Verkstan

Bm 350 trepunktslyft skakar

14 inlägg 3794 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bm 350 trepunktslyft skakar

Smed.Soren  
#698143 Hej
Kom över en BM 350 billigt och köpte till en slunga som jag tänkt använda till plogning men skulle behöva lite hjälp.

När jag köpte den så märkte jag att trepunktslyften pumpade lite lätt och nu när jag satt på slungan och har den i luften och varvar litegrann så beter den sig som en duracellkanin...

Har inte så stor koll på gamla traktorer så hoppas på lite hjälp.

Har fyllt på med olja, samt rengjort hydraulfiltret bakom sätet.

När traktorn stängs av så sjunker lyften.

Pumpen droppar lite olja.

Har en kran kopplad på hydraulledningen framför hytten av någon anledning. När jag öppnar den lite grann så slutar den pumpa och sjunker till slut ner. Har jag maskinen avstängd så är det precis som om att det är luft i systemet När jag öppnar kranen.

Någon som vet var problemet kan ligga eller åtminstone ge mig en start på vart man ska börja felsöka?

Har sett att vissa mindre compact traktorer lidit av samma problem, fast då har det räckt att justera på en skruv så var det löst.

Mvh



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Smed.Soren  
#698144 En fråga till. Vad ligger en bm 350 i pris +/- slunga? Samma en vagn med hydraulisk kran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

jannee  
#698156 Skicket, skicket avgör.
Allt från 30 till 50 tkr.
Ett välrostat alternativ som inte startar utan eter är helt värdelöst.
Däremot kan en ej sönderkörd traktor som startar i minusgrader, har bra däck och går rent vara värd uppåt 50 tkr.
Frontlastare med två skopor höjer priset ytterligare 10 tkr.
Sedan är det detta med spindlarna, inte alls ovanligt att framhjulen fladdra som lärkvingar när du kör på väg.
Gör inte traktorn detta kan man förmoda att den är välskött eller renoverad.

Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Smed.Soren  
#698221 Hmm, då får jag igen pengarna ändå.
Den startar i minus 15(var tvungen att testa) och går bra i motorn.
Gav 5000 för traktorn och 500 för släpet med hydraulisk kran.

Men det är ju det där med trepunktslyften. Det går ju att använda den som den är. Vintertid är det ju bara slungning och lider ju inte av ruskandet när redskapet är i backen.
Sommartid så är det ju bara släpa vagn.

Men är det någon som kan veta vad ruskandet beror på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

tallen100  
#698224 5000 för en boxer 😮 , du har gjort en kanonaffär 👍

Användarvisningsbild

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Klyv Bixby  
#698236 Kan du inte bara låsa trepuntsarmarna med typ en kätting lr liknande som du krokar fast den med i bra bottenläge? Ska höra med en finurlig gubbe som har två 350 om han vet vad det kan bero på 🤔 återkommer imorgon 😎

Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Smed.Soren  
#698241 När redskapet är på backen då märker man inte av det. Inte heller i max upphöjt läge, dock så hör man att det går tungt för traktorn.
Kanske skulle kunna göra som du säger med att spänna ner den på ett vettigt uppfällt läge?

Kom precis på en sak, när lyften går upp eller ner så skakar den inte, bara när den stannat i mittläge.

Finurliga gamla gubbar är bra att ha. Väntar ivrigt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

holmesö  
#698250 Jag kan inte BM men på de flesta traktorer finns två lägen för hydraularmarna,dragkrafts o lägesreglering. Om dragkraftsregleringen är inkopplad påverkar tryckstången lyftarmarna. Är inte detta felet så är det väl lyftkolven som läcker.

Användarvisningsbild

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

svampbob  
#698252 Jag får samma typ av skakningar på min boxer men bara i det allra översta läget. Enligt min pappa ska det ha något Mede hitchen att göra eller rättare sagt att den saknar den.
I övrigt funkar den helt fläckfritt efter 55 år på gården.

Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Amatörhuggare 62  
#698265 Att traktorn går tyngre längst upp, är ju att oljan går på överströmning.
Då frestar du ju lyften, och oljan blir varm. I värsta fall. går lyften sönder.
Eller linorna till Hitchen slits av.
Jag skulle också tro på dragkraftreglering, då far d upp å ner . allt efter signal.
Och inte bra med dragkraftreglering !! Om man är i mellan och mixtrar.
Får det signal av någon anledning, så kan det lyfta. Med klämskador som följd !!
Hänt mig, med en 430 Volvo, med galen lyft. Och en Agroplus Deutz m mekanisk lyft.

Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698371 Prova att blockera dragkraftregleringen. Det görs med skruven som sitter på toppstångsfästet, lossa låsmuttern och dra skruven i botten.

När du säger att du rengjort filtret bakom sätet menar du då att du gängat upp det långa sugröret och tagit ur sugsilen i mässing och tvättat den?
I samband med att du gör det så behöver du kolla över båda o-ringarna som sitter strax under sexkansskallen så den inte drar in luft där. Kolla även resterande skarvar på sugledningen fram till pumpen för det låter som du har ett problem på sugsidan och luft i pumpen.

Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Smed.Soren  
#698439 Så, nu är det fixat!
Kikade efter det du sa och hittade en skruv på nedre delen av toppstagsfästet som satt löst.
Drog åt och körde lyften upp och ner några gånger så slutade den ruska!
Tack busholle och alla andra, vet inte om det var den skruven som du menade men det blev rätt ändå:)

Har en till fråga angående kraftöverföringen.
Hur fungerar de 2 spakarna?
Den främre lägger väll i kraftöverföringen.
Men har en spak på vänster sida sitsen. Så som jag förstått så är det den man använder för att lägga i och ur kraftöverföringen under användning.
Men när jag lagt i den främre spaken och kraftöverföringen snurrar. Och lyfter/sänker den bakre spaken så händer ingenting.
Finns det någon justering man kan göra för att få den att fungera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698570 Om kraftuttaget är obelastat så är det inte ovanligt att tappen snurrar med så fort du lagt i den främre spaken. Om den snurrar med oavsett belastning så är något fel som vanligen löses med justering enligt instruktionsboken.

Användarvisningsbild

Re: Bm 350 trepunktslyft skakar

Klyv Bixby  
#698809 Då du löst bekymmret så frågade jag inte så ingående.
Något å hålla koll på är iaf att överströmningsventilen är just, annars kommer liknande bekymmer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).