Motorsåg och handhållet

Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

17 inlägg 3700 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

grönmossa  
#697253
johan eriksson skrev:416l bränsle delat med 6L/dag ger knappt 70 dagar. Räknar man på 8h arbetsdag så blir det 554 timmar, och då går nog sågen mellan 4-6 timmar om dagen. Så drygt 3-400 timmar kanske den borde ha gått.


Enligt specen på HVA:s hemsida drar den 1,74 kg/h. Bensins densitet är 0,72 - 0,775 kg/l så ett medelvärde på 0,75 ger
1,74/0,75 = 2,32 l/h
416/2,32 = 179,3 h
Om den har gått 3-400 h lär den ha puttrat rätt mycket på tomgång tänker jag.
Så om den har gjort det, och istället bara har dragit 60 % av specad timförbrukning (179,3/0,6) så landar det på 299 h.

Oavsett vilket så är 416 l soppa mer än vad jag kommer att förbruka under vääääldigt lång tid framöver. 😀

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697269 Jag tror tim förbruknkng är mätt under optimal belastning för bästa effekt.
I vanlig huggning motsvarar det bara en bråkdel av arbetstiden.

Att se hur mycket en såg drar över tid är lite svårare om man som de flesta har varierade arbete.
Att jämföra olika huggares resultat är likaså svårt.
Men om flera huggare har ett gemensamt resultat som är hyfsat likvärdigt med prestation så kan man nog ha det i beaktning och jämföra med. Vet man sen vad samma huggare förbrukat då de körde 357 och likaså i kombo med större såg så blir det hela mer intressant och även lite förvirrande...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).