Skogsmiljö och Trädlära

Att anlägga en stor våtmark (Video)

30 inlägg 8955 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att anlägga en stor våtmark (Video)

Torbjörn Johnsen  
#667673 När jag besökte familjeföretaget Hypro i Lönsboda förra veckan fick jag även möjlighet att se ett intressant våtmarksprojekt. Familjen har köpt till skogsmark från Sveaskog till ursprungsfastigheten och på ett område var det problem med granskogen på gamla mossodlingar. Sveaskog hade "försökt allt" för att beskoga markerna och t o m planterat blågran på en del områden. Nu härjade granbarkborrarna och tanken föddes att byta ut granskogen mot en levande våtmark istället. Det fanns flera skäl bakom beslutet men här kommer några:

-minska "brunifieringen" av vattnet från skogen
-minska negativ urlakning inkl CO2-utsläpp
-öka tillgången till vatten i skogen
-öka den biologiska mångfalden
-skapa mer bete för viltet och avlasta viltbetet på kringliggande skog
-skapa en fin miljö på fastigheten

Totalt avverkades ca åtta hektar varav fyra ha dämdes upp under vatten. Våtmarksprojektet har dokumenterats i videoformat av Daniel Bergman, en av sönerna i "Hyprofamiljen"

Här kan du se den videon. Både instruktiv och vacker:



Projektet har genomfört med stöd från Våtmarksfonden och LONA (Lokala Naturvårdssatsningen)


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 22 sep 2020, 11:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

rejser  
#667674 Intressant att se. Vi går i planerna att hjälpa ett område i omvandlingen till en bättre våtmark. Vi har skogskant till äng som ligger utmed en stor sjö. Att göra en våtmark som filtrerar innan sjön (som är stadens vattentäkt). Marken är idag sank och i princip oanvändbar. Länsstyrelsen var intresserad men alla bidrag slut så vi får se vad vi gör.
En granne har gjort det och den ökade diversiteten i djur som redan innan var riklig är underbar.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667811 Otroligt välgjord film! 👍
Inte utan att man blev lite sugen själv...

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

ananders  
#667818 Står på min "att göra lista" att åka upp och titta på våtmarken. Men det är ju svårt att besöka sådant som finns i närområdet.
Är ganska säker på att de är i full gång med att planera ytterligare en våtmark.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

halvproffs  
#668004 verkligen välgjord film! Informativ till tusen och ändå lättsam att titta på,

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Granstorp  
#668030 Högklassig film! Blev lika inspirerad och imponerad som när jag tittade på Cowboykåken och senare även Cowboybåten👍

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

källefall8  
#668116 Blev väldigt fint, skulle vara intressant och veta vilken skötsel dom räknar med för att den ska fortsätta vara fin och inte växa igen.

Thorbjörn, blir det även reportage från Hypro nu då efter som du varit där?😊

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Torbjörn Johnsen  
#668121
källefall8 skrev:
Thorbjörn, blir det även reportage från Hypro nu då efter som du varit där?😊


Japp! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Älgfoderodlare  
#668140 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668322 Väldigt intressant film. :-bd

Hade varigt skoj med nån egen liten våtmark. :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

källefall8  
#668347
Torbjörn Johnsen skrev:
källefall8 skrev:
Thorbjörn, blir det även reportage från Hypro nu då efter som du varit där?😊


Japp! 👍


Ojoj! Det ser vi fram emot!

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Sture Andersson  
#690214 Nån som har koll på tillstånd och bidrag för att göra en våtmark eller dam.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Ekman  
#690351
Sture Andersson skrev:Nån som har koll på tillstånd och bidrag för att göra en våtmark eller dam.


Sådär. Jag gjorde en anmälan innan jag satte igång,till Lnst. tror det räcker i såna fall när man kan bedöma att det är uppenbart att ingen granne påverkas av åtgärden.
Vill man göra det by the book så söker man tillstånd vilket är lite mer pyssel men säkert att rekommendera.
Bidrag kan man ju få beroende på hur mkt pengar som finns samt vilket avvattningsområde det är fråga om, men jag valde bort det då jag vill bestämma själv över skötseln och inte göra några åtaganden att tex tömma med jämna mellanrum osv, är ju trist beroende på vilket djurliv man vill ha.

En damm är verkligen något att njuta av. Sen kan det vara en del pyssel att hålla i skick förstås-tex bävern kan sabba mkt med sitt grävande i dammvallar osv.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Huggar Herman  
#690432 Wow, en riktigt fin och inspirerande film som jag helt har missat tills nu. 😀
Blir sjukt sugen på att gå ut och sätta mig i grävaren och fortsätta mitt, väldigt mycket mindre, påbörjade projekt.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga en stor våtmark (Video)

Per-Elvis  
#697772 Vi har byggt en våtmark som blev klar i våras. Det började med att hushållningssällskapet efterlyste markägare som ville göra det. Vi bad dem komma hit och kolla om vår mark var lämplig. Det var den.

Dels behöver det ju finnas tillförsel av vatten och möjlighet att leda vattnet vidare. I vårt fall tror jag tillstånden underlättades av att gamla kartor visade att det varit våtmark tidigare. Och att uppsamlingsområdet för kväve är stort (skog och jordbruksmark). Närheten till havet var nog också en fördel.

Bidrag löste hela kostnaden. Biologiskt mångfald var prio 1. Kvävefälla prio 2. De genomförde projektet, fixade med tillstånd, konsult och grävare mm. Vi hade nog tur att de hade medel kvar och var på väg in i en ny bidragsperiod.

Jättespännande att se hur djur och natur gillar den här nya biotopen. Det blev bara 0,5 hektar men det räcker för att få en privat sjöutsikt. Mkt trevligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).