Motorsåg och handhållet

Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

34 inlägg 8317 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

forest.  
#697720 Är klingsågen fortfarande effektivare i grövre röjning eller är det jämnt strå mot 535fbx?
Finns det någon utvärdering av det?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697798 Effektiviteten beror ju mycket på hur det ser ut och hur grova stammarna är.

En 50-kubiks klingsåg kapar alltid klart snabbare än en kedjesåg (givet att både klinga och kedja har erforderlig skärpa).

Å andra sidan får en vanlig röjsåg besvär att kapa grövre röjstammar än ca 15 cm I stubbskäret, även om det går.

På grövre röjstammar än ca 15 cm, så är kedjeröjsågen klart smidigare.

Ska du lumpa ner en röjstam (vilket ofta kan behövas i grövre och eftersatt röjning), så är kedjeröjsågen outstanding.

Ska du beskära, stamkvista etc. så är kedjeröjsågen outstanding. (Själv tar jag med mig en beskärningssåg för sådana jobb, när jag går med klingröjsåg).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

forest.  
#697808
Niking skrev:Effektiviteten beror ju mycket på hur det ser ut och hur grova stammarna är.

En 50-kubiks klingsåg kapar alltid klart snabbare än en kedjesåg (givet att både klinga och kedja har erforderlig skärpa).

Å andra sidan får en vanlig röjsåg besvär att kapa grövre röjstammar än ca 15 cm I stubbskäret, även om det går.

På grövre röjstammar än ca 15 cm, så är kedjeröjsågen klart smidigare.

Ska du lumpa ner en röjstam (vilket ofta kan behövas i grövre och eftersatt röjning), så är kedjeröjsågen outstanding.

Ska du beskära, stamkvista etc. så är kedjeröjsågen outstanding. (Själv tar jag med mig en beskärningssåg för sådana jobb, när jag går med klingröjsåg).
/Niklas


Kombin med hva. batteri röjsåg och 535fbx är det optimalt eller behövs även en bensin röjsåg?
Vad använder du och inte ?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535fbx: kedjan hoppar av eller fastnar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697825 Idag använder jag främst 535 iFR (klingröjsåg) och 536 LiPX (som numera heter 530 iPX, kedjeröjsåg)

Som reserv har jag Stihl 490 + Stihl 480 (klingröjsåg), samt Husqvarna 535 FBx. (Alla är bensinare).

Mest använder jag dock 535 iFR, och 536 LiPX bara där det är grovt och/eller riktigt stamtätt. Båda ger en väldigt trevlig arbetsmiljö, jämfört med bensindrivna varianter.

Bensinarna är större, tyngre och klumpigare, kräver mer daglig service, har mer som kan krångla och för ju (givetvis) en massa oväsen. Dock har de mer kraft och fungerar i sträng vinterkyla (sällsynt där jag bor). Mina Stihl 480 + 490 har även värme i handtagen.

Så jag tycker att jag klarar mig bra med batterisågarna.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).