Skogsmiljö och Trädlära

Skador på björk

19 inlägg 5275 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skador på björk

Wanna Be  
#697487 Hej, jag har behov av lite kunskap och det brukar ju finnas här.
Jag har ett bestånd av vårtbjörk som såddes 1994-1995. I de senast sådda beståndet finns det en hel del björkar som uppvisar skador i brösthöjd. De har defekter på stammen, lokal röta i området och ganska stor förlust i tillväxt, se bifogad bild.
Jag gissar att det är någon form av insekt som orsakat detta när kronan var i denna höjd, men det är bara gissningar. Är det någon som kan hjälpa mig med detta och säga vad skadorna beror på?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697489 Rent spontant ser det ut som någon mekanisk skada. Tryck eller skär skada.

Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

Williamm  
#697492 Jag har läst att man ritsade stammen med en kniv på små björkar för att få en sådan invallning för skaftämnen (ett skaft per vall).

Avatar Fallback

Re: Skador på björk

Wanna Be  
#697641 Anledningen till att jag gissar på insekter är att det är på en större yta, nästan 1 hektar och ganska många, kanske 200 stycken.
Att alla skador sitter på samma höjd kan indikera en svärmning av någon insekt det året?
Finns det någon därute som är kunnig på skador efter insekter?
Tror ni att det är mekanisk åverkan som orsakat skadorna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på björk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697646 Viltbete gissar jag på.

Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697665 Bålgetingar gnager ju av barken för att komma över svaren och även insekter som vill äta av saven.
Men dessa skador brukar sitta längre upp så därför tror jag på mekanisk skada

Avatar Fallback

Re: Skador på björk

Wanna Be  
#697972 Ok, jag ska kolla noggrannare på kvarvarande bestånd om det finns spår av gnag eller fejning, men det är lite djupränt för närvarande 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

halvproffs  
#698108 Lånar tråden lite om det går bra?

Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698112 Sprängticka som gjort/gör skadan

Avatar Fallback

Re: Skador på björk

isteskog  
#698116
halvproffs skrev:Lånar tråden lite om det går bra?

Troligen blixtnedslag!

Avatar Fallback

Re: Skador på björk

isteskog  
#698117
Tåndemåla skrev:Sprängticka som gjort/gör skadan

Sprängticka ser inte så ut! Iaf inte de jag har 😎

Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698118 Oftast går träden av innan man får denna typen av skador från svampen. Blixtnedslag flänger av barken på björken då det är så mycket fukt i björken. Det finns även andra brunrötesvampar som angriper på det sättet men de brukar inte ta sig ut på det viset.

Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

JensSkoog  
#698128
Wanna Be skrev:Ok, jag ska kolla noggrannare på kvarvarande bestånd om det finns spår av gnag eller fejning, men det är lite djupränt för närvarande 🤔

Hade varit intressant om du gjorde ett kap i en av de skadade stammarna
så man fick se tvärsnitt under skadan, @Wanna Be.

Avatar Fallback

Re: Skador på björk

Wanna Be  
#698131 Bra idé, jag ska göra det, men det tar nog ett tag. Har råkat ut för ett hål på näthinnan och måste ta det lugnt en period. Bara att pulsa i meterdjup snö passerar den lovliga nivån 😥

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador på björk

JensSkoog  
#698135
Wanna Be skrev:Bra idé, jag ska göra det, men det tar nog ett tag. Har råkat ut för ett hål på näthinnan och måste ta det lugnt en period. Bara att pulsa i meterdjup snö passerar den lovliga nivån 😥

Usch - det var tråkigt att höra. Hoppas det fixar sig. :ymhug:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).