Avverkning (slutavverkning)

Debattartikel i Barometern

11 inlägg 2366 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Debattartikel i Barometern

Josephine  
#698208 ännu en debattartikel denna gangen i tidningen Barometern (Oskarshamn)

https://www.barometern.se/debatt/vart-h ... -5b81bd4a/

Det finns en del intressanta detaljer i den som t.ex. att gödslingen skulle inverka negativt
pa trädens motstandskraft mot barkborre.

När började man "gödsla" i modern skogproduktion? (jag har inte stött pa detta fenomen
förrän jag kom med i detta forumet) och finns det nagra undersökningar att falla tillbaka pa?
(som inte är betalade av skogsindustrin..)

Naturligtvis kan det vara mer komplext än bara gödslingen; värme och torka, surt regn med urlakning
av tungmetaller - det finns manga faktorer som tillsammans paverkar trädens hälsa,
sa det kan vara svart att ringa in vilka negativa effekter just gödslingen har?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Debattartikel i Barometern

Badbollen  
#698230 Vem är Bengt Å. Bengtsson? Varför svartmålar han oss som arbetar för naturen, miljön och klimatet? Jag ogillar den känslostyrda desinformationen som pågår från personer som Bengt Å. Bengtsson. Återigen, vem är han?

Jag är inte bekant med skogsgödsling. Jag vet heller ingen som gödslar.

Jag tror att @DagL kan en del om skogsgödsling.

Bifogar en bild som är tagen idag, och som visar vad de olika partierna anser i frågan: "Är Sverige ett internationellt föredöme som skogsland?".

Användarvisningsbild

Re: Debattartikel i Barometern

Mellberg  
#698235 Skogsgödsling förekommer knappast i Götaland eller överhuvudtaget på goda boniteter, ej heller på marker där andra faktorer är begränsande för tillväxten. Självklart påverkar kvävegödsling markvegetationen och så sker även vid en avverkning, eller hur. Vissa växter gynnas och andra missgynnas, men den biologiska mångfalden snarare gynnas. 😎

Sedan motsäger han sig själv när han påstår att trakthyggesbruket omvandlar skogen till en kolkälla. Samtidigt konstaterar han att virkesförrådet aldrig varit högre än nu och det innebär även att vi aldrig tidigare haft så mycket kol bundet i våra skogar. Den brukade skogen är alltså en kolsänka 👍
Senast redigerad av Mellberg tis 02 feb 2021, 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Debattartikel i Barometern

jannee  
#698237 Skogsgödsel innehåller i huvudsak kväve men även andra mineraler.
Kan öka tillväxten drastiskt men det fodras även VATTEN.
Du lägger även på aska = gott om mineralämnen.
Behovet av gödning/aska ökar eftersom vi idag tar tillvara på groten.
Försök har visat på goda resultat efter skogsgödsling men även där effekten varit mer blygsam.
Skulle bönderna sluta gödsla sina åkrar finge de räkna med betydligt sämre skördar och en helt annan växtföljd.
DU kanske bor i lägenhet annars de som har villa och tomt vet nog katsingen vad gödning betyder för växtligheten :-bd

Avatar Fallback

Re: Debattartikel i Barometern

Håkan A  
#698242 Om jag ger mig in i någon debatt vill jag åtminstone ha skaffat mig en viss grundkunskap inom ämnesområdet.
I detta fallet tycker jag att debattören inte riktigt klarar av ens grundläggande fakta, alternativt gör han ett ganska dåligt försök att blanda bort korten.

Några exempel: Så vitt jag kan bedöma så är det oerhört små arealer som avverkas utan att avverkningen är anmäld till Skogsstyrelsen i vederbörlig ordning. Om det inte meddelas begränsningar eller avverkningsförbud är det alltså inte någon skogsskövling som pågår utan ett fullt lagligt och vedertaget markutnyttjande. Skribenten försöker inpränta i en mindre kunnig allmänhet att trakthyggesbruk skall betraktas som skogsskövling.

Hyggesplöjning har varit förbjudet sedan nuvarande skogsvårdslag kom 1994, och så vitt jag vet upphörde det i huvudsak redan på 1980-talet. Skribenten kritiserar alltså något som är förbjudet sedan länge.

Skogsgödsling är helt förbjudet i sydvästra Sverige (område 1 på bilden nedan) och är belagt med relativt kraftiga restriktioner i sydöstra Sverige (område 2). I mellersta och norra Sverige är det tillåtet inom ramarna för Skogsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, vilket innebär ytterligare begränsningar i vilka arealer som kan vara aktuella för gödsling. I vilken mån detta är en inkörsport för ökade granbarkborreangrepp besitter jag ingen kunskap omkring, men uppenbart är att de arealer som drabbats värst av granbarkborreangrepp sista åren i huvudsak inte sammanfaller med de områden där skogsgödsling möjligen sker i större skala. Sedan 2013 har uppskattningsvis 20000-30 000 hektar per år gödslats, enligt Skogforsk.

1612277827_skogsgoedsling.jpg


Så vitt jag känner till finns det inga undersökningar som belägger påståendet att körskadorna ökar, om det finns vetenskapliga bevis för detta hade det varit bra om skribenten hade försökt vederlägga detta med fakta! Att marken är otjälad allt längre perioder ställer ibland till det för skogsbruket, men torde snarare vara mänsklighetens fel än skogsbrukets fel.

När det gäller problemen med rödlistan och måluppfyllelse för de svenska miljömålen finns det många andra som beskriver detta på ett mer djuplodande sätt än vad jag kan göra, men den intresserade kan med fördel söka rätt på och läsa Dag Lindgrens respektive Gunnar Lindens bloggar och debattinlägg för att få lite nyans i debatten. Det är intressant att Skogsstyrelsen i sin senaste fördjupade utvärdering av miljömålet Levande skogar ansåg att utvecklingen för detta miljömål var neutral, medan regeringen valde att säga att utvecklingen var negativ.

Avslutningsvis kan jag konstatera att jag förstår de skogsbrukare som tycker att livet är för kort för att spilla tid på debattartiklar som denna. Kanske bra då att jag just idag kunde avsätta en lite stund för peka på några felaktigheter i debattinlägget. Det tog mig ca 20 minuter att samla ihop den fakta jag hänvisar till i mitt inlägg, något som även debattskribenten oerhört enkelt hade kunnat göra!

Användarvisningsbild

Re: Debattartikel i Barometern

DagL  
#698247
Badbollen skrev:Jag tror att @DagL kan en del om skogsgödsling.
Hänvisar till mig. Jag skrev en insändare att om vi verkligen ville göra Sverige till en kolsänka till 2030 utan att minska virkesuttaget ur skogen så är detta tekniskt möjligt till en i sammanhanget låg kostnad och måttlig miljöpåverkan genom att gödsla all lämplig skog till 2030 https://www.folkbladet.nu/2021-01-11/sverige-klimatgassanka-2030. Men det går också genom att avstå från att hugga ned skog till 2030, vilket dock får mycket stora andra konsekvenser.

Användarvisningsbild

Re: Debattartikel i Barometern

Sne4  
#698345
Josephine skrev:ännu en debattartikel denna gangen i tidningen Barometern (Oskarshamn)

När började man "gödsla" i modern skogproduktion? (jag har inte stött pa detta fenomen
förrän jag kom med i detta forumet) och finns det nagra undersökningar att falla tillbaka pa?
(som inte är betalade av skogsindustrin..)

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... pegeln.pdf

Lite historik. Ammoniumnitrat passar dock bra till Rhododendron.
Vad gäller modern skogsgödsel så har jag ett skifte som jag gärna provar att gödsla, men det är några år kvar innan det blir dags.

Användarvisningsbild

Re: Debattartikel i Barometern

Badbollen  
#698584 Bra ledare i Barometern idag: https://www.barometern.se/ledare/vi-beh ... -01d2305c/

Här är en bra film, som berör det här med skogsgödsling från 12:30 ungefär (verkar stämma med vad Dag skrev om ovan):

Användarvisningsbild

Re: Debattartikel i Barometern

Mellberg  
#698637 Titta på filmen. Det är Björn F 🌲

Avatar Fallback

Re: Debattartikel i Barometern

jannee  
#698926 Läs gärna igenom och kommentera
https://energiforskmedia.blob.core.wind ... rt-965.pdf

Avatar Fallback

Re: Debattartikel i Barometern

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698960 Gödsling lär vara en av de lönsammaste åtgärder man kan göra i skogen. Höjer boniteten med 2 m3 per år under en tioårsperiod. Lika mycket extra CO2 binds.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar