Motorsåg och handhållet

Svärdslängd?

17 inlägg 17231 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärdslängd?

Fredrik  
#213 Tjena,

Jag tänkte höra med Er om det är nån som har bra tips på detta med svärdslängd?

Har idag 13 tum standard 1,3 mm till min ena såg, och, till hösten tänkte vi avverka grov gran och då blir det jobbigt med 13 tum.
Sågen tål upp till 20", men detta verkar lite overkill. Jag hade tänkt mig 16", 1,3 mm "pixel" (Husqvarna). Är detta en lämplig längd även för kvistning, etc?

Jag försöker alltså att hitta nåt bra mellanting på längd, är det nån som har några bra tips på detta???

Vi hörs!

MvH
Fredrik



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Miche  
#214 Tjena!
Tänkte att jag skulle bidra med mina erfarenheter. Jag gjorde så att jag gick före och fälde två tre träd "fäll inte ihop alla i en enda gudrunhög" men ta lagom avstånd mellan dom. Och allt detta gjorde jag med min stora Hva på 80 kubik med 16" svärd sedan gick jag tillbaka och kvista upp med en hva 242 Xp med 13" och sedan aptera jag igen med stora sågen där det behövdes. Jaha varför gör jag då så här, Jo när man går o kvistar med 16"are så bedömer jag risken ganska stor att man kör svärdet i backen eller i dig själv. OCH stor sågen väger bra mycket mer än 242án. Men bäst är ju förstås att man är två. Så kan man ta varsin såg och fikan blir mycket trevligare. Man ska ju inte jobba själv med sådant här jobb. (jag gjorde det och det gick bra:)

Lycka till
M V H Miche

Avatar Fallback
Fredrik  
#217 Tjena Miche,

Mja, jag får se hur jag gör, det blir nog ett 16-svärd på ena sågen och det gamla hederliga på den andra...
Det var bra att få synpunkt om detta med kvistning, jag har aldrig testat att kvista med längre svärd än 13".

Tack för svaret!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Kalle  
#220 Hur grov gran är det? Min erfarenhet är att med rätt teknik (instick i brytmån) räcker 13" mycket långt. Längre svärd behövs så sällan att det räcker att ha det på reservsågen.

Avatar Fallback
Fredrik  
#221 Tjena Kalle,

Javisst, jag brukar köra med instick på grövre grejor.
Jag har klavat några och de tyngsta är dryga 70cm.
70cm klarar ju inte 13" av direkt. Visst man kan ju fasa av med klackar intill insticket, men det känns lite onödigt.
Iofs gör det kanske inget att det blir kvar kanske 10cm av kärnan, men man vill ju att det ska gå smidigt och utan skador när det inte är brännved som fälls...

Det får nog bli så att jag införskaffar 16" till ena sågen, det behövs säkert i framtiden också...

Vi hörs!

MvH
Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Kalle  
#225 Vid 70 cm börjar 13" bli snålt, även om det med öppet riktskär och avsågade rotben som ändå ska bort kan gå. Men en reservsåg med 16" är alltid bra, ibland går det inte att komma åt från båda håll.

Användarvisningsbild

Svärd

swe#kipp  
#696 Fredrik hur gick det med svärds köpet ?
vad blev det för längd på det ??

jag kör oftast med 15" på min 346:a och jag tycker att det funkar utmärkt att kvista med, att det mest blir 15" på den beror på att jag tycker att det blir bättre balans i den med det svärdet :)
men jag har ett 13" också som jag nyttjar ,,,,
på min 372:a byter jag mellan 16" och 20"

/Kristoffer

Avatar Fallback
Fredrik  
#697 Hej,
Det blev 15", funkar kanon.
Jag tycker också det funkar bra att kvista med 15", dessutom fäller man det mesta med det.

Men jag undrar om det inte är bättre att köra 1,5mm spår (ej pixel) på 15" och uppåt, ibland nyper det ju och då känns pixel-systemet lite sladdrigt.

Vad tycker Ni?

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Svärdslängd

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698 Kör med tre sågar, Alla Huskvarna. 13" på 339 för kvistning o mindre stammar. Sågen sitter oftast på traktorn. 346 med 15" för det mesta och 357 med 18" för övergrova och stammar jag inte kommer åt från båda sidorna. Har med mig yxa och ryktborste för att rengöra tallarna med men om det är extra knöligt använder jag den korta kedjan där grusrisken är störst. Har köpt, men inte börjat använda, 18" 1,3 mm 325 kedja. Det tar tid att ställa om slipapparaten för olika tjocka kedjor så jag tänkte testa 1,3 mm även på långa svärd. Är det någon som har erfarenhet. Varken Lantmännen eller Tage Erikssons bil o reparationsverkstad (stora på Huskvarna) visste att det fanns 1,3 18".

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701 Jag testade lite för ett tag sedan att köra olika Drivlänksbredd/svärd/Delning/drev på samma såg. Testsåg var en 254xpg.

Jag tyckte inte om att 1,3 svärden gick så varma att jag blev lite orolig. Först trodde jag att det var för att det var 15", men det var samma på 13" 18" och 24" 3.25.
3/8 1.3 blev inte alls lika varm.

Alla kjedjor var nya och jag klippte upp dem från spole.

254:an drog utan problem 3.25 upp till 18" med 8 kuggars drev.
3/8 hade jag inget 20" men 18" var inga problem o 24" var lite mycket och hade den orkat så är jag inte säker på att oljepumpen räckt till.

Som bäst gick den med 3/8 18".
Jag hade ingen möjlighet att ta tider eller filma då, men har fått för mig att göra om det, och testa lite olika såg samtidigt, till våren.

Som sagt så var detta lite halvdant och jag kommer att göra om det lite mer vetenskapligt!

Kommer inte ihåg alla detaljer heller....

Användarvisningsbild

1,3 eller 1,5

swe#kipp  
#703 Jag föredrar 1,5 på både 13 " och 15" svärd blir inte lika varma och verkar inte töja sig lika mycket ,,,,

/Kristoffer

Avatar Fallback
Fredrik  
#704 Hej,
Ja, det känns som 1,3mm är lite sladdrig, men jag kanske inte är tillräckligt snäll mot grejerna... :wink:

Det vore roligt att höra en testrapport från dig Åke, när du testat 18" pixel!

H30 är ju pixelkedjan och den har väl mer eller mindre blivit standard idag, är det nån som vet om man måste byta drivhjul för att gå över till 1,5mm?

Sedan är ju frågan om man testar 1,5mm, ska man ha std. H25 med 0,325, eller ska man testa "Chisel" 3/8, 1,5mm, någon som har erfarenhet om detta, jag har ingen aning?!

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Drivhjul

swe#kipp  
#706 Nej det är samma drivhjul , iaf enligt min handlare ,,,,

/Kristoffer

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707 Aldrig fel att byta drev.
Billigt sätt att spara svärd på...

Användarvisningsbild

drev

swe#kipp  
#708 ja och man spar även kedjor ,,,, ett drev kostar ju inte så mycket heller ca:40 kronor typ , så det kan man ju leva med :P


/Kristoffer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).