Motorsåg och handhållet

Fullast?

17 inlägg 2635 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fullast?

Williamm  
#697959 Hej!

Jag har sett ordet fullast i sammanhang angående förgsarjustering. Men vad betyder det? Betyder det full belastning med full gas?

Hälsningar William.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fullast?

550  
#697965 Måste väl betyda full last. Alltså belastning med fullgas som du skriver🙂
Eller så ska förgasaren få mer att dricka än du själv, då blir den också fullast av er två 🙃
Skriver man med ett L för lite så får förgasaren inte rengöras innan justeringen, så den säkert blir fulast 😉

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Williamm  
#697969
550 skrev:Måste väl betyda full last. Alltså belastning med fullgas som du skriver🙂
Eller så ska förgasaren få mer att dricka än du själv, då blir den också fullast av er två 🙃
Skriver man med ett L för lite så får förgasaren inte rengöras innan justeringen, så den säkert blir fulast 😉

Tack! Bra humor!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Rotvältaren  
#697973 L är väl lågskruven? 🙂
Kanske det är autokorrekt som tycker att det ska vara fullast? Det är nog som @550 skriver att det är full last som avses.

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Williamm  
#697980
Rotvältaren skrev:L är väl lågskruven? 🙂
Kanske det är autokorrekt som tycker att det ska vara fullast? Det är nog som @550 skriver att det är full last som avses.

Jag är inte säker på om det var ett mellanrum där eller inte. Så det kan gott ha ståt full last. Det var ved som menades jag var mest osäker på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullast?

Wanna Be  
#697987 Vi är bra på sammanskrivning i svenskan 😉 , fullast och dellast är ord som används, speciellt av torbotrimmarna. Betydelsen är som du trodde, full gas och full belastning = fullast.

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Williamm  
#697990
Wanna Be skrev:Vi är bra på sammanskrivning i svenskan 😉 , fullast och dellast är ord som används, speciellt av torbotrimmarna. Betydelsen är som du trodde, full gas och full belastning = fullast.

Tack!

Betyder dellast då halvgas med halv belastning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697992 Det är nog nån som övetsatt lite pissigt.
Bode gälla belastning, vet med säkerhet de inte får plats värst mycket last innan det är fullt.

Avatar Fallback

Re: Fullast?

Wanna Be  
#698000
williamm skrev:
Betyder dellast då halvgas med halv belastning?

Det vet jag inte, men jag gissar att de alltid avser full belastning, men varierande gas. Vad jag sett så används det mest när de justerar lambdavärden, och då känns det rimligt att ha full belastning.

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698016 Var hittas detta?

Avatar Fallback

Re: Fullast?

Wanna Be  
#698024 Sök på "lambdavärde vid fullast" eller liknande. Mest turbotrimmare, men de är intresserade

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698055 Jag tänkte mer på var man hittar det i motorsågssammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Williamm  
#698056
Mange skrev:Jag tänkte mer på var man hittar det i motorsågssammanhang.

Jag tror jag läst det i manualen till hva 550. Angående automatisk förgasarjustering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullast?

PAR  
#698132 Trodde först att detta var en systertråd till "Vad har ni i glaset"
😉

Användarvisningsbild

Re: Fullast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698171
williamm skrev:
Mange skrev:Jag tänkte mer på var man hittar det i motorsågssammanhang.

Jag tror jag läst det i manualen till hva 550. Angående automatisk förgasarjustering.


Jag hittar inte det, men det är troligen nån inkompetent översättning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).