Traktorer och processorer

Växelströmsgenerator BM 320

7 inlägg 8150 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växelströmsgenerator BM 320

KALLE79  
#69704 Hej!

Jag har en BM 320 -62 som används till lite skogsarbete, snöskottning och liknande. Jag funderar på att byta till en växelströmsgenerator. Orginalet gav bara 130w, vilket är mindre än belysningen som är monterad. Det är en ganska vanlig traktor och det borde finnas någon som haft samma problem som mig. Jag undrar om det finns tips på vilken generator man köper, hur man monterar och kopplar? gärna med bilder.

Tacksam för alla tips!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator BM 320

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69708 Plocka ur nån random skrotbil 1971+ bara.

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator BM 320

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69711 Köp en generator med inbyggt laddningsrelä så blir det riktigt lätt att koppla in.
Tex volvo 140 har en 35A generator o 240 har 55A, 490 resptive 770 Watt om man räknar med 14 Volt
Bara att koppla B+ direkt på grov plus på tex startmotorn och D+ till laddningslampan, fix färdigt.
Jorden får den genom motorns gjutgods.
Var bara noga med att se till att remskivorna spårar och om du har lastare kan de bli lite trångt har jag hört.

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator BM 320

KALLE79  
#69718 Jag har en lastare på traktorn så det finns begränsat utrymme. Om man köper en generator från en volvo personbil har man den osannolika turen att den passar på befintliga fästen? Biltema säljer universal-generatorer som ska passa 100, 200 och 300 serien. Vet dock inte om de är med inbyggd relä. Kan det vara något att satsa på? Jag tänkte även byta kablaget, vilken grovlek på kabel är att rekomendera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator BM 320

Elias  
#69726 TIll en BM320 ska du ha en växelströmmare från en unimog eller en saab V4 om jag inte minns fel. Den enda som passar när man har lastare monterad. Är otroligt svårt att hitta dessa idag, är på en sådär 35A om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator BM 320

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69897 Hej!

Kolla in:

http://www.bmsidan.se/bmsju.htm
:roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator BM 320

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69899 Jag köpte en ny från biltema, de har inbyggda relä. Det verkar vara reparenter från stor tillverkare, dvs något de fått in med trasiga dioder, reparerat och skickar ut till Biltema.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).