Föryngring

Snö och granplantor

6 inlägg 2941 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snö och granplantor

nilsszzon  
#697993 Har en del böjda plugg plantor som är satta våren 2020 nu i snön.
de har böjt sig för snön som frusit på dem och nu när det är fortsatt kallt så undrar jag om de kan ta skada av detta eller de kommer sträcka på sig mot solen igen när snön försvinner och växtperioden drar igång?

handlar om ganska stora plugg plantor som inte riktigt fått grov stam ännu

pratade med en del som menade att det var björk som tog skada av snön aldrig gran men tänkte ändå kolla med expertisen här inne.

behöver man knacka loss snön nu eller bara avvakta värme?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Snö och granplantor

Anton Holmström  
#698023 Gran är som ett ogräs man (nästan) omöjligen kan misslyckas med.

Är nog en större risk att du skadar plantor om du går in nu och börjar stöka om, särskilt som de är frusna. Bättre vänta till våren..

Avatar Fallback

Re: Snö och granplantor

nilsszzon  
#698082 ja du kan säkert ha rätt att man ska ge fan i det nu när de är frusna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snö och granplantor

halvproffs  
#698089 Det ordnar sig om du inte gör någonting 👍

Avatar Fallback

Re: Snö och granplantor

nilsszzon  
#698099
halvproffs skrev:Det ordnar sig om du inte gör någonting 👍



du menar att precis som i vanliga livet blir det bättre om jag inte är i närheten och gör något =) =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Snö och granplantor

Hasse smålänning  
#704984 En vinter såg jag täckrotsplantor av gran som blev så nertryckta av snö så att de låg platt på marken när våren kom. Det handlade om ett plantparti med alltför långa och gängliga plantor och ett snötäcke som låg länge. I vart fall i en av planteringarna så lutade många plantor kraftigt vid återbesök året efter. Det finns nog risk för stamkrök, s k hockeyklubba.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).