Motorsåg och handhållet

Motorsågssvärd noshjul

32 inlägg 4354 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

totte  
#697491
Skogshenke skrev:Information från nätet om rapsolja som smörjmedel:

Smörjmedel och olja
Vegetabiliska oljor har mycket goda egenskaper som smörjmedel. De har därför med gott resultat provats främst i olika industriväxellådor. Miljövänlig vegetabilisk hydraulolja, sågkedjeolja och tvåtaktsolja finns på marknaden. Kemiskt sett, är rapsolja triglycerider av olika fettsyror. Dessa föreningar har hög viskositet, hög kokpunkt och mycket låg avdunstning, samt en "fet" karaktär, dvs de efterlämnar en fet yta. Dessa egenskaper ger bland annat bra flytbarhet vid kyla och god smörjförmåga, vilket leder till en mindre oljeförbrukning än mineraloljebaserade produkter. Den vegetabiliska oljans stora fördelar är att den snabbt bryts ner i naturen, att det är en förnybar råvara och att den vid olika tekniska applikationer leder till dokumenterat mindre arbetsmiljöproblem.



Se där fick vi en saklig bekräftelse på det många har konstaterat i praktisk drift ett bra tag, nämligen att rapsoljan är ett utmärkt smörjmedel. Tackar vi för! 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågssvärd noshjul

JensSkoog  
#697506 Använde fett i noshjulet på mina första sågar, men slutade med det på sjuttiotalet, då jag upptäckte att fettet stelande och samlade spån och damm så hjulet havarerade rent för snabbt. Nu använder jag bara raps, och även nu i minus 15 funkar det topp.
Solrosolja duger inte, eftersom den inte smörjer så bra som raps.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).