det hade sköljts bort.
granbarkborreträd finns det gott om tid att kolla efter när man står och glor på pass , vindfällen , trasiga stängsel för tamboskap osv osv...

de som jagar med mig för även alltid höra tills de fattar att de kollar var de sätter sina fötter i planteringar, små plantor kan vara svåra att se..... får ofta en idiotblick av de första gången eller en gäst i början som menar på "precis som de inte redan kan allt sånt " det skiter jag i , markägaren ska inte gå minus pga trampande jägare. och det är jag som har jakten som ska göra mitt yttersta för att vi finns där men inte syns så att säga.


Nu gällde frågan att hålla utkik efter betesskador, inte efter broar...
/Niklas



beteskador ingick i mitt osv osv men borde förstått att du inte begrep det.....

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

slatte  
#697220 Hemska nyheter med ett vargrevir till....

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

gonzzos  
#697439 Inte något positivt med gråpälsar i skogen varesig man är djurhållare eller jägare, fick avbryta årets älgjakt i förtid för gråpälsarn å d är väl inget som man som skogsägare tycker är något direkt bra heller. Nä låt dom finnas på Kolmården om d nu skulle vara någon som prompt vill se bynket

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

fri  
#697478 Om hjortdjuren minskar så man kan odla tall skulle väl vargen vara till någon nytta?

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Ljursken  
#698228 Varg observerad i Ljur mellan Vårgårda och Fristad i lördags 30/1. Hör inte till vanligheterna att det görs observationer i våra trakter men nu kanske det blir vanligare då. Länsstyrelsen på plats och spårat i söndags 31/1 och bekräftat vargspår.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

tallen100  
#698231 När det gäller varg då har dom brått ut, skulle vara både intressant och skrämmande att veta vilka enorma summor det kostat/kostar för detta skadedjur vars enda uppgift är att ställa till bekymmer på landsbygden .

Kolmården som skrivits ovan är rätta platsen, då får vargälskarna nära och kan besöka dom.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

fri  
#698244 Kolmården har väl slutat med varg, halvtama rovdjur ihop med människor var för farligt.

Jag tror älgförvaltningen kostat skogsproduktionen betydligt mer än vargen i Götaland. Har ni fina och oskadade tallplanteringar i Jönköpings län eller kan ulven hjälpa till att få upp fin tallskog?

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Amatörhuggare 62  
#698258 Påskallavik mellan Mönsterås Oskarshamn.
En Synlig Varg, Antagligen den från Torsås.
Som är på väg norrut

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Amatörhuggare 62  
#698260 Och i maskinhallen Katt .
Kolla oljekorken 20 litersdunk

För det är väl inte Varg.
Shetlandsponnyn ute

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Amatörhuggare 62  
#698261 I dörröppningen andra hallen.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

tallen100  
#698282
fri skrev:Kolmården har väl slutat med varg, halvtama rovdjur ihop med människor var för farligt.

Halvtama tycks dom vara ute det fria oxå, det är en stor del av problemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).