Verkstan

Splitsa vajer?

16 inlägg 21100 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Splitsa vajer?

Paul  
#69676 Är det någon som vet hur man splitsar, eller var man kan få reda på hur man gör när man splitsar vajer.
Jag har letat, men hittar bara hur man gör med rep.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

Svärdan  
#69739 Hallå!

Försök att få tag på en bok som heter Lära i sjömanskap från 1957. Där får du all hjälp du behöver. Försök via antikvariat osv. Har tyvär ingen sån bok själv. Kallas för LISEN.

Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

Paul  
#69742 Tack för tipset!
Jag letatde vidare och hittade den här pdf filen


http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2Fthelonelysailor%2Fsplicing.pdf&ei=MPffSvqoB86K-QaDsei2Cw&usg=AFQjCNE30D3EBnTeOzAmB4JAt1n6sVSl1g&sig2=mK1qiZ8gGs0z5r6ZH04SDA


Jag har tänkt skarva vajern till lunningswinchen,

Jag får helt enkelt göra ett försök, och sedan rappotera om det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69743 http://vodpod.com/watch/1086373-splicin ... with-matty

Sök på splice wire då får du fler svar.

Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207379 Jag har letat lite, men hittar ingen bra instruktion om hur man gör en ögonsplits. Försöker följa instruktionerna från "Virkestransport med jordbrukstraktorn", men de är för kortfattade för mig. :-) Fler instruktioner uppskattas!

Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207396 http://www.thevoicestoldme.com/Nautical ... 20Wire.htm

Kan du inte efter detta då vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208534 Jag följde - så gott jag begrep - instruktionerna i "Virkestransport med Jordbrukstraktor". Detta är resultatet. Ser knepigt ut. Skall kanske pröva Slurfis metod nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210083 En bra bok om hur man splitsar och hanterar wire (bla annat). Mesta är om hamparep, men avslutande del är om stålvajer.

http://rapidshare.com/files/1843870555/ ... plices.pdf

Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

JensSkoog  
#220743 Den splitsen der ville ikke jeg satsa livet på. Ved beslasting får du drag på enkeltkordelene etter tur og da ryker de. Det er egentlig ikke stor forskjell på rep og wirespleis, men det er veldig viktig å trekke til for hver runde med innsmett. Hjelper veldig godt å smøre wiren skikkelig før spleis, og ha en god koffernagle til å lage åpning med.

Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220760 Krympslang så blir det snyggt och trevligt?

Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

Baikal bocken  
#220761 Du skall ha alla kadeler i intervallet 10 -15 cm långa för att få en fin övergång. Knepigast är att börja svårt att förklara men tänk dig att varje kadel skall trädas ner och upp under varannan kadel som finns på den delen som är åt andra ändan. tänk dig också att den lösa kadelen som du trär med skall trädas i en rak linje längsmed viren som går åt andra ändan. Du har ju börjat alldeles för långt ut med insticken, det gäller att sticka in så tidigt som möjligt efter öglans tänkta slut. Får man en fin jämn splits så har man lyckats ser den vresig ut så har man snot kadelerna åt fel håll, då smälter dom inte in i wiren.

Avatar Fallback

Re: Splitsa vajer?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220773 Ta och öva på lite vanligt tågvirke. Enklare att hantera än wire, men principen är ju densamma.

Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

RTH  
#221197
pla1 skrev:Ta och öva på lite vanligt tågvirke. Enklare att hantera än wire, men principen är ju densamma.


Hej
Principen är inte densamma med vajer. Finns 3 olika sätt att splitsa vajer. Enklast är "Liverpool", Kran splits och mantel splits de två senare ganska lika. Kransplitsen är en aning säkrare än Liverpool, kardelerna som splitsas går "emot" stom kardelerna. Kran splitsen har i tiderna just använts i kranar med hängande last. Liverpolen blir tunnare och smidigare för tex användning i skog. Splitsa åtminstone 6 varv så håller det, avsluta med en "tagling" så slipper du rispa dig på vajer ändorna.

Bild googla Liverpol wire splice så hittar du fina beskrivningar.

RH

Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

vetinte  
#221215
RTH skrev:
pla1 skrev:Ta och öva på lite vanligt tågvirke. Enklare att hantera än wire, men principen är ju densamma.


Hej
Principen är inte densamma med vajer. Finns 3 olika sätt att splitsa vajer. Enklast är "Liverpool", Kran splits och mantel splits de två senare ganska lika. Kransplitsen är en aning säkrare än Liverpool, kardelerna som splitsas går "emot" stom kardelerna. Kran splitsen har i tiderna just använts i kranar med hängande last. Liverpolen blir tunnare och smidigare för tex användning i skog. Splitsa åtminstone 6 varv så håller det, avsluta med en "tagling" så slipper du rispa dig på vajer ändorna.

Bild googla Liverpol wire splice så hittar du fina beskrivningar.

RH



Ytterligare en nykomling med kunskaper som ökar på "kunskapsbanken".
VÄLKOMMEN :grin:

Användarvisningsbild

Re: Splitsa vajer?

RTH  
#221332 Tackar....
Här finns så mycket goda råd och tips som man kunnat dra nytta av, så man får försöka ge lite tillbaka de få gånger man har nåt att bidra med :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).