Motorsåg och handhållet

Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

97 inlägg 20603 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

fri  
#697475 Icas rapsolja har inga fel som kjedjeolja vad jag märkt, literförpackningarna är däremot små och tråkiga.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

totte  
#697494 Icas finns vanligen i tvåliters också. Willys tror jag har femliters.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

axwell  
#697580
totte skrev:Icas finns vanligen i tvåliters också. Willys tror jag har femliters.

Kanske varierar mellan olika Willysbutiker, där jag handlar har dom 1, 2, 5 och 10 liters.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

fri  
#697736 Willys raps i 5l dunk är bra,ca16kr/l

Icas raps kan ju stundtals köpas för en tia litern och är svenskproducerad! Ett fynd oavsett om husqvarnan eller popkornen ska få sitt

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

fri  
#697737 Måste tydligen rätta mig själv, numera är den Belgisk

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697749 Kollade just på min motorsåg som jag kört med rapsolja, den har stått i ouppvärmt utrymme säkert ett halvår. Kedjan satt fastklibbad... ;)

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Sture Andersson  
#697751
Mangan skrev:Kollade just på min motorsåg som jag kört med rapsolja, den har stått i ouppvärmt utrymme säkert ett halvår. Kedjan satt fastklibbad... ;)

Har hänt mig med ,men bara rycka igång den rycka loss den mot en klump .Om man tycker det är lite vårdslöst går det nog ,hälla på lite rapsolja och lösa upp det.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697758 Märkligt jag inte sett det här på såg som stått i flera år.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#698337 Jag har haft några gamla raps-kedjor hängande. Upptäckte att de hade beckat ihop så jag la dem i en glasslåda och slog på lite diesel. Kollade efter nån dag eller två och då hade klägget släppt. Eftersom jag bara har två-tre sågar så blir de ju inte ståendes så väldigt länge, så jag har aldrig upplevt att det fastnat på sågarna.

Edit 2021 senhösten: Nu har det fastnat på 550 XPn.
Senast redigerad av Ent ons 01 dec 2021, 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

fri  
#698361 Det bör gå lika bra med rapsolja i burken om man vill lösa upp stela kjedjor, lika löser lika och rapsolja brukar både vara billigare än dieseln och är trevligare att handskas med.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Ent  
#698365
fri skrev:Det bör gå lika bra med rapsolja i burken om man vill lösa upp stela kjedjor, lika löser lika och rapsolja brukar både vara billigare än dieseln och är trevligare att handskas med.


Trevligare är det, men vad priset beträffar går det nog på ett ut, eller? Ca 15 kr litern vanligtvis. Grön eldningsolja är väl något billigare. Om kedjorna blir hängandes i några år till så lär de väl klegga ihop igen om man användt rapsolja för att lösa upp rapsolja. En dieslad kedja är bara att montera🙂👍

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698383 Jag sprutade på lite 5-56 på kedjan så den gick att lossa från svärdet och dra runt, startade och körde.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737147 Döm om min förvåning när Willys tog 25:50 för 1 liter Eldorado rapsolja! Blir till att leta upp någon annan affär.

https://www.ja.se/Default.asp?p=2229247&pt=105&m=3433

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

totte  
#737148 Rapsoljan verkar ha stigit rejält i pris generellt. 2-litersflaska på ICA ligger strax under 20 kr/L.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Hepo  
#737158 Hej 10 st 2liters går då på 400 kr å en 20 l dunk mineralolja på 400-600 kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).