Arbetskläder för skogen

Vård skogs kängor!

37 inlägg 8486 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#697428 Mindl Sport vax har ju säljaren här! Får väl testa det, måste ju bli bättre än inget!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

T Landström  
#697802 Jag använder fett till alla mina kängor. Tycker vaxer som många tillverkare rekommenderar är rent ut sagt värdelösa. Jag vill ha något som går in i skinnet på kängorna.

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#697869
T Landström skrev:Jag använder fett till alla mina kängor. Tycker vaxer som många tillverkare rekommenderar är rent ut sagt värdelösa. Jag vill ha något som går in i skinnet på kängorna.

Vad använder du för fett? Finns ju ett tips längre upp i tråden om mink fett!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

T Landström  
#697875
Tias BM skrev:
T Landström skrev:Jag använder fett till alla mina kängor. Tycker vaxer som många tillverkare rekommenderar är rent ut sagt värdelösa. Jag vill ha något som går in i skinnet på kängorna.

Vad använder du för fett? Finns ju ett tips längre upp i tråden om mink fett!


Jag har använt dessa...

https://www.vildmarkshornan.com/produkt/nygammal-ladersmorning/
https://www.hylte-lantman.com/norrlandskt-laderfett?gclid=Cj0KCQiAx9mABhD0ARIsAEfpavTyfCU88of3mXk_WBFaeq2N0II2abVjMij95KfTuGQs95oeJcosXiAaArsYEALw_wcB
https://www.outnorth.se/lundhags/lundhags-leather-grease?gclid=Cj0KCQiAx9mABhD0ARIsAEfpavR3qyDclvpekiSH0KbhQcPqUDEt55Wok8Y4G4gS8h6XsofxDg3fI-MaAqz5EALw_wcB#Unspecified

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#697915 Har du testa det på membran kängor också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

T Landström  
#697949
Tias BM skrev:Har du testa det på membran kängor också?


Japp...och det spelar egentligen ingen större roll vad man smörjer kängorna med...
Fick höra från en bekant som va med på en produktvisning av kängor när gore-tex i kängor började komma och killen från gore-tex hade sagt att membranet inte skulle fungera oavsett...skinnet är för tätt i sig...

Så alla dessa -tex membran är nog bara en försäljningsgrej...

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697953 -tex håller mig torr i alla fall, så någon funktion har det.

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#699418 Ska testa detta på skogkängorna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#699934 Vad använder ni när ni lägger på fettet och hur mycket ska man lägga på? Testade på arbetskorna med svamp och trasa det gick bra men hur gör ni på skogkängorna? Var ju inte skoj med grovsidan utåt och få bort överflödet? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699935 Fingrarna.

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

Wester  
#699938 Gammal tandborste

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Mattsjo  
#699952
Tias BM skrev:Vad använder ni när ni lägger på fettet och hur mycket ska man lägga på? Testade på arbetskorna med svamp och trasa det gick bra men hur gör ni på skogkängorna? Var ju inte skoj med grovsidan utåt och få bort överflödet? 🤔

Biltvättsvamp som man skär till i lagom storlek

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Erre  
#700039 En disksvamp.

Avatar Fallback

Re: Vård skogs kängor!

alias  
#700055
Mangan skrev:Fingrarna.


+1

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vård skogs kängor!

Tias BM  
#700060 Det blev tandborste

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).